Speed 400 en Vertraging 1,85:1

Ben in het gelukkige bezit van een Protech TIGER MOTH welke is voorzien van een SPEED400 met vertraging van 1,85:1.
Motor en vertraging zijn van GRAUPNER.
Accu is een 8,4 Volt/1000mAh.
Als prop-keuze geeft de fabrikant op: 9-5'' of 8-4'' (Slimprop van Graupner).

Echter het geheel heeft bijzonder weinig vermogen om lekker rondjes te kunnen vliegen.

Heeft iemand hier een andere mening of ervaring mee????

vloog ie voor de crash wel goed? dan is het antwoord eigenlijk al duidelijk..... Het is ook na een crash niet te kunst om te repareren, maar om zo licht mogelijk te repareren... :wink:

Groeten,
Monkey

800 gram is voor de combinatie sp400 / 7 cellen te zwaar ...... als de SP400 van het 6V type is kan je tot 10 cellen gaan, waardoor je tot over de 100W "vermogen" komt, dit verkort de levensduur van de motor echter wel aanzienlijk.

Alternatief is het motortje te vervangen door een Jamara Pro 480 HS (minder dan € 10,-- wel op de toevoeging HS letten) ... dit is een verlengde SP400 en past waarschijnlijk zo in de vertraging.... motortje slurpt wel maximaal 15A uit 7 cellen ....... dus is er waarschijnlijk ook ander accuutje nodig.

welke prop gebruik je nu eigenlijk, de 9-5'' of 8-4'' ?
als je de 8*4" gebruikt, probeer eens een 9*5" dit kan net genoeg schelen, kun je wel iets minder lang volgas vliegen, omdat deze prop meer Ampjes zal trekken.

Groeten,
Monkey

Als alternatief voor mijn SPEED400 heb ik nog liggen:

*
een Mabuchi540 uit een oude elektro-race auto (weet niet wat voor prop er op zou moeten en of het uiteraard iets is)???
*
een Robbe Planeta POWER 400/35.

Een 540 is een soort SP600 moet met een 8"x4" prop op 6-7 cellen kunnen werken .... stromen gaan dan wel richting 20A dus accu's moeten daar wel tegen kunnen ....

Al met al wordt het kistje weer en paar ons zwaarder ..... dus of hij dan nog lekker vliegt ..... (alleen nog maar snel vanwege de hogere vleugel belasting...)...

En niet te vergeten je regelaar... je zal niet de eerste zijn die zn regelaar opblaast (ene enthusiaste modelbouwer deed dit al eerder, ik :oops: )

en heb je die grotere prop al geprobeerd?

Groeten,
Monkey

Had ik in den beginne al geprobeerd. Voor de crash.....was ook niet echt denderend.
Niet echt ontspannend. Zeer kritisch. . . . .

P.S.: Mr.MONKEY. . . . U komt uit Dommelen bij de bierbrouwerij en dat leuke water-molentje. . . .???????????

@Roland,

Conclusie ....

1e gewicht terugbrengen ..... 110 gram reparaties, daar van moet met beleid en misschien iets rigoreuser ingrijpen toch iets van terug te winnen zijn ....

2e iets krachtiger motorisering ....

Budget:

Of SP400 6V in de vertraging maar met één tot drie celletjes meer...
Of een Jamara Pro 480 HS met 7 cellen in de vertraging

Unlimeted:

Met borstelloze motoren en Lipo accu's.... kan je een aandrijving realiseren, die het zelfde of minder weegt dan de huidige motor/accu combinatie, maar wel het dubbele aan power geeft ...

Ik schat de aandrijving + accu nu op ca. 250 gram..

Een AXI 2808/20 + 3S1P 2000 HD weegt ook 250 gram maar met een 8,5"x5 propje ruim 200W geeft bij ruim 11000 toertjes .....

Een MEGA 16/7/8 + vertraging 1:2,8 + 2S1P 1500 HD Lipo's .... met een 8"x4" ongeveer het zelfde vermogen als de SP400 op 7 cellen maar wel ruim 110 gram lichter.....en als je looptijd minder belangrijk vind kan er nog eens 25-50 gram af.....

Overigens alleen al door de accu's te vervangen voor Lipo-accu's win je met beleid al 50 -100 gram gewichts beparing !!! .....

Volgens mij is de MEGAX400 uit de Protech-assortiment gewoon een Graupner-motortje (zie Protech catalogus)??

Denk dat ik op zoek ga naar een JAMARA PRO 480 HS en een 9x5'' SlimProp.
Heb effe gezocht bij Quartel:
* Jamara Pro 480 HS BB Euro 8,80
* Jamara Pro 480 motor HS Euro 6,95

In ieder geval IEDEREEN bedankt voor zijn/haar advies . . .

Hoi Roland,

Wel laten inlopen die Jamara Pro 480 HS!
8 uur staat in de handleiding. Nat in laten lopen kan ook. Zelf heb ik hem met een paar accu packs (een beetje gas geven) 8 uur laten draaien. Af en toe de stofzuiger op de motor gezet om de koolstofresten eruit te zuigen.

Ben benieuwd naar het verschil met de Permax 480 (multiplex).
Beide zitten binnekort in PicoJets met 8cellen KAN-1050.

Rob

Volgens mij zijn na 8 uur inlopen de koolborstels al weg.

Ik heb hem gewoon in het model geschroeft en draai hem op 8 cellen Kan 950. Ten opzichte van mijn oude 8 cellen 500 AR lijkt er nu meer vermogen uit te komen. Ik heb helaas de handleiding niet meer.

Hoi Theo,

De koolborstels zijn nog prima. Je kunt ze zien zitten bij de 480 HS.

Natuurlijk maar met 10-20% gas in laten lopen. Beter is 2-4 volt constante spanning. Maar dat heb ik niet hiero. Een treintrafo leverde niet voldoende amps. :-(
Vandaar: accus laden... en maar laten lopen.
Een KAN-1050 loopt dan zowat 1hr15.
Dus 7 packs leegmaken... :-D

Het staat duidelijk in de handleiding (meegeleverde is de PRO 480 handleiding)

De koolborstels bij Jamara (beweerde iemand bij onze club) schijnen wat harder te zijn.

Permax 480 schijnt niet in te hoeven lopen, alhoewel dat toch beter schijnt te zijn (een paar uurtjes).

Met een Gunterprop en 8cellen komt er behoorlijk wat wind van die motor af :-D
Erg tof voor op de PicoJet.

KAN cellen leveren betere prestaties dan de 500AR.
Zeker als ze net geladen zijn (warm) gaan ze als een speer.

Groetjes,

Rob

Ps. kom je nog deze zomer gast vliegen bij ons?

Nog effe een vraagje. . .

En als ik nou eens die 8,4V/1000MaH NiCD-accu vervang door een LiPo van 7,4V/720mA ( 22 83 42-81 blz.183 ModelbouwCatalogus) en een apart adaptor-lader (23 02 76-81) erbij voor een LiPo?

Moet ik dan ook nog mijn regelaar vervangen?
Deze is nu voorzien van een BEC-circuit.

Heb geen verstand van LiPo, zie alleen dat het gewicht heeeeeeel laag is vergeleken met een NiCD-accu.

Kan ik dan ook gewoon mijn sp400 met vertraging blijven gebruiken???

Back