speciale lader voor NI-mh cellen?

hallo,

even een vraagje.
Op accu pakketten staat vaak dat bijv Ni-mh cellen alleen geladen mogen worden met een lader ontworpen voor Ni-mh cellen.

Wat is een goedkope oplossing hiervoor?
Tot op dit moment gebruik ik "gewone Robbe laders"

Bedoel je die universeel laders van Robbe (die oranje 5R bijvoorbeeld)? Die kunnen je nimh ook laden, maar niet snelladen. Daarvoor heb je wel een snellader nodig voor nimh.

Daar zijn er maar zat van, kijk op een willekeurige RC winkel banner hierboven aan het forum en je hebt ze van een paar tientjes tot 100'en euros, afhankelijk van hoe bont je het wil maken.

Nee een gewone ni-cd lader dat gaat niet goed werken met ni-mh's.

Maar neem eens een kijkje bij Quartel op de site. Hebben diverse 12 volt laders staan die alles kunnen laden voor een "habbekrats" ;)

Zo'n "Gewone Robbe lader" is prima geschikt om NiMh's te laden. Dat doe ik ook. Je kunt daarmee prima je NiMh pakketjes laden. Stel de laadstroom in op C/10 en hang ze 14 uur aan de lader (iets langer mag ook, is niet zo heel erg).

Snelladen is een ander verhaal. Maar waarom zo'n haast ;)

Leon

Vol is vol, of je dat nu doet door langzaam of snel te laden ;)
Wel is het zo dat je met snel laden en dan direct daarna te ontladen een iets hogere spanning uit de (NiMH) cellen krijgt, dus tijdelijk iets meer vermogen.

Heb zelf ook net een nieuwe lader aangeschaft vanwege hetzelfde probleem,ben d'r een tijd uitgeweest dus moest ook wat accus vervangen,zender heeft een ouderwetse nicad accu maar de ontvanger een nimh.Deze scheen ik dus niet te kunnen laden met mijn unimax 3(robbe) en gelukkig ook nog niet gedaan....
Heb nu een swallow gekocht,kan je ook lipos etc mee laden en hij laad zowel vanaf 220 als ook 12 volt,wat ik toch wel belanrijk vind omdat je anders thuis zit te klooien met omvormers of op het veld vanaf je auto .Koste geloof ik €120 (weet niet precies,moet 'm nog ophalen) en de nieuwste versie heeft een ingebouwde balancer voor de lipos,dus die hoef je er niet meer los bij te kopen.

Back