speed 480 vervangen door ?????? brushless

Ik heb een Vliegboot gekocht (moet hem nog wel ophalen)
Het toestel is normaal voor 2 sp 480 inzitten deze wil ik graag vervangen door 2 Brushless (ivm het gewicht/vermogen)
de propdiameter mag niet veel groter worden ivm het raken van de romp en het water.
Iemand een voorstel.????

Ik dacht eerst aan een buiten loper maar die hebben meestal een grote prop

ik ben er van bewust dat ik twee regelaars nodig heb als ik twee brushless ga gebruiken
ik dacht dat op de spd480 gunther propjes zaten

Met b.v. een Modelmotors AXI 2212/12 kan je op 3S Lipo's nog een 5" prop gebruiken ..... deze motortjes presteren iets meer dan een SP480 .... en wegen 57 gram

Ik heb het toestel thuis
hier een fototje
laPICT8240.JPG

Hoi Eric.

Wat is de maximale maat prop die erop zou kunnen?

Grtz Ger.

Hoi Ger,
De vorige eigenaar had er 6x8 propjes op staan en met de 8cellen 2000mAH/Nicad raakte die af en toe het water wat natuurlijk werkt als rem
Als het totaal gewicht lager wordt komt hij niet zo diep te liggen, dus ik denk 6" ongeveer de max is.

Grtjs
Eric

gebruik gewoon die 480 met gunthers en op 10 cellen of 3 lipo's, dan heb je denk ik genoeg vermogen om lekker te kunnen vliegen en om vanaf het water te starten.

Die 6x8 props zijn veel te zwaar voor die speed 480.

In deze klasse is er in de praktijk geen enkele prop efficienter dan de gunther. Als men gaat meten dan komen idd andere gegevens naar boven, maar de praktijk is soms geheel anders dan dat.

Asl die motoren er nog in zitten en ze zijn nog goed dan zou ik het gewoon eens proberen.

Ehhh Eric.

Even uitgeplozen.

Dit zou ik proberen, 2 fietsbelletjes van 1750KV erin, 12 euries per stuk bij perba.com.
2 propjes van de maat 7X6 de slowfly prop, ook bij perba en deze pas maken op 6" diameter. 3 euries p/st.
2 Towerpro brushless regelaartjes van 15 amp erin met lipo protectie, kosten 14.50 per stuk. bij rchobby-shop.nl
2 lipo's, ieder 3S dus 11,1 volt en +/- 1100 tot 1500 mAh/u, bij de rctechnics.nl vandaan.

Moet goed komen volgens mij, gevoelsmatig dan, want ik ben geen schriftgeleerde hoor. :thumbsup:

O ja niet vergeten, niet met BEC vliegen maar met een aparte ontv batt. (AAA is lichter als AA)

Groet Ger.

Morgen eens vragen aan de perba-man vragen of hij die op voorraad heeft (normaal komt hij indoor vliegen)
Ik ben ondertussen ook nog verder gaan zoeken en zag toevallig dat varioprops 3-blads prop heeft van 5,75inch dit is misschien ook nog een idee
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=554256#post6249070

Maar Ger , Waarom geen BEC ???? en waarom 2packs kleinere en niet 1 groter bv 3cell2200
van 1 regelaar de BEC spanning gebruiken (van de andere regelaar BEC niet gebruiken los maken) voor de ontvanger en de 4 servo's in 2 rolr 1Hr en 1Rr te voeden. Bij een shock 3cell lipo gaat dit toch ook ?????? maar ik ben nog maar een beginner in electro.

ssssst niet verder vertellen, maar die becs werken ook goed samen zolang het maar dezelfde regelaars zijn. Dit heb ik bij 2 van die 15 ampere towerpro regelaars ook gedaan. Werkt perfect.

Omdat 1 accu ook kan , ik zou 1 gebruiken. Je "moet" wel de rode draad van 1 van de regelaars loshalen omdat 2 bec's tegelijk probleemen kunnen geven, de meningen zijn verdeeld hierover maar warom zou je gokken? Met maar 1 bec gaat het iig goed.
(Theo ik heb die ervaring niet maar wat is het voordeel van 2 bec's?)

En als je toch bij perba besteld, ga dan lekker voor die 3s 3200's kun je lekker lang vliegen en kun je een lange levensduur verwachten, echt ligt word hij toch niet :lol:

En ik heb het niet zo op propellors aanpassen (geluid), warom niet gelijk een 6x6?
Een 3 blads vario is natuurlijk wel gaaf, nooit mee gevlogen of gemeten maar ach, het past is mooi en hij kan er niet slechter door vliegen.

En persoonlijk zou ik voor 2 het-rc edf 5W kiezen of met een need for speed 4W, de reden is het super gemakkelijke inbouwen (drop-in replacment voor de 400 of 480) en je krijgt lekker veel toeren in dat kleine propje (zou ik trouwens nietmeer die drieblads doen maar een gewoone 6X4 (apc))
Die 5W trekt iets onder de 15A op 3s met een 6X4 dus 30A wat prima gaat met de 3200's

Castle Creations komt er zelf voor uit dat dit perfect werkt. de andere merken reppen er nog niet over. Ik was het bij die towerpro regelaars vergeten en tot nu toe werkt dit perfect. de BEC's zijn zo paralel geschakeld en dus dubbel. Je kan dan dus meer servo's bedienen. Dus hoger amperage van de BEC. Normaal is 1 tot 1,5 ampere en nu is dat dan verdubbeld.

jetpropdlx zei:
Morgen eens vragen aan de perba-man vragen of hij die op voorraad heeft (normaal komt hij indoor vliegen)
Ik ben ondertussen ook nog verder gaan zoeken en zag toevallig dat varioprops 3-blads prop heeft van 5,75inch dit is misschien ook nog een idee
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=554256#post6249070

Maar Ger , Waarom geen BEC ???? en waarom 2packs kleinere en niet 1 groter bv 3cell2200
van 1 regelaar de BEC spanning gebruiken (van de andere regelaar BEC niet gebruiken los maken) voor de ontvanger en de 4 servo's in 2 rolr 1Hr en 1Rr te voeden. Bij een shock 3cell lipo gaat dit toch ook ?????? maar ik ben nog maar een beginner in electro.

Ehhh 2 crashes later (hoogst waarschijnlijk door de BEC) aparte systemen toe gaan passen en nergens problemen meer mee gehad, is dus heilig voor mij, vlieg met 2S lipo wel met BEC maar met hoger voltage dan +/- 7 volt gaat het te veel risiko geven.
Die drieblad is inderdaad ook heel mooi (proberen?)
De configuratie die ik opgaf moet zo'n 600 tot 700 gram trekkracht gaan opleveren, dat kissie mag dus niet zwaarder worden dan 1200 gram, liever 1 kilo.
Systemen gescheiden? je hebt in geval van een regelaar of motor uitval, altijd nog 1 motor tot je beschikking en er gaat altijd 1 motor eerst uit als er een lipotje leeg is en dus tijd is om te landen.
En je kan via de 2 benodigde regelaar kanalen de boel goed synchroon afstellen in je zender.

Let wel IK zou het zo doen.

Er zijn er uiteraard hier op het forum met veeeeel meer ervaring en goede raad, maaarrrr ik houdt vast aan het KISS systeem (keep it simple stupid).

Groet Ger.

ssssst niet verder vertellen, maar die becs werken ook goed samen zolang het maar dezelfde regelaars zijn. Dit heb ik bij 2 van die 15 ampere towerpro regelaars ook gedaan. Werkt perfect.

Dat zou idd wel eens kunnen circulatie stromen zijn immer minimaal, vergelijk het met twee vrachtwagens die inhalen ..... 't verschil is vaak de moeite niet.
Maar met getakte bec's zou ik precies uitkijken.
TM

Back