Speed 500 race 7.2V gear 2.8:1 electrozwever Cloud Dancing

Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje. Sinds enige tijd vlieg ik regelmatig met een eigen ontwerp electrozwever.
Op de foto komt deze binnen voor de landing, mat de flaps uit. De V-stelling op de foto is nog enkelvoudig. Dat is later aangepast naar een dubbele V-stelling om fatsoenlijk langzaam vlakke bochten te kunnen vliegen zonder smerige tip overtrek. Maar daar gaat mijn vraag niet over. Ik wil wat weten over mogelijke aandrijvingen met regelaars. Daarom eerst maar eens vertellen wat voor zwever het precies is.

afb1975.jpg

Spanwijdte 2370mm
Profiel: E214, boven en onderzijde voorzien van driehoeksturbulatoren.
Vleugeloppervlak: 44.6 dm^2
Vlieggewicht 1550 gram
Vleugelbelasting: 34.8 gram/dm^2
6 servo’s: flaps, ailerons, richting en hoogte
7 nicads 1500mAh.
Regelaar: slim 35be, 3A bec
Aandrijving: speed 500 race 7.2V vertraagt 2,8:1
Prop: Koolstaf Cam folding klap prop 12*9”
Geschatte stroom (mijn meter gaat maar tot de 20 A) ~ 22A
Extra: Vario Picolario met hoogte (en laten we eerlijk zijn, dit is de beste “aandrijving” die je kan verzinnen voor een zwever………)

Deze configuratie geeft de zwever een stijgsnelheid van 2.3m/sec. De maximale motorlooptijd heb ik nog nooit benut, ivm reserve vanwege de toch wel uitgebreide apparatuur in de kist. Maar drie keer over 130 meter zit er in. Dat is met goed weer meer dan genoeg.

In het begin heb ik gevlogen met een 12*10” glasklappop. Dat gaf bijna 3 m/s stijgsnelheid. Maar het trok voor mijn gevoel ook ongezond veel Amperes. Ook zijn er een aantal harde landingen, om het woord crashes maar eens te vermijden, geweest.

Vanmiddag weer eens gevlogen. De stijgsnelheid was maar 1.5 m/s seconden. De vario gaf, als de motor liep, regelmatig door dat het stoorde. Dat wordt je dan verteld met een stem “achtung”. Motor uit, niets meer aan de hand. Tot de stijgsnelheid nog verder terugliep, toen ben ik maar geland. De akku leeg getrokken door de motor te laten lopen. Daarbij was duidelijk te horen dat deze niet op toeren kwam. Om een lang verhaal kort te maken. Opeens stopte de motor met lopen, en bleek dat de stukjes koolborstel in de romp lagen.

Mijn vraag: heeft iemand ervaring met deze aandrijving en wil die ervaring met mij delen. Ik vindt namelijk dat deze wel erg snel stuk is. (Het is natuurlijk wel moeilijk om aan te geven hoe lang de motor totaal gedraaid heeft.)

Ik wil de motor vervangen voor een zelfde type, tenzij iemand een beter idee heeft. Een eventueel andere motor mag niet zwaarder zijn dan 210gram. Anders kom ik in de problemen met het zwaartepunt. Ook wil ik vertraging en prop blijven gebruiken (anders wordt het weer erg duur), en zeker niet minder dan 2 m/s stijgvermogen hebben. Misschien is er een wat degelijker “type 500” in de markt………..

Als ik het over een heel andere boeg gooi, en voor de duurste variant aandrijving zou kiezen, dan is dat ongetwijfeld een borstelloos set. (mijn setje is nu ook borstelloos…………) Maar dan, zijn er BEC voedingen op een borstelloze regelaar die alle rommel in de zwever kunnen voeden?

Hallo,

Net zoals bij een vorig draadje (EON 600) kan ik je een venti 600 van Jamara aanbevelen. Deze heeft een ventilator voor de borstels waardoor de collectorgroep lekker koel blijft, ook bij 25 A...

Let wel even op dat je niet de HS variant van deze motor neemt, deze draait voor jouw vertraging veel te veel toeren (ongeveer 1,4 maal het toerental van de "gewone" venti 600).

Als -betaalbaar- brushless concept: AXI 2820-10 met 14x9 prop en 7 cellen. De TMM regelaar van ModelMotors (=AXI) heeft een aardig zware BEC, zeker bij 7 cellen (uit mijn hoofd zo'n 3 tot 4 A)

Vlieg ze!

Ik heb het zelfde SP 500 Race combinatie in een veel lichtere kist (< 1100 gram) met 10x7" op 7 (of 6) sub C's .. deze trekt al over de 20A ...... gaat er wel als een "speer" vandoor....

Ik denk toch dat jouw SP 500 te veel belast wordt (= meer dan 25A) .....

Ik heb nog die 500SP race motor met vertraging en 10/7 cam prop liggen waar ik vanaf wil. Als je geinteresseert bent, zeg maar welke prijs... :wink:

Niels

Auto motoeren zijn van 500 maat en hebben veel betere koolborstels.
Automotor met zelfde aantal "turn" zoeken.
Let even op of de motor gewoon of reverse moet draaien met je vertraging.
Goedkoopste automotor serie van 15 - 20 euro is al voldoende voor jouw eisen.

speed 500 race 7.2V heeft 2850 rpm/v.
In auto termen (7.2V) dan rond 20.000 rpm.
21 turns schat ik zo.
19 turns als het iets sneller mag.

Wil je het zeker weten, dan de wikkelingen van je oude motor tellen.

Back