Speed 400 + lipo vraagjes

Aangezien ik geen elektrospecialist ben, gooi ik mijn probleempje hier op tafel.
Ik zou mijn toestelletje met een Speed 400; 6V met 6x3 klapprop willen voorzien van lipocellen om wat lichter uit te komen dan met 7x500AR's.

Voor zo'n 6V motortje, kan ik dan het beste op 2 cellen vliegen? Want ik vrees met 3 dat het motortje geen lang leven beschoren is. Of kan ik beter er een 7V motor inbouwen op 3 cellen? Kan ik dan mijn 1500 3S1P, 10C gebruiken, of lusten deze dit niet zo graag?

Hebben de meeste huidige regelaars voor borstelmotors nu een lipo-safe?
 
2 cellen op de 6v heeft een lange levensduur :) 7.2 v op 3 cellen geeft veeeel meer vermogen maar ook veel meer hitte en de levensduur is niet zo bijzonder lang ;)
 
Bij 3s zou je een sp400 7.2 V kunnen gebruiken, en dat gaat prima op die 3s1500.
 
Op zich zou de levensduur van het motortje niet het probleem zijn maar een 50 tal vluchten had ik er toch graag mee gemaakt. Het is niet de kost, maar ik ben van plan het in te lijmen en dat maakt vervangen nogal moeilijk.
En hebben de meeste regelaars voor sp400 nu lipo-safe (die je kan instellen op 2 of 3 cellen)?
 
heb ff een speed 400 met 6x3 klappropje geprobeert (in mijn hand) op 3s1p 1800mah lipo's. Nou, dat draait wel achterlijk hoor! Alleen zag ik dat bij een beetje veel gas de eerste stukjes draad van de wikkelingen roodgloeiend worden. Lijkt me niet echt de bedoeling toch?
beter maar op 2s?
 
Ik heb die motor nooit stuk gekregen op 3S hoor, na een 30-tal vluchten heb ik hem gewoon vervangen door een ander type, misschien zou hij geen honderden vluchten meegegaan zijn, maar voor een paar euro's heb je een nieuwe speed400.

En je krijgt er wél wat voor terug op 3S.
 
het is de kost niet, maar om hem te vervangen moet ik telkens de helft slopen en da's nou net het probleem.
en ik hoop met een sp400 meer dan genoeg te hebben om te klimmen, dus denk ik uiteindelijk met 2s toe te komen (maar 3s heb ik liggen, vandaar mijn vraag)
 
ik zit idd hetzelde dus, maarja dat die draden roodgloeiend worden hoort toch niet? Ik hoor (lees) wel vehalen van motortjes, regelaars en accu's die je eigenlijk net niet meer kan vasthouden door de hitte, dat je dan het max vermogen eruit haalt. Lijkt me sterk, maar goed.

Kurt, wat ben je aan het bouwen trouwens? (altijd leuk om te weten :) )
 
7 x 500 AR geeft meer spanning dan 2 s lipo..
2s is vergelijkbaar met 6x 500 AR

De 7.2 sp 400 draaid pas lekker op 8x 500AR,
en zeker met 9 -> 3s lipo...
 
Op die van mij (robbe) staat dat ie van 6 tot 8,4 volt kan. Nominaal voltage 7,2. Max dus 8,4. Is 3s lipo toch wel ff wat meer!

Maar nog maar es over die roodgloeiende draadjes: Is dat nou een probleem?
 
kurt zei:
het is de kost niet, maar om hem te vervangen moet ik telkens de helft slopen en da's nou net het probleem.
en ik hoop met een sp400 meer dan genoeg te hebben om te klimmen, dus denk ik uiteindelijk met 2s toe te komen (maar 3s heb ik liggen, vandaar mijn vraag)

Kurt, is er geen mogelijkheid om een motorschotje te lijmen waartegen je de speed 400 tegenaan kan schroeven?

Mijn Easy Star op 3 lipo cellen met Günther propje slurpt rond de 130 Watt, piekverbruik van 13.48 Amp!!. "Watt's up" meter eenvoudig in cockpit tussen stroombron en esc geplaatst. Met wat gasbeleid en afdoende koeling tot nogtoe geen problemen gemerkt. Deze motor vliegt al bijna 2 jaar lang op 6, 7 en 8 (conventionele)cellen, en sinds een paar weken op 3s lipo's. Permax 400 6 volt.
 
Motorschotje erin lijmen gaat niet, het is een eigen ontwerpje, een zwevertje van een dikke meter spanwijdte, maar het moet wat op een vogel gelijken. Het rompje is dus een vogel die de motor in zijn snavel houdt. S-slag profiel en stabilo direct tegen de vleugel.
Alles zo simpel en goedkoop mogelijk om te kunnen experimenteren en vlug een nieuw testmodel te kunnen maken.
Maar ik hoop met 2S toe te komen. Bedenkt allemaal.

@Raf: welke regelaar heb jij erop staan?
 
Stop even. EEN MOTOR HEEFT GEEN VOLTAGE! (ook al staat dat er op)

Dit staat ook wel in de faq en elders, maar de "voltages" van andere dan van graupner motoren zijn mij niet bekend. Meestal gaat het echter om de "speed 400 6V" = 400 met 35 windingen.

Niek zei het juist.
sp400 7.2V = 45 windingen: 3s 1000 mAh of meer
sp400 6v = 35 windingen: 2s 1500 mAh of meer.

Draai je een sp400 6V op 3 cellen, dan kan je precies halfgas geven. De motor trekt dan 10A. Volgas 20A = stuk!

Juist omdat de ene 400 de andere niet is, moet je altijd hele type noemen "een sp400" kan verwarrend zijn.

35 windingen:
Permax 400 6v
robbe power 400/35 (heeee, 35!)

Wat geeft robbe op voor spanning van de robbe power 400/35: 7.2V! Dat is dus niet vergelijkbaar met graupner sp400 7.2, maar met graupner sp400 6V

Om het nog handiger temaken levert graupner ook een SPEED 400 plus 7,2 V.
Hierin blijkt een sp400 6V te zitten 8O

Snapt u het nog?

(bericht aan mezlef: kandidaat FAQ)
 
Hallo,

ik lees net dit draadje.

Ik heb deze zomer circa 200 vluchten (gemiddeld 10 minuten per vlucht) gemaakt met een speed 400 7,2 volt. Ik gebruik daarbij 3s 1500 mAh lippo's. De motor doet het nog steeds prima.

Als prop heb ik een (grijze) graupner meenemer gecombineerd met 6x3 cam-speed bladen (van de bladen heb ik de 'omgebogen' tipjes geschuurd). Met volgas trek ik net geen 10 ampere.

Ik vlieg niet langer dan 1 minuut volgas. Heb ik nu gewoon mazzel gehad met een 'goede' motor? :?:

Is het niet zo dat de prop er ook toe doet?
 
@ Niek,

valt mee, ik heb nu iets meer toeren, de trekkracht is nog steeds prima.
Met de tipjes trok de motor 13 a 15 ampere, nu maximaal 9. Daardoor belast je het motortje minder zwaar. :P
 
kurt zei:
@Raf: welke regelaar heb jij erop staan?

Castle creations Pixie 20. Instelbare lipo-afslag 2S of 3S.
Ik zal proberen zaterdag (hey, dat is morgen alweer :lol: ) even naar de club te komen. (ja, dat is weeral een hele tijd geleden. :oops: )
 
Back
Top