Speed 400 of 480?

• Topicstarter Topicstarter jplorre
  • Startdatum Startdatum
J

jplorre

Guest
Ik heb gisteren mijn Jamara Pro 400 doorgebrand en ga mij nu een nieuwe motor aanschaffen. Neem ik opnieuw een 400 of ga ik naar een 480?
Verslijt een 480 minder snel dan een 400 met dezelfde prop en accu? Kracht heb ik genoeg, ik wil gewoon dat ik mijn motor tijdelijk (bijvoorbeeld opstijgen) en veilig op volle snelheid mag zetten. Maakt het dan iets uit of ik een 480 ipv een 400 aanschaf, da's mijn vraag.
Ik heb een 3slipo 2200 mah en een 6,6x3 prop

Thanks

Hoi! Ik heb in het verleden al heel wat geexperimenteerd met die 400 en 480 motoren.Niet alleen hoe ze het hielden op verschillende soorten toestellen maar ook wat betreft duurzaamheid.
Ben namelijk een 'echte' brushed' motor gebruiker.Mede omdat ik nog met NiMH packs werk en nog tevreden ben met de prestaties van brushed motoren.
Ik neem aan dat je het in jouw bericht had over de 400 7,2volt motor.Vast wel met die 3slipo.
Ik kan je vertellen uit eigen ervaring dat het verschil in kracht tussen die 400 en 480 motor daadwerkelijk voelbaar is.Ik heb ze allemaal geprobeerd.van 6volt tot aan de 7,2volt en ik vind (maar dat is persoonlijk) dat die 480 7,2volt echt het meeste vermogen kan leveren met dezelfde accu en prop.
Qua duurzaamheid ontlopen ze elkaar niet veel.Volgens mij zijn ze allebei ( de 7,2volt versie ) wat betreft wikkelingen hetzelfde.Die 480 is wel alleen 8mm langer.Ik ben er nog niet achter gekomen hoe het komt dat het vermogens verschil tussen deze twee motoren zo groot kan zijn.Kan volgens mij niet alleen maar in het verschil van lengte zitten.
Ik weet bijna zeker dat ze elkaar in duurzaamheid niet ontlopen.Let wel: we praten hier over het verschil tussen de 400 7,2volt en de 480 7,2volt.Niet de 400 6,0volt.
Had zelfs al op het forum gelezen dat er er grote verschillen kunnen bestaan tussen de 400 en 480 serie.Lastig dus.
Om een lang verhaal kort te maken zou ik in jou geval echt eens zo'n 480 7,2volt uitproberen.Ik vlieg em zelf op een vleugel van 1200mm met een totaalgewicht van 860gram en die 480 geeft mij zo'n 30procent meer stuwvermogen dan die 400 7,2volt.
IK gebruik er een Gunther prop of een 5.5x4.5 prop op.En ik ben dik tevreden over de snelheid die er in zit.
Hoop dat ik je iets heb kunnen helpen.Vr gr

Dylan sys150 zei:
Hoi! Ik heb in het verleden al heel wat geexperimenteerd met die 400 en 480 motoren.Niet alleen hoe ze het hielden op verschillende soorten toestellen maar ook wat betreft duurzaamheid.
Ben namelijk een 'echte' brushed' motor gebruiker.Mede omdat ik nog met NiMH packs werk en nog tevreden ben met de prestaties van brushed motoren.
Ik neem aan dat je het in jouw bericht had over de 400 7,2volt motor.Vast wel met die 3slipo.
Ik kan je vertellen uit eigen ervaring dat het verschil in kracht tussen die 400 en 480 motor daadwerkelijk voelbaar is.Ik heb ze allemaal geprobeerd.van 6volt tot aan de 7,2volt en ik vind (maar dat is persoonlijk) dat die 480 7,2volt echt het meeste vermogen kan leveren met dezelfde accu en prop.
Qua duurzaamheid ontlopen ze elkaar niet veel.Volgens mij zijn ze allebei ( de 7,2volt versie ) wat betreft wikkelingen hetzelfde.Die 480 is wel alleen 8mm langer.Ik ben er nog niet achter gekomen hoe het komt dat het vermogens verschil tussen deze twee motoren zo groot kan zijn.Kan volgens mij niet alleen maar in het verschil van lengte zitten.
Ik weet bijna zeker dat ze elkaar in duurzaamheid niet ontlopen.Let wel: we praten hier over het verschil tussen de 400 7,2volt en de 480 7,2volt.Niet de 400 6,0volt.
Had zelfs al op het forum gelezen dat er er grote verschillen kunnen bestaan tussen de 400 en 480 serie.Lastig dus.
Om een lang verhaal kort te maken zou ik in jou geval echt eens zo'n 480 7,2volt uitproberen.Ik vlieg em zelf op een vleugel van 1200mm met een totaalgewicht van 860gram en die 480 geeft mij zo'n 30procent meer stuwvermogen dan die 400 7,2volt.
IK gebruik er een Gunther prop of een 5.5x4.5 prop op.En ik ben dik tevreden over de snelheid die er in zit.
Hoop dat ik je iets heb kunnen helpen.Vr gr

Je hebt zeker kunnen helpen, bedankt voor de snelle reactie.
Het gaat inderdaad over de 7,2V versie. Ik ga dan toch maar voor de 480 gaan, als deze meer vermogen geeft betekent dit ook dat ik minder volgas moet geven. En dit vertaalt zich dan waarschijnlijk toch in minder slijtage. Ik ben een beginnend vlieger en met snelheid moet ik nog wat opletten :-) Het toestel gaat al echt snel op halfgas (het is een Stryker F27) en meer heb ik niet nodig, enkel bij het opstijgen zet ik alles open.
Zit ook nog te twijfelen om een brushless aan te schaffen, kan tweedehands aan een typhoon 15/10 met regelaar geraken voor een 50 euro. Dat is de prijs van een 4-tal 480's...

Graag gedaan! Je zult als je met die 480 gaat vliegen niet alleen zuiniger omspringen met slijtage van de motor als je minder gas hoeft te geven, maar zeker ook je accupack zal het gaan merken.Je zal veel langer kunnen gaan vliegen.
Ik vlieg die 480 ook op een Swift van 810mm span.Ben wel een beetje een afwijkende modelvlieger, want ik gebruik dus alleen maar NiMH packs.Lipo's wil ik niet. Daarom heb ik dus niet het 'oneindige' in keuze van motoren want die NiMH packs hebben echt wel hun beperking en gewicht is daarin wel het belangrijkste.
Mijn Swift II weegt in totaal 510gram. Kan je zeggen dat dat behoorlijk aan de maat is, want het behoort volgens het boekje 350 gram te zijn.
Vooral die 480 en de NiMH pack geven veel gewicht aan het toestel.De 480 maakt qua vermogen veel goed en zeker met wat meer wind ( en dat hebben we toch regelmatig in Holland :wink: ) kan ik met m'n Swift II nog lekker rondvliegen.
Vanmiddag nog even gevlogen met de Swift II.Voor alle duidelijkheid; ik gebruik dus alleen maar 9,6volt 8cells 1300milli-ampere NiMH accupacks KAN formaat cellen ( dus geen penlights )
Deze packs wegen 200 gram.Behoorlijke zware jongens dus en helemaal als je ze naast die lichte lipo's zet waar vaak nog veel meer ampere's in zitten ook.

Ik vlieg met die 480 op de Swift II zo'n krappe 9 minuten met m'n accupack als ik rustig aan rondtokkel en af en toe het toestel de sporen geef.Maar als ik veelal voluit gas geef en de gang er behoorlijk in heb, dan is het accupack met een krappe 7 minuten leeg.
Je zult misschien wel denken 2 minuten verschil is niet veel.Maar ik vlieg met veel packs op zo'n moment en dan schelen die 2 minuten echt wel.
Mijn andere toestel is een Slinger ( vleugel ) van 1200mm span. Daar heb ik die 480 ook opzitten.De Slinger heb ik wat gepimpt van uiterlijk en weegt nu totaal 860 gram.Ook veel meer gewicht dan volgens het boekje.Maar met die 480 is het een heerlijke toestel om mee te vliegen.Oke, de snelheid van een toestel met een brushless motor gaat ie nooit redden, maar met gas voluit kan de gang er ook behoorlijk in zitten.Geeft dan een mooi en strak vliegbeeld.

Even over dat brushless.Mocht je dat willen gaan doen, hou er dan rekening mee dat je op voorhand goed uitzoekt welke ampere regelaar en propmaat je op de motor doet.
Er staat op het forum genoeg informatie over.Indien je dat nog niet hebt gelezen dan raadt ik je dat echt aan.Het brushless verhaal is toch wel wat anders dan een brushed motor.Verkeerde propkeuze of een te laag ampere regelaar kan de boel echt kapot maken.Je kunt dan het beste voordat je gaat vliegen de amperes van de motor met betreffende prop door kunnen meten met een amperemeter en dan weet je exact of je binnen de tolerantie blijft.Heb je een te grote prop op je motor en vlieg je te lang volgas, dan kun je erop wachten tot je motor kapot gaat.
Ik heb wel gemerkt uit eigen ervaring ( vlieg nu zo'n dikke 2 jaar ) dat het brushless verhaal wel iets anders is dan het brushed vliegen.
Ik wens je alsnog heel veel vliegplezier toe. Gr E

Wel ik heb me daarjuist in de nabije modelbouw winkel een nieuwe motor gekocht. Ze hadden spijtig genoeg geen 480's binnen, dus ben ik noodgedwongen moeten gaan voor een 400. Mijn volgende wordt dan die 480 (of een brushless, ben er nog niet uit :))
Deze avond gaan vliegen en ik was zo ontgoocheld! Er zit zoals je zegt inderdaad veel verschil op verschillende 400's! Deze is van Graupner en heeft bijlange niet het vermogen van de Jamara die erop zat!
Kan dus iedereen aanraden die moet kiezen tussen een Graupner 400 of een Jamara Pro 400 om voor deze laatste te gaan!

Er zijn ook wel tips gegeven om brushed motors een beetje op te voeren d.m.v. het veranderen van de timing (verdraaien van de koolborstels t.o.v. het anker).

Ook eerst natlopen spaart een brushed motor.

Misschien wist je het al, misschien niet :)

Back