Spartan DS760 configuratie (flash-link)

Voor diegene die de Spartan 760 gebruiken i.c.m. de Futaba 9257 op de trex500, de vraag welke instellingen jullie hebben in het rood omcirkelde gebied?

Zelf heb ik de metalen plaat onder de gyro geplakt. Jullie?

*Andere servo's en instellingen zijn misschien handig (voor derden) maar ik beperk me even tot de acceleration-, deceleration profile, clockwise- en c.clockwise stop gain.

Edit: Gain instellingen ook welkom.

SpartanConfig.jpg

B.v.d.

Laatst bewerkt:
OK, ik heb de Spartan.
Maar de rest is allemaal anders.
TREX700, BLS251
Maar dit gebruik ik.

850490e0f8bb59c4.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Altyd handig voor toekomstige gebruikers. Ik denk dat je op die nitro(?) heli sowieso de metalen plaat hebt gebruikt.

Ik zal het je laten weten zodra ik 'm in gebruik heb. Revolution Models heeft 'm vandaag pas verstuurd...

Ahaa, klasse. Dus toch eerder dan geplanned? Gefeliciteerd! (meer dan 1 besteld?)
Tja, nadat ik hem had besteld bij Fast Lad gaf iemand de link naar Revolution M.. Scheelt toch weer zo'n beetje de verzendkosten! Snel is FL zeker. Woensdag besteld en de maandag erop in huis.
Heb je de flash-link erbij besteld?
Alvast een tip als je gaat werken met die flash-link. Houdt er zoveel mogelijk rekening mee als je de gyro plaatst dat je de stekker v/d flash-link er nog in kan steken.
Ik moet een klein beetje druk zetten, de servo iets schuin kantelen, om de stekker in de gyro te steken; ken net ;-)

Ik neem de tijd om het rustig te bekijken hoe ik 'm ga installeren. De wedersamenstelling van de 500 is toch nog niet voor de eerste weken - de 2 nieuwe servo's komen pas begin december samen met de T250.

Flashlink meebesteld ja, dus ik volg dit topic met argusogen. Ik heb die link ook van iemand gekregen :-), maar dan net op tijd.

Nu nog ff rustig rondkijken voor een nieuwe staartservo (BLS251 of 9254, zien wat het meest interessante is). Heb trouwens ook de nieuwe Align pgrades meebesteld : tail blade holder en servo bevestiging in alu.

Einde offtopic...

Wat heb je de deceleration nog hoog staan, als ik hem zo heb staan dan hoor ik mijn gears als ik snel stop. acceleration heb ik ook lager staan overigens. deadband heb ik op 10 staan dan is ie iets minder gevoelig rond je midstick

ja, nog wel. Ik heb verder nog niets ingesteld. Ook nog maar 1x een minuut of wat gevlogen terwijl ik afgeleid werd door een omwonende die tegen me begon te kletsen. Je kent dat waarschijnlijk wel...

Voorlopig moet ik eerst de gain goed afstellen, denk ik. Hij lijkt wat te hunten en verder ook wat vertikale uitslagen te maken.

Deadband..deadband...waar zie ik die instelling? Die gevoeligheid rond midstick kan je toch zowel in je zender als in dit scherm afstellen onder 'exponential' ?!

Maak jij ook gebruik van de 9257?

Edit: Je bent van harte uitgenodigd om je instellingen te plaatsen ;-)

Laatst bewerkt:
ja, nog wel. Ik heb verder nog niets ingesteld. Ook nog maar 1x een minuut of wat gevlogen terwijl ik afgeleid werd door een omwonende die tegen me begon te kletsen. Je kent dat waarschijnlijk wel...

Voorlopig moet ik eerst de gain goed afstellen, denk ik. Hij lijkt wat te hunten en verder ook wat vertikale uitslagen te maken.

Deadband..deadband...waar zie ik die instelling? Die gevoeligheid rond midstick kan je toch zowel in je zender als in dit scherm afstellen onder 'exponential' ?!

Maak jij ook gebruik van de 9257?

Edit: Je bent van harte uitgenodigd om je instellingen te plaatsen ;-)

Sorry doelde op de 700N van Walter :) bij de 500 heb ik de deceleration 3 streepjes van max staan. Expo op je zender werkt niet op je gyro kanaal, dat moet je met de gyro zelf doen wil je dit instellen

Wat heb je de deceleration nog hoog staan, als ik hem zo heb staan dan hoor ik mijn gears als ik snel stop. acceleration heb ik ook lager staan overigens. deadband heb ik op 10 staan dan is ie iets minder gevoelig rond je midstick

Klopt.
Een full-speed pirouette moet je zo niet abrupt stoppen.
Maar dat kon ik ook al niet bij mijn 611.
Ik ben gewend om zo te vliegen dat al mijn stops door mijzelf worden "afgeremd". Hierdoor heb ik wel een strakke setup als ik het nodig heb.

Expo gebruik ik niet.

@nwolsink, geen probleem. Ik twijfelde ook even tegen wie je het had maar aangezien mijn deceleration nog hoger staat, nam ik maar aan dat je mijn instelling bedoelde.
Ik werk (nog) niet met expo instellingen en was ook niet van plan daarmee te expirimenteren op de tail. Zeker niet nu ik het bij deze gyro via de flash-link in kan stellen.

Voor wat betreft de deadband, sorry zeker een vuiltje in m'n ogen. Het staat er gewoon.

Expo op je zender werkt niet op je gyro kanaal, dat moet je met de gyro zelf doen wil je dit instellen

Dat klopt niet, je expo instelling op de zender heeft wel degelijk effect op wat je staart uiteindelijk doet.
Werkt precies hetzelfde als bij al je andere functies.

Ik zal binnenkort ff bekijken hoe ik mijn instellingen heb, is al een tijdje geleden dat ik hem heb ingesteld.
Ik vlieg trouwens met een 9254 op de TRex500. Beetje zwaar maar doet zijn werk goed.

Ik heb nu ook een spartan gyro op mijn vibe90, hopelijk morgen even testen :p
Ik heb de instellingen van w.robijns overgenomen (met andere endpoints natuurlijk)
Ik vlieg alleen wel graag met 20~25 expo op de staart. Dit kan dus gewoon nog op de zender ingesteld worden? Heeft dit nadelen?

Klopt.
Een full-speed pirouette moet je zo niet abrupt stoppen.
Maar dat kon ik ook al niet bij mijn 611.
Ik ben gewend om zo te vliegen dat al mijn stops door mijzelf worden "afgeremd". Hierdoor heb ik wel een strakke setup als ik het nodig heb.

Expo gebruik ik niet.

Dan is de Spartan iig wel consequent :) Expo gebruik ik ook niet, dan voelt de heli zo vaag aan

Ik heb nu ook een spartan gyro op mijn vibe90, hopelijk morgen even testen :p
Ik heb de instellingen van w.robijns overgenomen (met andere endpoints natuurlijk)
Ik vlieg alleen wel graag met 20~25 expo op de staart. Dit kan dus gewoon nog op de zender ingesteld worden? Heeft dit nadelen?

Voordeel van deadband tov van expo is dat hj met deadband gewoon een klein stukje even niets doet. Als je dus met pitch "per ongeluk" iets rudder geeft dan doet ie gewoon niets. Persoonlijk vind ik zoals boven reeds gezegd expo de heli wat vaag maken op de controls. Dan kan je met de Spartan beter de acceleratie wat langzamer zetten zodat hij niet zo snel begint te piroetten.

Dan heeft wat mij betreft dit draadje al zin gehad.
Heb jij die 20~25 expo bovenop de expo die het spartan config zelf al instelt (Die -50 gaf hij bij mij i.i.g zelf al aan.); dus in je zender?

Dus deadband, exponential, acceleration en expo in je zender beinvloeden, allen op hun eigen manier(nèt even wat anders), de reactiesnelheid. Beetje overkill maar wel lekker??

Ik ga vandaag, en als het nodig is morgen, de boel verfijnen.

Ik zal binnenkort ff bekijken hoe ik mijn instellingen heb
@Nando, ja doe dat en gooi ze dan hier neer als je wilt(schermafb.? ;-)).

@nwolsink, als je wilt...schermafbeelding van je instellingen?! ;-)

Heb jij die 20~25 expo bovenop de expo die het spartan config zelf al instelt (Die -50 gaf hij bij mij i.i.g zelf al aan.); dus in je zender?

Ik heb nog geen expo ingesteld (in zender OF in gyro zelf) maar ik ben het wel van plan.
Ik probeer hem eerst eens zonder expo, kijken hoe dat vliegt. Als het me bevalt vlieg ik gewoon zonder.

Op mijn oude 401 vond ik het beter vliegen met 15% expo. ben benieuwd naar de spartan :cool:

@DaMiGe: okay.

Gyro in HH nu op 72(-50= dus 22). Boven de 22 had de staart tijdens hoveren geen last van hunting, maar wel tijdens FFF. Misschien is dat geen hunten (tail wag?) maar ik hoorde en zag hem slaan.
De staart heeft af en toe wel last van licht 'bouncen' (vertikaal stuiteren). Is alleen zichtbaar tijdens hoveren.
Als ik mij goed herinner zou dat weleens te maken kunnen hebben met vliegen in governor mode. Alleen maak ik daar geen gebruik van :)
Te lage headspeed? Denk het ook niet. Vlieg wel met 12T.
50% stick= +1- en 100% stick= +11 graden pitch.
Gascurve = lineair.
I.c.m. de logictech 2100 gyro deed het zich niet voor.
Ik vind het zelf niet (echt) storend maar heb het natuurlijk liever niet.
De rest van de instellingen ongewijzigd (afbeelding in eerste post.)

In rate mode tot 46 gegaan. Staart hield het in de behoorlijke wind van vandaag niet. Zowel naar links als rechts driften. Zal vast nog wel een stuk hoger kunnen maar heb me toegelgd op HH.

Laatst bewerkt:
Back