Speed 600 met gearbox, welke prop te gebruiken?

• Topicstarter Topicstarter Arvid
  • Startdatum Startdatum
A

Arvid

Guest
Hoi, ik heb tweedehands een Speed 600 Race overgenomen. Daarop zit een gearbox. Op de Graupner site zie ik er een heel aantal staan. Allen omdat ik geen stikkertje er meer op heb zitten, heb ik geen idee welke dit is. Ik wil het gaan gebruiken met klapprops op een zwever.

Ik heb dus eigenlijk twee vragen:
1) Welke gearbox is deze
2) Welke props kan ik er mee rondslingeren?

Speed_600_race_01.jpg

Letters QD 4
Speed_600_race_02.jpg

Theo, leef je op het forum of zo?..... :lol:

Daar was ik dus ook bang voor, maar wil daar nog even niet aan. Eens kijken of iemand het zo kan vertellen. Tandjes tellen kan altijd nog :D

soms wel ja, vrouwtje moest vroeg werken en ikke kon niet meer slapen. zit wat te klooien met het instaleren van software wat niet echt wil lukken vanwege een wederkerende foutmelding.

Ok, ik heb toch maar even de tandjes geteld:

Speed_600_race_03.jpg

En ik kom uit op 46 in de buitenste ring en 17 op de binnenste. Als ik het dus goed heb, is het een verhouding 2,8:1 en kom ik uit op deze gearbox: https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=1717.1

Iemand een idee welke props hiervoor het best geschikt zijn? In gedachten houdend dat het voor een zwever wordt.

Volgens http://brantuas.com/ezcalc/dma1.asp zit je met 8 cellen GP 3300 met een 12x6 APC op ongeveer 20 ampere en een motorlooptijd van ruim 9 minuten. met een 14x6 zit je al snel op 26 ampere. Kijk ook eens in de motoren faq van Harold, misschien dat daar nog meer info instaat over deze set.

propmaten veranderen uiteraard als je op een andere spanning gaat werken.
(op 3s lipo zal de stroom wat hoger worden als bij 8NIxx cellen)

Welke accu wil je gaan gebruiken?

Even de titel aangepast. Nu bekend is wat voor gearbox er op zit, is de vraag nu dus, welke prop?

@Theo, mooie website :D
Met de Speed 600 en deze gearbox moet dus in ieder geval gevlogen worden met een relatieve grote prop?

@Michiel
Ik ga vliegen met NiCd 8 cellen, 2000

Die 8 cellen is denk ik ook de limiet met dan iets van rond de 25 ampere. Hoger in strooom in elk geval niet gaan.

Ik heb ook nog een 7 cell liggen, dat is dus ook nog mogelijk? Let wel, elektro is nieuw voor mij :D

ik gebruikte een zelfde motor met een 2,33 riem,boit en een 12x8 op 7cellen.
Daarme had ik ruim een kilo trekkracht. Na 7minuten had ik ongeveer een 2000mAh verbruikt.
De motor werd daarbij handwarm dus nog niet aan zijn grens.
Maar daarmee was hij wel heel traag. Vermits je prop met 2,8 nog trager gaat draaien zou ik opteren voor wat meer spoed op de prop of een 3cellen pakket.

Theo spreekt van 25A , ik durf voor de 30A statisch gaan.
Ik kocht mijn speed600 van een maat die hem tegen 30A direct,gebruikte en de comm zag er nog netjes uit.
Alles hangt ervan af hoe gehecht je bent aan z'n motor,maar vanaf 40A krijgt hij een geurtje....

TM

@mestdaght

bedoel je echt 3 cellen, wellicht 3 cellen lipo?
Een motor moet gebruikt worden waarvoor het bedoelt is. Betekend natuurlijk niet dat het binnen een paar vluchten op moet zijn.

Dus als ik het goed begrijp, zorgt een grotere prop voor meer weerstand waardoor er meer ampere gebruikt wordt om toch de omwenteling te krijgen?

Aan de andere kant, wat betekend dan een kleineren prop? Overtoeren draaien van de motor of alleen maar minder trekkracht?

de 7 cellen zijn 1.2v cellen en als ik 3 schreef had ik het over lipo's.

Dus als ik het goed begrijp, zorgt een grotere prop voor meer weerstand waardoor er meer ampere gebruikt wordt om toch de omwenteling te krijgen?
klopt

Aan de andere kant, wat betekend dan een kleineren prop? alleen maar minder trekkracht?
Dan gaat hij meer toeren maken,

Overtoeren draaien van de motor

Als je volgas (3lipo's) onbelast zou laten draaien neem je een risico.

Een "Graupner SPEED 600 8,4V RACE" is een lastig motortje ...... met deze vertraging op 8 cellen krijg je al snel een te lage propspeed, beter is op 10 cellen te stoken maar met een niet te grote prop van bij voorbeeld 10"x7" .... zit je met 22A (ruim 250W input) aan het maximum toelaatbare voor dit motortje .... propspeed blijft nog vrij laag met ca 75-80 K, waar effectief iets van 50-60K van over zal blijven ....

Vermits de meningen nogal verdeeld zijn. zal het trail & error worden.
Tot 25A zit je echt save. Zet hem op de testbank en meet de temperatuur.
Ook een minuutje na de test. Ik heb eens een motor gehad die veel koeling kreeg van de prop en na de vlucht nog redelijk koel aanvoelde.
Maar een minuut later werd die warmer omdat dat de hitte die "erin" zat pas dan de behuizing warm stookte.

TM

Ik zei al het blijft een lastig motortje ..... de "RACE" versie is een Sagami (en geen Mabuchi) die relatief veel toeren draait .... theoretisch kan hij 45A aan (50% v.d. blokkeerstroom), maar een andere "wetmatigheid" zegt dat voor borstelmotoren 1 Watt per gram motor zo'n beetje de limiet is ...... een 195 gram zware SP-600 moet niet veel meer als 200W verstoken en ga je boven de 250W dan wordt de levensduur snel verkort .....
Op de nominale spanning van 8,4V draait het motortje 21.000 toertjes .... dus hooguit 7500 toertjes onbelast achter de vertraging .... onder belasting daalt het aantal RPM's snel zo'n 30% ..... daarmee kan je wel "veilig" een 14"x8" rondsleuren alleen de propspeed wordt bijzonder laag ......

De enige manier om wat snelheid te krijgen is 10 celletjes "klassiek" met een vierkante prop als een 9"x9" die met ca. 8.000 RPM voldoende snelheid levert van ca. 70-80K (echte KM) ....

Zet je dit uit tegen een "gewone" SP-600 .... dan win je in direct versus vertraging niet veel aan prestatie .....

Back