SPECTRUM DSM problemen

Heeft er iemand al enige ervaring met een SPECTRUM DSM set en een brandstof 1/8?

Ik heb het gisteren nl getest, maar het lijkt erop dat de servo's af en toe trager reageren. Vooral bij het geven van gas. Als ik nl met "pompend" gas rond rijd dan merk ik af en toe dat er een kleine vertraging in zit.

Van iemand heb ik gehoord dat een condensator een oplossing kan bieden. Dit zorgt ervoor dat alles iets sneller stroom krijgt of zo.. Heeft iemand misschien andere ideeen?

ALvast bedankt

werkt verder goed. Geen gezeur et frequenties en geen antennes meer...

Ik zou niet weten hoe een condensator er voor kan zorgen dat je servo's sneller gaan reageren. Waar zou je die moeten plaatsen? Nee elktronisch gezien is dat onzin.
Volgens de fabrikant zou de vertraging MAXIMAAL 5,6ms zijn. Dat is dus 0,0056 seconden, maar.... er is altijd een maar natuurlijk. Het is een PCM systeem, dat betekend dat er in de ontvanger een microchip zit die het ontvangen signaal bekijkt en als het goed is en van de juiste code is voorzien zal de micro chip de code "vertalen" naar pulsen voor de servo's. Krijgt hij echter een verstoord signaal binnen dan zal de microchip daar NIETS mee doen en pulsen naar de servo's blijven sturen gebaseerd op de laatste wel goed ontvangen signalen.
Wat ik hiermee bedoel te zeggen is dat je hoogst waarschijnlijk last hebt van storingen. Wat voor storingen kan ik je onmogelijk vertellen dat kan echt vanalles zijn. De fabrikant schermt wel erg mooi met het feit dat de storingen veroorzaakt door de motor heel erg ver onder de frequentie zitten die zij gebruiken maar dat zegt helaas maar erg weinig. Bij deze hele hoge frequenties (2,4GHz) wordt het signaal heel makkelijk verstoord. Zelfs als er iemand tussen de zender en de ontvanger doorloopt kan hij de ontvangst al verstoren. Een bijkomend probleem is dat de antenne op een auto erg laag bij de grond staat. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn maar de signalen van de zender kunnen door de grond weerkaatst worden. De ontvanger krijgt dan dubbele signalen binnen en kan daarvan kortstondig in de war raken. Dat zorgt dan voor een kleine hapering in de besturing die jij als vertraging ervaard. Daar is dus helemaal niets aan te doen en is een nadeeltje van het systeem.
Op zich hebben ze hier een heel leuk systeem bedacht alleen zou ik een lagere frequentie hebben gekozen. Volgens mij zijn frequenties van maximaal ongeveer 500MHz veel beter geschikt voor dit soort toepassingen. Veel minder kritische antennes minder last van afschermingen door personen en of voorwerpen tussen de zender en ontvanger. Eenvoudigere en dus goedkopere zenders en ontvangers, en zo zijn er nog wel meer voordelen te bedenken.

ja, maar op de 433 mhz zit ook veel spul en en de bandbreedte is erg beperkt ;) alleen op de 2.4 is redelijk de ruimte. En om een eigen frequentie te kopen.... dat duurt lang en kost veel geld.

Ernst Grundmann zei:

zo te horen heb je er wel heel veel verstand van. Wat mij betreft. Ik ben blij zolang de electronika werkt. De enigste reden waarom ik met een spectrum ga rijden is omdat ik in groningen altij dlast heb van storingen. Laten we hopen dat het hiermee is opgelost.

Maar om er even op terug te komen. Maar de lengte van de ontvangerdraad uit? en maakt het uit of de antenne onder of boven de body zit? Hij zit er nu verticaal boven met de standaard lengte. En de stand van de antenne op de zender zou dit oko verschil uit moeten maken.

Gisteren was ik ook alleen aan het rijden en toen merkte ik deze vertraging ook. En er liep of zat niets tussen de azuto en de zender in. Mischien een draadloos netwerk in de buurt??

ja, maar op de 433 mhz zit ook veel spul en en de bandbreedte is erg beperkt ;) alleen op de 2.4 is redelijk de ruimte. En om een eigen frequentie te kopen.... dat duurt lang en kost veel geld.

Ik heb zelf nooit met het spektrum systeem gereden, maar het condensator verhaal heb ik wel gehoord, alleen dan bij de electro auto's. Mensen die gebruik maakte van een quantum c2 en een bepaalde Ko servo hadden last van storingen. Nou bleek het zo te zijn dat de BEC van de regelaar niet voldoende stroom kon leveren. De ontvanger gebruikt namelijk meer stroom dan de normale ontvangers. Na het plaatsen van een condensator was dit probleem opgelost.

Als je servo trager reageerd heb je (denk ik) last van package los, daardoor duurt het langer voordat de servo reageerd.

_cyclops_ zei:
omg, packet los... nog even en 'k kan het rijders veld dossen :S

zal ik anders mijn ontvanger eens pingen... :lol:

maar kan iemand aantonen of het huidige draadloze netwerk geen storingen veroorzaakt?? Dit zit toch ook o 2,4GHZ?

Kijk anders even op de site van spektrum en klik dan op FAQ, daar staat ook een stukje over andere systemen die op 2,4ghz werken.

Won't other 2.4Ghz devices like phones and wireless computers cause interference?
No, the FCC requires that all 2.4Ghz DSS devises be "smart"- incorporating collision avoidance such that when any DSS system is turned on, it scans the 2.4GHz band until a channel that is not being used is found then begins transmitting on that unused channel.

geloof me, een draadloos netwerk heeft ook enorm last van storing ;) Helemaal in de buurt van andere aparatuur en ook erg zodra je gaat bewegen met de laptop bv. Nu rijdt een auto best snel waardoor het ontvangst enorm varieert. Op de 2.4ghz zitten overal dode vlekken om het zo maar eens te noemen. Als je bv met een wireless cam speelt en met de ontvanger rond loopt merk je overal plekken van +/- 30 cm2 waar het ontvangst heel slecht is. Als je dus door zo'n veld rijdt met je auto heeft hij even geen of minder ontvangst. Het veld is afhankelijk van de stand van je antenne dus varieert steeds.

Zolang het er niet meer dan enkele msec's is is het niet erg ;)

Oké Steven dat is wel een logische verklaring, die condensator wordt dan op de voeding (de BEC) van de servo's gezet om het inzakken ervan tegen te gaan. Dat is dus wel iets anders dan alleen maar trager reageren.
De antenne is bij deze hoge frequenties echt erg kritisch. Hij moet zo rechtop als mogelijk staan om van alle kanten zo veel mogelijk gelijke ontvangsteigenschappen te hebben. Zelf een antenne maken is erg lastig en kan je beter niet (willen) doen. Bij deze frequenties spelen echt millimeters al mee! Dus verlengen en/of verkorten moet je echt niet doen want dat kans dat het dan niet (goed) meer werkt is behoorlijk groot.
De "storingen" waar je nu nog last van hebt worden waarschijnlijk veroorzaakt door de weerkaatsingen van het signaal op de grond. Vooral als je op (gewapend) beton rijdt kan je daar behoorlijk last van hebben.
Dan de frequentie, ik schreef een frequentie van maximaal 500MHz. Ik weet ook wel dat er vele banden zijn die al in gebruik zijn en een frequentie kopen zoals gesuggereerd werd kan niet eens. Er zal dus ergens een band gevonden moeten worden die wel bruikbaar is en die vrijgemaakt kan worden voor de modelbesturing. Dat is inderdaad een langdurig proces waarbij de politiek een hele dikke vinger in de pap heeft. Als er nu aan begonnen wordt hebben we misschien over 10 jaar iets bruikbaars. Of ben ik dan nog te optimisties? :wink:

Het komt er eigenlijk op neer als ik dit zo lees dat het systeem niet echt geschikt is voor onze snelheid en verplaats baarheid van onze auto's enz.
het kost een hoop geldt maar is is zeer kritisch qwau antenne enz. enz. blijf voorlopig wel op de FM
zitten.

Ik kan mij voorstellen dat het BEC systeem indien dat erin zit niet helemaal geschikt is voor die super servo´s waar jeracing mee rijdt.

Je kunt sowieso op het 3e kanaal eventueel een 2200uF/6.3v condensator proberen, even een kort servodraadje pakken en op de plus/min solderen en in het 3e kanaal prikken. Dat zal de spanning van de ontvanger iets beter op niveau houden mocht er dipjes optreden en dus de dipjes eruit filteren.

Andere optie (indien een BEC !) om te proberen is om de plusdraden van de servo´s uit de stekkers te halen en direct bij de plusdraad van de accu te stoppen zoals de bigscalers dat ook meestal doen met hun stuurservo´s.

Om te kijken als je een BEC hebt kan je even met een mutimeter op ohm stand de plus van accu naar servo doormeten als dat wel of niet 0 ohm is of anders even open wippen en op het printje kijken als de plus door loopt.

foxspeed zei:
Het komt er eigenlijk op neer als ik dit zo lees dat het systeem niet echt geschikt is voor onze snelheid en verplaats baarheid van onze auto's enz.
het kost een hoop geldt maar is is zeer kritisch qwau antenne enz. enz. blijf voorlopig wel op de FM
zitten.
Het gekke van het verhaal is dat het juist ontwikkeld is voor het gebruik bij autoraces. Maar zoals ik al schreef ik vind de frequentie keuze niet zo slim.
Ik heb bij een importeur gewerkt waar ze van die draadloze camera's importeerde. Ze werden onder andere verkocht voor gebruik als achteruitrij camera. Je wilt niet weten hoeveel we ervan terug kregen omdat ze niet zouden werken. Helaas voor veel vrachtwagenchauffeurs die er één gekocht hadden werkte die dingen ook niet goed. Bij veel vrachtwagens zat er gewoon teveel metaal tuusen de achterkant van de vrachtwagen en de cabine. Daar kwam die hele hoge frequentie (ook 2,4MHz) gewoon niet voldoende doorheen. Zelfs bij personen auto's met een caravan werkte het vaak niet voldoende. De caravan is vaak van aluminium. Dat is ook elektrisch geleidend en schermt deze hoge frequenties af. Voor in de auto alleen een heleboel sneeuw en soms vaag een beetje beeld. Dan zat er nog een waardeloze antenne op ook. Gewoon een draadje in een buisje dat je alle kanten op kon buigen. Als je dat vaak genoeg deed brak het draadje binnenin en deed het apparaat helemaal niets meer. Je kon alleen niet zien dat het draadje binnen in gebroken was.
Zoals ik al schreef een heel leuk systeem maar volgens mij een verkeerde frequentie keuze.

Roelof zei:
Ik kan mij voorstellen dat het BEC systeem indien dat erin zit niet helemaal geschikt is voor die super servo´s waar jeracing mee rijdt.

Je kunt sowieso op het 3e kanaal eventueel een 2200uF/6.3v condensator proberen, even een kort servodraadje pakken en op de plus/min solderen en in het 3e kanaal prikken. Dat zal de spanning van de ontvanger iets beter op niveau houden mocht er dipjes optreden en dus de dipjes eruit filteren.

Andere optie (indien een BEC !) om te proberen is om de plusdraden van de servo´s uit de stekkers te halen en direct bij de plusdraad van de accu te stoppen zoals de bigscalers dat ook meestal doen met hun stuurservo´s.

Om te kijken als je een BEC hebt kan je even met een mutimeter op ohm stand de plus van accu naar servo doormeten als dat wel of niet 0 ohm is of anders even open wippen en op het printje kijken als de plus door loopt.

Super servo's? Het zijn gewoon Sanwa Super ERG2 servo's

Als ik het goed begrijp maakt het dus niet uit waar die condensator zit? op het 3de kanaal zit nl mijn PT.

Ik merkte de vertraging gelijk. Ook met een volle accu.

En de auto's van tegenwoordig hebben een hoop alu en carbon wat dan ook al niet ten goede komt van het verhaal een antennen die aardig krom gaat en flink heen en weer gaat, kortom een dure investering met een grillig rendement.

Ernst Grundmann zei:
Volgens de fabrikant zou de vertraging MAXIMAAL 5,6ms zijn. Dat is dus 0,0056 seconden.....

bij 100 Km/U is dat dus:
100/3.6*0.0056= een afstand van 15 cm......

Dit moet geen probleem zijn, ik denk dat als je auto over maximaal 15 cm geen bereik heeft je dit niet echt zal merken, wel idd de reflecties waar over gesproken wordt, als dan de ontvanger dus een aantal maal deze 5.6ms overslaat omdat hij het servo houdt in het laatst ontvangen goede signaal, dan ben je al snel een meter verder........

jeracing zei:

Dat zijn dan toch "super" servo's... :wink:
Het zijn wel digitale toch?

maar je hebt je PT in het 3e kanaal zitten.
Heeft je ontvanger een BEC systeem?
Dan kan je ook nog eens problemen krijgen dat je ontvanger de stroom niet kan leveren die je servo's hebben willen.......

je geeft net aan dat je geen verstand hebt van electronica, dus ik denk ik vraag het eens... :mrgreen:

jeracing zei:

Als ik het goed begrijp maakt het dus niet uit waar die condensator zit? op het 3de kanaal zit nl mijn PT.

Ik merkte de vertraging gelijk. Ook met een volle accu.

Maar die PT kan je toch even los koppelen (zit die soms mee te helpen aan de storing ?)
Maar je kunt de condensator ook even met de pootjes op de stekker bij de draadjes er bij prikken.

Back