Speed 400

TITA

In Memoriam
:( Hallo jongens, ik heb een vraagje?

Ik heb een speed 400 7,2V

Maar ik hier en daar zie een speed 400 6V die veel duurder zijn
dan de 7,2.

Wat is het verschil hiervan?

TITA

Het verschil is dat de 400 6v minder wikkelingen heeft uit dikker koperdraad. Hierdoor loopt er bij minder spanning al een behoorlijke stroom door de spoelen van het anker waardoor je met minder cellen (maar meer stroom) al een behoorlijk vermogen kunt ontwikkelen.
:music:

Aangezien ze bij mijn weten constructief verder min of meer gelijk zijn vraag ik mij af waarvoor dat prijsverschil is :hammer:

Dat houd dus in dat je wel cellen met meer stroom vermogen moet hebben?
En dus toch weer aan je zelfde gewicht komt, of zie ik dat verkeerd?

Dat risico zit er wel in ja. Maar het beidt ook de mogelijkheid om vliegduur in te ruilen voor prestaties. Je kunt deze motor probleemloos laten draaien met een Gunther propje op 7 cellen. met de 7,2V versie gaat dat vanzelfsprekend ook maar dan wordt het geheel veel futlozer maar blijft wel langer draaien.

Vraag verder maar eens aan Harold. Die heeft hier wat meer praktijkvoorbeelden bij. :roll:

Ik zat al te tikken :pc:

sp400 6V: 35 wikkelingen
met 7 cellen en een gunter ongeveer 9A

sp400 7.2v: 45 wikkelingen.
met 8 cellen en een gunter ongeveer 7A
met 9 cellen en een gunter ongeveer 8A

Een sp400 6v op 7 cellen levert ongeveer zelfde vermogen als een sp400 7.2v op 9 cellen

7:9 is toevallig :? zelfde verhouding als 35:45

Met een 7.2v heb je dus 1 of 2 cellen meer nodig, maar capaciteit zou lager kunnen zijn (7:9=87%. dus iets lichtere cellen), omdat je minder stroom gebruikt. Praktijk is echter dat je geen cellen vind die "een beetje" lichter zijn, maar het gaat om het begrip :teacher: .

Leuk: sp400 7.2 volt op 10 cellen in de hercules. Zo'n beetje het maximale wat je uit een sp400 kan halen.

Ander voorbeeld:
sp400 6v op 8 cellen (voorzichtig met volgas: tegen 11A) levert bijna dubbel zoveel vermogen als een sp400 7.2v op 7 cellen.
(Sommetje: 8 * 11A = 88wat ingangs vermogen of 7 * 6A = 42watt ingang)

:teacher: Celletje meer en een andere sp400 versie kan dus nogal wat uitmaken

OK, nu begrijp ik het. :D

Daarom vraag ik het nu ook.
Ik kan dus de snelheid van mijn pibros opvoeren door alleen maar een ander motor op te zetten en nog niet een een cel extra.
En doe ik er een cel bij dan moet ik op mijn lijm verbindingen letten
"ha ha grapje"

ja, dat kan... maar dan is je accu wel eerder leeg, er loopt meer stroom (A) en het is duurder... maar hij gaat wel lekker hard :lol:

Juist TITA. Andere motor (van 7.2v naar 6v) maakt ook al flink (45/35 = 28%) uit.

"ha ha grapje" ???
Daar hebben we toch al die leuke emticonnetjes voor :teacher:
:lol: :D :) :mrgreen:

:D Jawel maar Depron is toch niet zo duur, dus kunnen we gewoon weer een avondje prutsen met die Depron.

Trouwens er moet toch werk aan de winkel blijven, alleen maar vliegen is ook geen lol aan.

Maar het begrip speed 400 is mij in ieder geval zeer duidelijk geworden. :teacher:

Zou graag effe met je willen ruilen!
Vandaag de brokken van Helmond gerepareerd, en hier en daar wat nodig onderhoud.
Heb dus niet gevlogen vandaag... :(

Hoi Niek,

Ik ook niet omdat mijn regelaar het heeft begeven en weet niet waarom.
Het BECtje werkt wel maar geeft geen power aan mijn motor, heb hem terug gebracht naar de winkel omdat het nog geen 1 1/2 maand oud is.

Heb je het rupsje opgezet of is het al als een vlinder er vandoor gegaan? :lol: :lol: :lol:

hoi ik ben jermaine
ik ga een electro zwever kopen met een Lengte van: 820 mm / SpanWing Spanwijdte: 1100mm;
- Gewicht: 500g;
- Accu: Ni-Mh 8.4V 600 mAh;
- 380 Speed motor;
- Stijg snelheid: max. 3m/sec

is dat snel of langzaam
ik vlieg voor het eerst

Dat is een strikvraag ron ;)

@Harold

Over het SP400 8-Cellen verhaal. Graupner stopt in de funky chicken standaard 6-cellen pakketjes. Vraag me af of het voor de levensduur van de motor wel zo slim is dat ik er dan 8-cellen pakketjes in stop, ten opzichte van de winst die het oplevert? Het motortje (SP400 Plus - 6V van Graupner) is niet zo heel gemakkelijk te vervangen in't kipje omdat hij er in gelijmd wordt. Dus een lange levensduur is toch wel een eis ;) Als propje was een Günthertje geplanned :)

nee dit is geen strik vraag is dat snel ja of nee heel simpel ik zit nog niet bij een club ben nog hard aan het zoeke
of weet iemand er een in de buurt van elst utrecht
behalve ede die ken ik al dies een beetje vlut :oops:

@DualDude:

8 cellen op een sp400 6V is inderdaad aan de hoge kant, maar je hoeft niet continue volgas te geven!
POWERMANAGEMENT!!!

Wat belangrijker is, is dat je een beetje batterij systeem krijgt. Liever 3 dezelfde pakketjes, dan allemaal net even anders. 6 cellen voor de funky chicken, 8 voor weer een andere sp400 kist.
Liever een motortje vervangen dan (8 euro) en alle accu's hetzelfde.

Vroeger was het argument dat je tot 7cellen een goedkopere lader kon gebruiken. Tegenwoordig zijn er goedkope laders te vinden (jamara X3, GWS, aanbiedingen van hitec laders), dus 7 cellen is een grens die eigen niet meer nodig is.

@Harold, er is nog een "rare" SP400 de 4,8V versie ..... is deze bruikbaar.......?

Ook bestaat er een SP400 12V versie, maar die is voor zover ik weet, voor vliegers onbruikbaar, alleen voor rustige bootjes en autootjes geschikt .....

En een 24V versie (8000 toertjes bij 24V en een blokeerstroom van 1,4A) lijkt me ook geen vlieg-motor.....

DualdudE zei:
Dat is een strikvraag ron ;)
:D :D :D Ben ik zo voorspelbaar inmiddels ;)?

jermaine zei:
... ik zit nog niet bij een club ...weet iemand er een in de buurt van elst utrecht...
Wings over Renswoude, een elektro vliegclub, gebruiker 'Gertjan' is daar lid. Je zou hem een PB'tje kunnen sturen.
Overzichten van clubs, geen van beiden volledig:
http://www.modelvliegsport.nl/service/clubs/index.htm
http://www.airtoi.nl/clubs.php3

Intussen heb je nog steeds geen antwoord op je vraag over de elektro-zwever ... :oops:

Back