Hoi allemaal,
Ik heb een vraagje. Sinds enige tijd vlieg ik regelmatig met een eigen ontwerp electrozwever.
Op de foto komt deze binnen voor de landing, mat de flaps uit. De V-stelling op de foto is nog enkelvoudig. Dat is later aangepast naar een dubbele V-stelling om fatsoenlijk langzaam vlakke bochten te kunnen vliegen zonder smerige tip overtrek. Maar daar gaat mijn vraag niet over. Ik wil wat weten over mogelijke aandrijvingen met regelaars. Daarom eerst maar eens vertellen wat voor zwever het precies is.
Spanwijdte 2370mm
Profiel: E214, boven en onderzijde voorzien van driehoeksturbulatoren.
Vleugeloppervlak: 44.6 dm^2
Vlieggewicht 1550 gram
Vleugelbelasting: 34.8 gram/dm^2
6 servo’s: flaps, ailerons, richting en hoogte
7 nicads 1500mAh.
Regelaar: slim 35be, 3A bec
Aandrijving: speed 500 race 7.2V vertraagt 2,8:1
Prop: Koolstaf Cam folding klap prop 12*9”
Geschatte stroom (mijn meter gaat maar tot de 20 A) ~ 22A
Extra: Vario Picolario met hoogte (en laten we eerlijk zijn, dit is de beste “aandrijving” die je kan verzinnen voor een zwever………)
Deze configuratie geeft de zwever een stijgsnelheid van 2.3m/sec. De maximale motorlooptijd heb ik nog nooit benut, ivm reserve vanwege de toch wel uitgebreide apparatuur in de kist. Maar drie keer over 130 meter zit er in. Dat is met goed weer meer dan genoeg.
In het begin heb ik gevlogen met een 12*10” glasklappop. Dat gaf bijna 3 m/s stijgsnelheid. Maar het trok voor mijn gevoel ook ongezond veel Amperes. Ook zijn er een aantal harde landingen, om het woord crashes maar eens te vermijden, geweest.
Vanmiddag weer eens gevlogen. De stijgsnelheid was maar 1.5 m/s seconden. De vario gaf, als de motor liep, regelmatig door dat het stoorde. Dat wordt je dan verteld met een stem “achtung”. Motor uit, niets meer aan de hand. Tot de stijgsnelheid nog verder terugliep, toen ben ik maar geland. De akku leeg getrokken door de motor te laten lopen. Daarbij was duidelijk te horen dat deze niet op toeren kwam. Om een lang verhaal kort te maken. Opeens stopte de motor met lopen, en bleek dat de stukjes koolborstel in de romp lagen.
Mijn vraag: heeft iemand ervaring met deze aandrijving en wil die ervaring met mij delen. Ik vindt namelijk dat deze wel erg snel stuk is. (Het is natuurlijk wel moeilijk om aan te geven hoe lang de motor totaal gedraaid heeft.)
Ik wil de motor vervangen voor een zelfde type, tenzij iemand een beter idee heeft. Een eventueel andere motor mag niet zwaarder zijn dan 210gram. Anders kom ik in de problemen met het zwaartepunt. Ook wil ik vertraging en prop blijven gebruiken (anders wordt het weer erg duur), en zeker niet minder dan 2 m/s stijgvermogen hebben. Misschien is er een wat degelijker “type 500” in de markt………..
Als ik het over een heel andere boeg gooi, en voor de duurste variant aandrijving zou kiezen, dan is dat ongetwijfeld een borstelloos set. (mijn setje is nu ook borstelloos…………) Maar dan, zijn er BEC voedingen op een borstelloze regelaar die alle rommel in de zwever kunnen voeden?
Ik heb een vraagje. Sinds enige tijd vlieg ik regelmatig met een eigen ontwerp electrozwever.
Op de foto komt deze binnen voor de landing, mat de flaps uit. De V-stelling op de foto is nog enkelvoudig. Dat is later aangepast naar een dubbele V-stelling om fatsoenlijk langzaam vlakke bochten te kunnen vliegen zonder smerige tip overtrek. Maar daar gaat mijn vraag niet over. Ik wil wat weten over mogelijke aandrijvingen met regelaars. Daarom eerst maar eens vertellen wat voor zwever het precies is.

Spanwijdte 2370mm
Profiel: E214, boven en onderzijde voorzien van driehoeksturbulatoren.
Vleugeloppervlak: 44.6 dm^2
Vlieggewicht 1550 gram
Vleugelbelasting: 34.8 gram/dm^2
6 servo’s: flaps, ailerons, richting en hoogte
7 nicads 1500mAh.
Regelaar: slim 35be, 3A bec
Aandrijving: speed 500 race 7.2V vertraagt 2,8:1
Prop: Koolstaf Cam folding klap prop 12*9”
Geschatte stroom (mijn meter gaat maar tot de 20 A) ~ 22A
Extra: Vario Picolario met hoogte (en laten we eerlijk zijn, dit is de beste “aandrijving” die je kan verzinnen voor een zwever………)
Deze configuratie geeft de zwever een stijgsnelheid van 2.3m/sec. De maximale motorlooptijd heb ik nog nooit benut, ivm reserve vanwege de toch wel uitgebreide apparatuur in de kist. Maar drie keer over 130 meter zit er in. Dat is met goed weer meer dan genoeg.
In het begin heb ik gevlogen met een 12*10” glasklappop. Dat gaf bijna 3 m/s stijgsnelheid. Maar het trok voor mijn gevoel ook ongezond veel Amperes. Ook zijn er een aantal harde landingen, om het woord crashes maar eens te vermijden, geweest.
Vanmiddag weer eens gevlogen. De stijgsnelheid was maar 1.5 m/s seconden. De vario gaf, als de motor liep, regelmatig door dat het stoorde. Dat wordt je dan verteld met een stem “achtung”. Motor uit, niets meer aan de hand. Tot de stijgsnelheid nog verder terugliep, toen ben ik maar geland. De akku leeg getrokken door de motor te laten lopen. Daarbij was duidelijk te horen dat deze niet op toeren kwam. Om een lang verhaal kort te maken. Opeens stopte de motor met lopen, en bleek dat de stukjes koolborstel in de romp lagen.
Mijn vraag: heeft iemand ervaring met deze aandrijving en wil die ervaring met mij delen. Ik vindt namelijk dat deze wel erg snel stuk is. (Het is natuurlijk wel moeilijk om aan te geven hoe lang de motor totaal gedraaid heeft.)
Ik wil de motor vervangen voor een zelfde type, tenzij iemand een beter idee heeft. Een eventueel andere motor mag niet zwaarder zijn dan 210gram. Anders kom ik in de problemen met het zwaartepunt. Ook wil ik vertraging en prop blijven gebruiken (anders wordt het weer erg duur), en zeker niet minder dan 2 m/s stijgvermogen hebben. Misschien is er een wat degelijker “type 500” in de markt………..
Als ik het over een heel andere boeg gooi, en voor de duurste variant aandrijving zou kiezen, dan is dat ongetwijfeld een borstelloos set. (mijn setje is nu ook borstelloos…………) Maar dan, zijn er BEC voedingen op een borstelloze regelaar die alle rommel in de zwever kunnen voeden?