speed 400 ontstoren?

• Topicstarter Topicstarter sitting duck
  • Startdatum Startdatum
S

sitting duck

Guest
Moet een speed 400 6v ontstoort worden? Zoja met welke condensator,gewoon tussen de plus en de min he.
Ik ga 8 KAN cellen gebruiken moest het iets uitmaken :roll:

tnxx :lol:

Effe kijken of je er condensators in ziet zitten of dat er draadjes bij de soldeer lippen zitten. is dit het geval dan alleen nog een condensator over de beide polen, is dit niet het geval dan 3 candensatoren waarvan 2 van de polen naar het huis en eentje over beide polen. De juiste maat weet ik niet, ik haal ze altijd in de modelbouwwinkel.

1x rond de 100nF
2x 10 a 47nF.
Let op met de condensatortjes aan het huis solderen. Veel mensen gebruiken een te licht soldeerbout of erger nog een soldeerpistool. Ipv de condenstoren geleidend aan het huis te solderen, zitten ze erop geplakt via fijn ongeleidend laagje hars.

Gerben

Soldeerplaatsen even opschuren met 400 schuurpapier. Voorzichtig met slijpsel. Voorvertinnen. 100nF tussen de motoraansluiting, 47nF van elke motoraansluiting naar behuizing. Schottky diode monteren. Zoekfunctie gebruiken voor "schottky".

Er lopen al 2 draadjes vanuit de motor naar de polen ,dus dan moet ik toch enkel nog een 100 nF tussen de polen solderen he? Moet ik in de elektrowinkel gewoon achter een 100 nF vragen? Is de spanning enz.... niet van belang?

tnxx 8)

De spanning die dit type condensator mag hebben is meestal iets tussen de 200 en 600V (sommige type's 'slechts' 63V !!) maar in iedergeval ver boven in de SP 400 voorkomende spanningen ......

Dus nu moet ik er nog 2 op het huis van de motor solderen?

Ik onstoor een 400 nooit want met 8 cellen gaan ze toch niet lang mee.
Ik heb er ook nooit storing mee.
Ik heb hem op een zagi staan.
Naar 4 weken vliegen moet je hem vervangen omdat hij is doorgebrand.

Wat doe je er dan mee Bertus. Ik heb nu al enkele maanden een speed 400 6 volt in mijn Rapster op 8 cellen en met een 4,75x4,75 APC prop bij 12 Ampere statisch, en maak er bijna iedere woensdag en ieder weekend wel enkele vluchten mee. De motor is nog steeds goed. De snelheid is nog steeds als in het begin bij zijn eerste vlucht. Verder is er niets met de motor gedaan, dus direct uit de doos in het model, wel met de nodige condensators erop.

ron van sommeren zei:
Genoemde twee draadjes gaan naar de commutator (=koolborstels+koperlamellen). Zijn geen condensatoren.

Ik denk dat sitting duck de twee dunne draadjes die naast de motorpolen lopen bedoelt. Dit zijn dan inderdaad de draadjes van de condensatoren. Als je goed kijkt kan je de condensatoren ook zien zitten.

Bertus,

Flink grote prop op die zagi zitten zeker? Als die zelfs in de buitenlucht met 8 cellen al doorbrand...

Ik gebruik al meer dan 50 vluchten een 400 in een pylonracer met 7 en 8 cellen, volgas totdat de accu leeg is. En dat zonder enkele vorm van koeling!

Paul

Ja ik bedoel idd die draadjes ,ik heb nu dus een 100 nF tussen de polen gesoldeert.

greetzz :wink:

Paul ik heb er gewoon een gunter prop op zitten.
Ik heb wel een 6 volt
Maar dat heeft de vragensteller ook.

Je ontstoort niet want de motor gaat niet lang mee?
Als je flink storing hebt gaat je model nog korter mee.

Soms komen mensen goed weg zonder ontstoring. Soms hebben ze ondanks condensatoren toch storing. Maar een setje condensatoren kost een eurotje oid, dus wat zou je dan moeilijk doen?

Gerben

Bij mij gaat een zagi zo'n 4 weken mee.
Wij botsen er mee in de lucht van daar.

Bertus laat die speed 400 eens goed inlopen en laat hem ook eens door iemand die er ervaring mee heeft timen. Op die manier gaat de motor gegarandeert langer mee. En natuurlijk die extra condensator erop zetten.

Het hangt er van af wat voor cellen je gebruikt we hebben al veel geprobeert ik vind het best zo.
Ik vlieg nu met 7 cellen 800 mah sanyo en ik heb evenveel power als met 8 cellen van 500 sanyo of 8 KAN 1050.
Het hangt er dus er van af wat voor cellen je gebruikt en zo'n motortje vind ik niet zo erg het is maar om de wintermaanden door te komen.

Back