Speed 400; welke borstelloze variant op een Cessna 182.

Ik heb gisteren het volgende model gekocht:
http://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=9002
In dit model moet de volgende 'antriebset'.
http://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=6063

Nu wil ik graag een borstelloze variant van maken. Ik zoek me werkelijk te pletter op het web en ik kom allerlei vervangers tegen zoals een Typhoon 6/15.
Omdat ik door de borstels de motoren niet meer kan zien is de vraag: is er een schema/tabel waarin de bekende speeds vertaald worden naar een borstelloze variant. Als dat niet het geval is dan is de vraag: hoe bepalen jullie nou wat een geschikte motor is?
Als regelaar is volgens mij een CC Phoenix 10 het meest geschikt.
Ik heb een 2-tal LiPo's 11,1 volt, 1200 mAh en die wil graag blijven gebruiken.
Het vliegtuigje hoeft niet verticaal te kunnen. Het moet een fijne zondagmiddag/vakantie-vliegtuigje worden.

Alvast bedankt voor jullie advies![/url]

een goede vraag!
Een "omrekenschema" van borstel naar bostelloos is er niet echt.

Je kan idd de typhoon motoren gebruiken, maar als je wat goedkoper uit wilt zijn heb je nog een leukere optie.
De fietsbel :D + ELE 17A regelaar
Beide kan je kopen bij RCtechnics
Dit is niet alleen goedkoper, maar je hebt ook nog meer vermogen, helaas wel een iets lager rendement. Aangezien je vermogen toch niet zo belangrijk vind, kan je een wat kleinere prop gebruiken, bv. de 7x4, of 6x4. Je hebt dan ook nog een langere vliegtijd :)
mits je 10C of meer lipo's hebt, kan je later evt. nog een grotere propellor pakken als je meer vermogen wilt, maar dat zou ik in het begin nog niet doen.

Hoe maak je een keuze brushless/lipo's

Je vervangt een SP-400 voor borstelloos met een doel:
  • Je wilt meer vermogen (liefst bij gelijk gewicht).
    of
    Je wilt het zelfde vermogen (maar met minder gewicht)
    of
    Je wilt borstelloos om dat het nu eenmaal moet
Meer vermogen kan je op twee manieren aanwenden...
  • Meer snelheid (kleine prop met veel spoed)
    of
    meer trekkracht (grote prop met minder spoed)
Er van uitgaand dat de aanbevolen aandrijving volledig voldoet, kan je deze als uitgangspunt nemen.
Dus een 1:1 vervanging .... zelfde toerental met zelfde prop (of bij prop's met meer spoed minder toeren en met minder spoed meer toeren, zodanig dat de propspeed (spoed x toeren -> m/s of KM/uur) gelijk blijft)

Voor mij geldt: meer of hetzelfde vermogen, minder gewicht.
Na dagenlang puzzelen denk ik aan: een POT80 met een JETI12.
Deze motor is heel compleet (incl prop en adapter) voor een redelijke prijs.
Daarbij is deze motor ook nog later inzetbaar.

Iemand nog een suggestie?

Als je de Potensky POT 80W bedoeld, lijkt me tamelijk onbruikbaar voor de Cessna .... maar 7600 toeren met een 9"x 4,3" prop (opgave Potensky) .... kistje komt nauwelijks van de grond ....

een 6"x4" tot 7"x5" prop, die meer dan 10.000 toeren draait is wel het minimum....

een Typhoon-micro 6/20 met Tsunami regelaar .... komt dichter in de buurt (kost als set € 85,--)

Hallo Hans....

Ik heb zelf de Spacewalker 1 van Graupner, uit de zelfde serie als die van jou en vond de standaard aandrijfoptie niet "je van het". ik heb dus een fietsbel besteld, en 2 1200mAh lipo pakketjes ( 3S ) http://www.perba.com/product_info.php?cPath=24&products_id=79
Ik had hier nog een Castle creations 25 liggen die hem prima aanstuurd, maar voor de 2e motor die ik besteld heb ( dezelfde ) heb ik bij RC technicks een ELE - ESC-17P-BA regelaar besteld. http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=23_31&products_id=164

De spacewalker vliegt met een 7 x 4 apc brandstofpropje al goed, maar het kon nog lekkerder...ik heb er nu een apc 8 x 3,8 "SF" en dat trekt toch veel harder....

de gemeten gegevens:
7 x 4 3,5 Amp.
8 x 3,8 5 Amp.
8 x 6 6 Amp.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.....Ik ben er in ieder geval zeer tevreden mee...

gr Gert

spacewalker.jpg

Reactie op laatste bericht van Dirk.

Kijk dat is nou wat ik bedoel.
Waarom zou dat niet werken? Dat snap ik niet, hoe weet je dat nou? Of beter, hoe bepaal je dat?
Het kistje weegt 420 gram (met een sp400). Met een BL weegt het kistje minder dan 400 gram. De site geeft op: Max.Standschub (g):500.
Zou een PYTHON 80/3 dan wel werken?

gertbartelink zei:
maar voor de 2e motor die ik besteld heb ( dezelfde ) heb ik bij RC technicks een ELE - ESC-17P-BA regelaar besteld. http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=23_31&products_id=164

gr Gert

Bedankt voor je reactie!
Bedoel je met 2e motor die fietsbel?
Kost trouwens ook niet al teveel. Bij elkaar zo'n 40 euro. Bij die fietbel staat dat de as niet meegeleverd wordt. Waar heb je die besteld?
Nog 2 vragen:
1. heb je er ook spinner op gezet?
2. heb je een detailfoto van de ophanging van de motor?
Bij voorbaat dank.

Simpel rekenwerk .....

Kistje weegt (volgens opgave Graupner) 420 gram.
Vleugelopervlak is 13 DM² -> vleugelbelasting ca. 32 gram/DM² ..... nattevingerformule minimum vliegsnelheid 1,7 x (de wortel uit de vleugelbelasting) = vliegselheid in meters per seconde ..... komt in dit geval op 10 M/S (de opgave van 5 M/S die Graupner geeft is niet erg realistisch) .....

De POT80 motor zou 7600 toeren draaien met een prop die een spoed heeft 120 mm -> dat is bruto ca. 15 M/S bij een rendent van 70% van de prop blijft ca. 10 M/S .......

Dus met die motor heb je 0,0% reserve ..... niet doen dus ....

Hallo Hans...
De as zit er wel bij hoor ! En inderdaad is de 2e motor ook dezelfde "fietsbel"
Ik heb er geen spinner op gezet, vond het zo wel mooi zat...
Niet super mooi, maar wel reuze handig en simpel...Misschien kan het nog wat steviger, maar dat kun je zelf ook wel uitvogelen toch ?

Bij deze.....

normal_ophanging.jpg

normal_fietsbelophanging.jpg

gr Gert

Beste mensen.

Ik heb een vraagje aan jullie, ik vlieg ook met de cessna 182, maar dan van het merk Hype (kysoho). (550 gram)

Nou zou ik ook heel graag een borstelose motor, of een fietsbel erop willen zetten.
Ik heb hier nog niet echt zoveel verstand van, dus misschien is er iemand die zegt.......dit zou je er het beste op kunnen zetten.
Dan hoor ik dat heel erg graag, en natuurlijk waar kan ik dit kopen voor een leuke prijs.
Ik neem aan dat ik dan ook een andere regelaar nodig heb, en een andere batterij. (lipo)
Op dit moment vlieg ik standaard met een 1000 mAh en ik heb geen idee of mijn regelaar die er standaard bij zit dit allemaal kan hebben.

Hier even een foto van mijn regelaar die er standaard bij zat

cesssssnaaaaaaaaaaaa001.jpg

Alvast reuze bedankt allemaal :wink:

Dirk zei:
Simpel rekenwerk .....

De POT80 motor zou 7600 toeren draaien met een prop die een spoed heeft 120 mm -> dat is bruto ca. 15 M/S bij een rendent van 70% van de prop blijft ca. 10 M/S .......

Dus met die motor heb je 0,0% reserve ..... niet doen dus ....

Hoi Dirk,

Ik snap de berkening. Dat is duidelijk.
Heb jij nog een advies voor een motor?

@Gert,
Bedankt voor de foto's, ook dat is duidelijk.

Nog even over die propsnelheid:
Dirk spreekt over minimum vliegsnelheid. Daar moet je voor normaal vliegen dus ruim boven zitten, anders kan je volgas net minimaal boven blijven.

Vuistregel voor motorvliegtuigen heb je propsnelheid van 2.5 - 3 keer minimum vliegsnelheid nodig.
Je kan dan voor langzaam vliegen gas terugnemen terwijl de prop toch nog blijft trekken. Volgas kan je voldoende snelheid maken voor kunstvlucht figuren.
Bij een zweefkist wil het met een propspeed van 2 keer overtreksnelheid of zelf iets minder nog wel lukken, want stijgen doe je toch alleen volgas en kunstvlucht hoeft niet.

Weet je toeren per minuut (RPM) dan krijg je:
rpm / 60 = toeren per seconde.
De spoed is vaak in inch, en die moet je omrekenen naar meter. 1 inch = 2.54 cm. = 0.0254 meter.

Propsnelheid wordt dan:
rpm/60 x spoed (in inch) x 0.0254
= rpm x spoed / 2362

Als het vliegtuig een overtreksnelheid = minimale snelheid heeft van 10 m/s:
10.000 toeren met een 8x4 prop:
propspeed = 17 m/s is "maar" 1.7 keer overtreksnelheid.
Neem je een 7x6, dan heb je :
propspeed = 25.2 m/s = 2.5 keer overtreksnelheid. Dat moet dus prima gaan.

Dus:
Trekkracht is leuk, maar vergeet de snelheid niet!
(kandidaat FAQ)

Back