Hoi! Ik heb in het verleden al heel wat geexperimenteerd met die 400 en 480 motoren.Niet alleen hoe ze het hielden op verschillende soorten toestellen maar ook wat betreft duurzaamheid.
Ben namelijk een 'echte' brushed' motor gebruiker.Mede omdat ik nog met NiMH packs werk en nog tevreden ben met de prestaties van brushed motoren.
Ik neem aan dat je het in jouw bericht had over de 400 7,2volt motor.Vast wel met die 3slipo.
Ik kan je vertellen uit eigen ervaring dat het verschil in kracht tussen die 400 en 480 motor daadwerkelijk voelbaar is.Ik heb ze allemaal geprobeerd.van 6volt tot aan de 7,2volt en ik vind (maar dat is persoonlijk) dat die 480 7,2volt echt het meeste vermogen kan leveren met dezelfde accu en prop.
Qua duurzaamheid ontlopen ze elkaar niet veel.Volgens mij zijn ze allebei ( de 7,2volt versie ) wat betreft wikkelingen hetzelfde.Die 480 is wel alleen 8mm langer.Ik ben er nog niet achter gekomen hoe het komt dat het vermogens verschil tussen deze twee motoren zo groot kan zijn.Kan volgens mij niet alleen maar in het verschil van lengte zitten.
Ik weet bijna zeker dat ze elkaar in duurzaamheid niet ontlopen.Let wel: we praten hier over het verschil tussen de 400 7,2volt en de 480 7,2volt.Niet de 400 6,0volt.
Had zelfs al op het forum gelezen dat er er grote verschillen kunnen bestaan tussen de 400 en 480 serie.Lastig dus.
Om een lang verhaal kort te maken zou ik in jou geval echt eens zo'n 480 7,2volt uitproberen.Ik vlieg em zelf op een vleugel van 1200mm met een totaalgewicht van 860gram en die 480 geeft mij zo'n 30procent meer stuwvermogen dan die 400 7,2volt.
IK gebruik er een Gunther prop of een 5.5x4.5 prop op.En ik ben dik tevreden over de snelheid die er in zit.
Hoop dat ik je iets heb kunnen helpen.Vr gr