Ik heb vorige week een "mini" Hotliner (FVK Bandit) van iemand over gekocht. Deze heeft een spanwijdte van 1.30 M en een gewicht van 880 gram. Volgens de persoon die hem verkocht heeft hij hiermee gevlogen met een SPEED 480 direct drive en een ingekorte 6*3 propje.
Aangezien ik een tijd stil heb gelegen met betrekking tot modelbouw is me deze 480 motor volledig onbekend en heb er eerlijk gezegd zo mijn tijfels over.
Mijn eerste vraag is:
Heeft deze direct drive combinatie genoeg vermogen? Rustig stijgen vind ik voor de eerste vluchten geen probleem. Als hij het maar trekt.
Mijn tweede vraag is:
Ik heb me gisteren een SPEED 480 + vertraging van graupner gekocht, niet als hoofddoel dit model, maar ter vervanging van een SPEED 400 met vertraging in een ander model. Hoeveel "extra" brengt het als ik deze combinatie in het model zou stoppen? In de tijd voordat ik stopte (4 a 5 jaar geleden) werd een vertraging alleen maar aangeraden in langzaam vliegende modellen. Nu zie ik dat de meeste top aandrijvingen in hotliners ook gewoon vertragingen hebben? Dus is het het proberen waard?
Een belangrijke kantekening is wel dat als een van deze 2 aandrijvingen voldoet, deze alleen wordt gebruikt voor de eerst pakweg 10 vluchten. Daarna wil ik me gaan orienteren op een sterker borstelloos alternatief.
Ik ben benieuwd.
Aangezien ik een tijd stil heb gelegen met betrekking tot modelbouw is me deze 480 motor volledig onbekend en heb er eerlijk gezegd zo mijn tijfels over.
Mijn eerste vraag is:
Heeft deze direct drive combinatie genoeg vermogen? Rustig stijgen vind ik voor de eerste vluchten geen probleem. Als hij het maar trekt.
Mijn tweede vraag is:
Ik heb me gisteren een SPEED 480 + vertraging van graupner gekocht, niet als hoofddoel dit model, maar ter vervanging van een SPEED 400 met vertraging in een ander model. Hoeveel "extra" brengt het als ik deze combinatie in het model zou stoppen? In de tijd voordat ik stopte (4 a 5 jaar geleden) werd een vertraging alleen maar aangeraden in langzaam vliegende modellen. Nu zie ik dat de meeste top aandrijvingen in hotliners ook gewoon vertragingen hebben? Dus is het het proberen waard?
Een belangrijke kantekening is wel dat als een van deze 2 aandrijvingen voldoet, deze alleen wordt gebruikt voor de eerst pakweg 10 vluchten. Daarna wil ik me gaan orienteren op een sterker borstelloos alternatief.
Ik ben benieuwd.