Speed 400 + prop-vraag

ff aanspraak doen op de collectieve ervaring...

Styro kist (Hunter), vliegklaar gewicht 550 gram met 8*Sanyo KR600AE, Mabuchi RS380 motor.
Met de meegeleverde 5,5 x 4,5 prop +/- 11000 rpm, 3 min vliegen, accu te heet voor woorden, na 1 minuut bijna geen porrie meer.
Met 6x3 prop +/- 11.700 rpm, 3,5 minuut vliegen, accu heet, na 3 minuten geen vermogen meer.

Wat is de goeie combi? Is 6x3 goed, zijn er betere combi's?
Of is het slimmer er een 400/35 in te hijsen...

Groetjes,

Ton.

Heb jij een 380 in je hunter? Die fikt af :) maar dat had je al gemerkt volgens mij. Standaard zit er een Speed 400 6V bij en die doet het zeeeer goed met 8 cellen (KAN 950). Je moet de hunter niet te licht bouwen. Er staat 470 gram maar met 700 gram vliegt hij net zo :) Zware cellen zijn alleen een probleem voor het zwaartepunt, niet het vlieggedrag. Ik heb er een Mega 16/15/3 in met 30A regelaar en 7xToshiba 1950 FAUP cellen met een 5,2x5,2 prop en hij verbruikt dan 27A. Hij weegt dan 650 gram. Vliegtijd is 5min volgas en 10min rustig vliegen. Topsnelheid is zeeeer hoog. Met de standaard speed 400 en 5,5x4,5 prop met 8x1000 mAh NiMh cellen of zwaarder is het een erg leuk goedkoop vliegtuigje en als je er een zware motor inzet word het een beest :)

Ik heb er nu 2 (1e ging stuk, nieuwe gekocht en 1e gerepareerd). De gerepareerde wil ik met een speed 400 motor bouwen met 8xKAN950 voor bij huis vliegen en als parkflyer. De snelle versie is voor op de club en voor show's :)

Franck zei:
Wat is een 400/35 ?

Vergelijkbaar met een speed 400 6V. (de speed 400 7.2 volt heeft 45 wikkelingen.)

@Tadango: "Je moet de hunter niet te licht bouwen" :cry:
Wel licht bouwen graag. Dat-ie zwaarder wordt door een sterkere aandrijving is niet zo'n punt, maar zwaarder met dezelfde (zwakkere) aandrijving kan nooit een verbetering zijn.

Ik had de niet-gemotpriseerde versie gepakt van de stapel in de winkel, en die ook afgerekend. Grote verbazing toen ik een motor/prop tegenkwam natuurlijk. Bleek de 'experimental' (speed400 met meenemer en 5.5x4.5) te zijn. Er zit geen sticker op de motor, dat mabuchi staat er op de zijkant op gedrukt. Hij trekt nu 12 amp uit de cellen... en das niet goed voor de KR600AE'tjes, die ontdoen zichzelf van het plastic omhulsel. Heb net mijn KAN1050's binnen. ff 10 celletjes aan mekaar bakken en kijken hoelang die motor meegaat :twisted: Ik moet eigenlijk dus die 10 euro in een speed 400/7,2 investeren, en dan 10 cellen gaan vliegen.

Ton.

PS Borstelloos op verlangenlijstje, maar 'NU EVEN NIET!' volgens de vrouw ;)

Ja, die Speed 400/6V mag je niet op meer dan 8 cellen gebruiken, dan gaat hij stuk. 13A op 8xKAN950 is perfect. Goede vliegtijd, goed rendement en genoeg vermogen.

Natuurlijk moet je die hunter licht bouwen :) ik heb er alleen wel een Webra 7 kanaals dubbel super ontvanger erin gegooid. Zwaartepunt moets toch naar achteren :)

Back