Sparky motoren

Discussie in 'VRA' gestart door Énke Blériot, 18 mei 2019.

1. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Zo zit de handle. ...het huis en de langste bout goed..
    IMG_20201016_193413.jpg

Eventueel afstelle van de opening van de contactpunten doe je door het verbuigen van de beugel..opening is slechts enkele tiendes

Lastig te fotograferen maar de beugel rust nu op het gladde deel van de krukas en de puntjes staan iets open..

Zodra de beugel op de platte kant van de krukas komt sluiten de puntjes.

Kontrole met een lampje en de aansluiting had ik al laten zien.

Nu een provisorische opstelling maken en de coil controleren.

IMG_20201016_193717.jpg

janhein vindt dit leuk.
  2. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
  3. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Groot probleem...

Ik had de 3 cel batterij houders op....dus kon ik de nieuwe aanwinst nog niet testen.

Wat blijkt nu....die batterij houders zijn goedkoper dan de verzendkosten....dus....heb ik er 5 besteld.

Je begrijpt het probleem al....zal ik toch 5 sparky modellen er bij moeten gaan bouwen....anders is die 6 euro voor 5 houders weggegooid geld..

P1040409.JPG

M.l.v.Doesburg en janhein vinden dit leuk.
  4. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    YES!!!

Mooie vonk!!
    P1040416.JPG

Cnn, jef en H. de Vries vinden dit leuk.
  5. brutus

brutus Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Yup... echt GÉÉN andere oplossing.... "Sorry schat, ik MOET wel... je wilt toch geen 6 euro weggooien?"

:banana::banana::banana::yes::yes::yes:

Ton van Munsteren en Énke Blériot vinden dit leuk.
  6. jef

jef The First Aviators

Lid geworden:
    14 jan 2011
    Weer een mooie nooit gebruikte "sparky" erbij , eigenlijk is deze een replica van de originele Forster .29 , gemaakt of laten maken door Mecoa , blijkbaar nog steeds te koop , https://www.mecoa.biz/shopexd.asp?id=4874

DSCN7594.JPG

Groeten Jef

Harry van Melick en Énke Blériot vinden dit leuk.
  7. eric_laermans

eric_laermans The First Aviators

Lid geworden:
    19 aug 2005
    Deze batterij-houder gebruik je neem ik aan enkel voor statische test, maar niet voor de heli in de lucht?

8. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Heli??? Nee daar zit dat niet in...ze zitten wel in de vleugelmodellen met een Sparky..en dan uitsluitend voor de voeding van de ontsteking. De boordaccu voor de Rx en de servo's is een traditioneel NiMh pakket.

9. jef

jef The First Aviators

Lid geworden:
    14 jan 2011
    En nog een schoon moteurke erbij :D OK Super .60 , de platinnekes zijn zo groot als bij een bromfiets :p

DSCN7598.JPG

DSCN7597.JPG

Groeten Jef

H. de Vries en Ton van Munsteren vinden dit leuk.
  10. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Dat ziet er goed uit.!!

11. Harry van Melick

Harry van Melick

Lid geworden:
    2 nov 2003
    Op Facebook staat een Ohlsson 29 te koop, volgens mij van de 'grote mijnheer' van SAM België, Yves.

12. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ik ben niet zo thuis op facebook..heb je een linkje?

13. Harry van Melick

Harry van Melick

Lid geworden:
    2 nov 2003
  14. H. de Vries

H. de Vries The First Aviators

Lid geworden:
    4 dec 2016
    Ik heb op mijn Anderson Spitfire Sparky een 6V scooter bobine. De eerste gesteund heb ik gedaan met 5 cellen NiMH en dat ging redelijk , maar de spanning zakte bij langer volgas toch wel in en daarna was het opnieuw starten moeilijker. De vonk bleek dan bij testen met de bougie eruit maar zwak. Hierna een test gedaan met een 2S lipo gedaan en zie daar een geweldig mooie vonk! En een lipo kan veel meer stroom aan. Is dus wel aan te bevelen en de bobine kan dat wel aan.

15. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Goed te weten!!

Er is voor mij weer een Ohlsson 10 cc onderweg uit Belgie ( gekocht van de Vz van SAM Belgie) ...daar moet ook een scooter bobine bij gebruikt worden ( kleintjes zijn op)...en uh...bedankt Harry voor de tip!!

jef en Harry van Melick vinden dit leuk.
  16. jef

jef The First Aviators

Lid geworden:
    14 jan 2011
    O&R 10 cc voor Ed

17. Ed_V

Ed_V The First Aviators

Lid geworden:
    25 okt 2019
    Jef
    Hij zit in de bus op weg hier naar toe.:banana: Dis condensator kan tussen 0,1 en 0,5 uF zijn (of natuurlijk 100 tot 500 nF)
    Zou hem wel van meer dan 200 a 300 volt nemen als die schakelaar open gaat dan lelt dat best door die spoel.
    Is mij nog niet duidelijk wat voor mengsel er in kan.

18. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ik draai ze op 20% olie

19. jef

jef The First Aviators

Lid geworden:
    14 jan 2011
    Volgens het oud recept gebruikten ze 25 a 30 % SAE 70 olie en voor de rest ‘’coleman fuel’’
    CBDACD73-6946-4EF9-B13E-DF09860802FA.jpeg
    Ik heb nu Aspen benzine gebruikt met 25 % SAE 60 , daar heb ik nog enkele 1 liter busjes van toen ik nog een rijwiel werkplaats had (in bijberoep)
    Van de condensator heb ik de gegevens terug gevonden Ed_V , ik had in dit draadje er al eens een foto van geplaatst .
    B71A6D15-BC60-4408-9636-CBD1AC9E5376.png
    Groeten Jef

MicropropSport vindt dit leuk.
  20. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    De waarde van die condensator lijkt mij een beetje laag. Hij is maar 0,05uF of te wel 50nF. Afhankelijk van de spoel zal je waarschijnlijk rond de 150nF of hoger nodig hebben. Met 50nF zal de vonk minder fel zijn en korter duren.
    De 600V werkspanning is prima maar dit geldt voor gelijkspanning. Voor wisselspanning is het niet meer dan 200V. Deze condensatoren zijn gemaakt voor gelijkspanningstoepassingen.
    Bedenk je wel dat hier een wisselspanning ontstaat op het moment dat de contactpuntjes openen! Er zijn voor deze toepassing beter geschikte condensatoren te koop.

Laatst bewerkt: 25 nov 2020

Deel Deze Pagina