SPECTRUM DSM problemen

Dit is een bekend probleem bij de spektrum units icm die servo's.
Als je een capacitor op je ontvanger aansluit zou het probleem verholpen zijn. Het gaat veelal om de combinatie van Lrp regelaars en ko servo's.

Deze waardes werden mij aangeraden.
4700 uf capacitor rated for 6-10 volts
DEze capacitor kan je heel eenvoedig aansluiten door:
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LX0896&P=0
dat te solderen aan je capacitor en dan kan je hem zo inpluggen.

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd want ik heb nog geen capacitor gekocht.

Arjen

M7H zei:
jeracing zei:
Super servo's? Het zijn gewoon Sanwa Super ERG2 servo's

Dat zijn dan toch "super" servo's... :wink:
Het zijn wel digitale toch?

maar je hebt je PT in het 3e kanaal zitten.
Heeft je ontvanger een BEC systeem?
Dan kan je ook nog eens problemen krijgen dat je ontvanger de stroom niet kan leveren die je servo's hebben willen.......

je geeft net aan dat je geen verstand hebt van electronica, dus ik denk ik vraag het eens... :mrgreen:

Wel Super maar niet digitaal.

BEC systeem? Dat is een Spectrum ontvanger weet ik veel of die BEC heeft. ik weet ong ineens wat het inhoud..

Roelof zei:
jeracing zei:
Super servo's? Het zijn gewoon Sanwa Super ERG2 servo's

Als ik het goed begrijp maakt het dus niet uit waar die condensator zit? op het 3de kanaal zit nl mijn PT.

Ik merkte de vertraging gelijk. Ook met een volle accu.

Maar die PT kan je toch even los koppelen (zit die soms mee te helpen aan de storing ?)
Maar je kunt de condensator ook even met de pootjes op de stekker bij de draadjes er bij prikken.

Kan ik inderdaad allemaal nog proberen. Ik denk dat ik volgende week wat te doen heb. IIG allemaal bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik ga zeker het een en ander proberen. Want voor het 5de jaar achter elkaar in Groningen met storingen rijden word ik ook niet blij van...

John, ik snap je......

een BEC systeem is eigenlijk ontwikkeld voor gebruik in electro auto's, waar de ontvanger zijn voeding uit de rij accu's haalt.
Deze spanning is vaak hoger dan 6V, dus zorgt het BEC ervoor dat je servo's een niet te hoge spanning krijgen.
Mijn BEC systeem kan maximaal 1A leveren geloof ik, en dat kan met sterke servo's wel eens te weinig zijn, gevolg, kapotte BEC en je servo's gaan er misschien ook wel aan.....
Ik heb vanwege dit dus ook mijn voeding in het 3e kanaal op de ontvanger zitten om dus het BEC systeem te omzeilen......
Mij PT heb ik dus juist in dit BEC gestopt, en dit werkt nog ook........

Die elko erin zetten kan je proberen maar het is een lapmiddel. Als de BEC de gewenste stromen niet goed kan leveren is hij niet goed ontworpen. 1Amp is voor de moderne servo's wel aan de lage kant zeker voor digitale servo's. Je kan dit probleem omzeilen door een externe BEC te gebruiken. Die zijn er in vele soorten en maten te koop en ook vrij makkelijk zelf te maken. Ga ook eens op zoek op dit forum want daar is al heel veel over geschreven.

Ernst, een BEC is in onze auto's niet nodig hoor.
Wij hebben gewoon een ontvanger accu van 5 cellen, waar het servo direct op kan staan.....

M7H, als je een apparte ontvangeraccu gebruikt waarom schrijf je dan dit?:
M7H zei:
John, ik snap je......

een BEC systeem is eigenlijk ontwikkeld voor gebruik in electro auto's, waar de ontvanger zijn voeding uit de rij accu's haalt.
Deze spanning is vaak hoger dan 6V, dus zorgt het BEC ervoor dat je servo's een niet te hoge spanning krijgen.
Mijn BEC systeem kan maximaal 1A leveren geloof ik, en dat kan met sterke servo's wel eens te weinig zijn, gevolg, kapotte BEC en je servo's gaan er misschien ook wel aan.....
Ik heb vanwege dit dus ook mijn voeding in het 3e kanaal op de ontvanger zitten om dus het BEC systeem te omzeilen......
Mij PT heb ik dus juist in dit BEC gestopt, en dit werkt nog ook........
Met een apparte ontvanger accu zal dus een elko weinig of niets uithalen en kan je die net zo goed niet gebruiken. De enige oorzaak van je problemen die voor mij dan overblijft zijn de storingen en hikjes zoals ik al eerder heb beschreven.

Ernst, laten we het op een spraak verwarring houden.....
Ik leg in dat stukje uit waarom een ontvanger een BEC systeem heeft, ik zeg niet dat wij dat moeten gebruiken....

Ook met een bec-systeem zul je weinig lol hebben van zo'n elco. Deze vlakt de spanning wat af en voorkomt daarmee dat de servo's zichzelf kunnen pesten. Uiteraard kun je eens proberen zo'n ding te monteren, maar verwacht er weinig of niets van. In de ontvanger is zo'n elco al aanwezig (meestal tussen 100 en 470uF) en deze zou voldoende moeten zijn.
Zoals Ernst al aangeeft moet je een bec, die niet voor de taak is berekend, domweg niet gebruiken. Zeker bij het testen een ontvangeraccu gebruiken. Dan weet je zeker, dat er geen problemen met de spanningsstabiliteit zijn en dat eventuele storingen van elders komen.

De suggestie van Roelof, dat de transponder misschien wel meehelpt aan de storing, zou ik ook eerst eens uitproberen. Loskoppelen dat ding!

Ik heb afgelopen weekend met het spektrum systeem gereden in Ruchpen.
Er was een nk electro en voorheen had ik er elke keer storing maar nu geen enkel probleem.
Ook totaal geen probleem met de servo qua vertragingen.
Ik reed een sanwa digital fet servo.
Dus voor mij werkt het in ieder geval goed.

Arjen

Yep, dat kan, helaas voor jou nog niet voor een graupner ;)

Overigens denk ik dat John ook zo´n set heeft voor zijn sanwa zender

Graupner zal wel redelijk snel volgen.......

eerst komend NK afwachten hoe het John in Groningen bevalt.....
Of misschien al komend weekend in Rucphen......

Misschien kom ik wel ff kijken, ligt aan het weer.
goed weer => camping
minder weer => Rucphen
regen => thuis.......

Arjenp zei:
Ik heb afgelopen weekend met het spektrum systeem gereden in Ruchpen.
Er was een nk electro en voorheen had ik er elke keer storing maar nu geen enkel probleem.
Ook totaal geen probleem met de servo qua vertragingen.
Ik reed een sanwa digital fet servo.
Dus voor mij werkt het in ieder geval goed.

Arjen

Is dat 2,4 gig systeem inmiddels legaal in nederland ?

www.nomac.nl

Spectrum zenders en ontvangers toegelaten in Nederland! - Maandag 6 Juni 2005 door Secretaris
Het Agentschap Telecom heeft bevestigd dat de zgn. 'direct sequence spread spectrum' (kortweg: Spectrum) zenders en ontvangers zijn toegestaan voor modelbesturing in de 2400 - 2483,5 MHz band en dat deze zijn vrijgesteld van een vergunning voor het gebruik.
Het gebruik van deze technologie tijdens wedstrijden die volgens de reglementen van de NOMAC worden verreden, is door het NOMAC bestuur toegestaan onder de volgende voorwaarden:
- zender en ontvanger moeten een CE-merk hebben,
- 2-weg verkeer tussen zender en ontvanger is niet toegestaan (bijvoorbeeld het terugmelden van temperatuur, brandstofvoorraad etc naar de zender), en
- klachten/opmerkingen etc door Spectrumgebruikers over storing zullen niet in behandeling worden genomen.
(Met dank aan Santosh Ramcharan)

M7H zei:
www.nomac.nl

Spectrum zenders en ontvangers toegelaten in Nederland! - Maandag 6 Juni 2005 door Secretaris
Het Agentschap Telecom heeft bevestigd dat de zgn. 'direct sequence spread spectrum' (kortweg: Spectrum) zenders en ontvangers zijn toegestaan voor modelbesturing in de 2400 - 2483,5 MHz band en dat deze zijn vrijgesteld van een vergunning voor het gebruik.
Het gebruik van deze technologie tijdens wedstrijden die volgens de reglementen van de NOMAC worden verreden, is door het NOMAC bestuur toegestaan onder de volgende voorwaarden:
- zender en ontvanger moeten een CE-merk hebben,
- 2-weg verkeer tussen zender en ontvanger is niet toegestaan (bijvoorbeeld het terugmelden van temperatuur, brandstofvoorraad etc naar de zender), en
- klachten/opmerkingen etc door Spectrumgebruikers over storing zullen niet in behandeling worden genomen.
(Met dank aan Santosh Ramcharan)

Het agentschap telecom meld:

Meer ruimte voor vergunningsvrije radiotoepassingen

--------------------------------------------------------------------------------

De regeling die geldt voor het gebruik van frequentieruimte zonder vergunning is gewijzigd. Hierdoor is het aantal categorieën radiozendapparaten, die vergunningsvrij gebruikt mogen worden uitgebreid. De belangrijkste aanvullingen en wijzigingen zijn:
medische implantaten in de band 9 tot 315 kHz
verhoging van de toegestane veldsterkte voor Radio Frequency Identification (RFID) systemen in de 13,553 – 13,567 MHz band
breedband datasystemen in de 2400 – 2483,5 MHz band
korte-afstandsradarsystemen in de 77 – 81 GHz band.
Een compleet overzicht van alle vergunningsvrije radiotoepassingen, inclusief recente wijzigingen, staat in de nieuwsbrief ‘vergunningsvrije radiotoepassingen’. Deze nieuwsbrief is een samenvatting van de ‘Regeling gebruik van frequentieruimte zonder vergunning’. U kunt de nieuwsbrief downloaden of telefonisch aanvragen (050) 587 74 44.

Back