Speed 400 upgraden naar Brushless

• Topicstarter Topicstarter Jan_elektro
  • Startdatum Startdatum
J

Jan_elektro

Guest
Sinds kort in het bezit van een Multiplex Pico-Cub. Echter de de snelheid van het toestel vind ik toch (veel) te langzaam. Bij windstil weer gaat het wel, maar een beetje wind vind'ie niet prettig.
Toestel:
Wingspan 1160mm
Vleugelopp.: 28 vierk. decimeter
lengte 785 mm
gewicht ong. 750 gram
Motor: Permax 400
PicoControl 400 Motor Controller
Prop Gunther 125 x 110
Standaard was bijgeleverd een 6 cel NiMh pakket (650 mAh), dat heb ik al vervangen door een 8 cel (2500mAh), dat heeft geen effect. Vermoedelijk zit de "bottleneck" niet in de geleverde spanning.

Na wat doorlezen op het forum ben ik tot de conclusie gekomen dat een brushless buitenloper vermoedelijk betere resultaten oplevert. Wel in combinatie met mijn huidige batterijpakket, de investering in Lipo vind ik (nog) te groot.

Ik zit te denken aan bijv. een Typhoon 6/15. Het liefst zou ik flink wat vermogen over hebben, om ook bij een beetje wind nog te kunnen vliegen.
Wat ik lastig vind om te bepalen is wat voor propellor ik moet nemen. Ik zie wel vrij veel berekeningen, maar kan het nog niet goed toepassen op mijn situatie.

Als je adviezen hebt over de te gebruiken motor/controller/propellor combinatie hoor ik het graag!

Alvast bedankt...

Een HET Typhoon 6/15 is voor een MPX Pico-cub totaal ongeschikt ...... motortje draait veel te snel met een te kleine prop ..... als je iets meer snelheid wilt hebben is een grote prop zeer wenselijk .... maar verwacht er geen wonderen van, de Pico-cub is juist ontworpen om langzaam te vliegen en kan eigenlijk niet zo goed snel vliegen (o.a. door het "holle" vleugelprofiel).

Probeer eens de vertragingsset van multiplex, deze staat ook in de lijst van opties voor dit model (Getriebe 400L, einzeln # 33 2690) met als prop deze (Luftschraube für Getriebe-Antrieb 400L # 73 2691) 7 x 6,5". Met deze zal je al direct veel meer power hebben op je model terwijl de motor en de rest gelijk blijft. Als alternatief een HET-RC typhoon 6/20 of zo, die draait een grotere prop met een lager toerental. Als je dit doet dan moet je met meer snelheid rekening houden met ongecontroleert stijgen bij volgas.

Dirk, Theo,

Zo te horen is het inbouwen van de gearbox de goedkoopste/eenvoudigste oplossing.

Bedankt voor jullie reacties!
Jan

Koop dan gelijk ook een nieuwe speed 400 6 volt of Permax 400 6 volt. Zeer waarschijnlijk moet de motor in die vertraging de andere kant op draaien. Als je een borstelmotor in een richting hebt gebruikt en je gaat hem gebruiken in de andere richting is hij heel snel kapot.

Back