Speed 600 vertraagde aandrijving voor EON 600

Ik heb een EON 600 gebouwd, een winterbouwproject van FMT van een paar jaar geleden. Zie hier

3201213.jpg

Zoals de naam al doet vermoeden, is dit model bestemd vooe een aandrijving met een (vertraagde) Speed 600.

Ik sta nu op het punt de motor, klapprop en vertraging te bestellen.
Als cellen wil ik mijn bestaande 7 * SCR1700 gebruiken.
Als vertraging een aluminium 1:3.8 (zie hier)

Ik twijfel tussen een 12*10 of een 14*10.

Bij een speed 600, 7.2 volt:

12*10: 16A, 85 watt output, 6:21 minuten, 34 oz thrust
14*10: 22A, 111 watt, 4:36, 43 oz thrust

Ga ik echter voor een speed 600, 8.4 volt op 7 cellen:

12*10: 8.7 A, 11:37,45 watt, 22 oz thrust
14*10: 12 A, 65 watt, 8:12, 30 oz thrust

Ik denk dat bij een langzame zweeefkist met vertraging de gebruikelijke 100 wat/kg niet noodzakelijk is. Maar hoever kan ik gaan om een zo lang mogelijke vliegtijd te hebben bij een redelijk prestatie?

Wat raden de elektro goeroes me aan? Welke prop, welke motor? Met name de 8.4 volt lijkt een redelijke 'thrust' te geven bij een lange looptijd.

mvg
Arthur

Arthur,

De foto op de link is géén vertraging voor de Speed 600 maar voor de Speed 480.
Even verder kijken op dezelfde pagina naar speed 600 laatste cijfer van hun onderdeelnummer is een 3 .
De twee zijn identiek ,enkel de flens voor de motorbevestiging verschilt.

Je kan ze ook bestellen bij Aircraft-World voor maar $ 22,95 (= +/-€19,27)
+ $ 2,50 verzendingskosten en suuupersnel (3 à 4 dagen) in je brievenbus.

http://www.aircraft-world.com/proddetail.asp?prod=MPJ-8053&from=39

Groeten uit Antwerpen,

Paul Siemons

Veel lager dan 80W/Kg moet je zeker niet gaan ... l
Trust is maar de helft, je moet ook voldoende snelheid hebben .... en het is toch wel prettig al de kist redelijk snel stijgt ......

ik heb eens een speed 600 in een vliegtuig gebouwd die een spanwijte had van 30 cm deze ging echt klere hard.

In een WindStar (1800mm Span en 1Kg plus)...

SP500 RACE met 1:2,8 vertraging op 7 cellen Sub-C's (6 kan ook nog) en een 10"x7" (AeroNaut) Klapprop....geeft maximaale stijgsnelheid (die het kistje kan hebben) ........

Trekt ca 20A bij 7 cellen = ~150W (input) -> ~100W output ....

Dirk zei:
SP500 RACE met 1:2,8 vertraging op 7 cellen Sub-C's (6 kan ook nog) en een 10"x7" (AeroNaut) Klapprop....geeft maximaale stijgsnelheid (die het kistje kan hebben) ........
moest je die willen heb ik er nog 1 voor je liggen, wel de versie met externe koolborstels...zie ff bij koopjes, en stel maar een prijs voor..

Niels

f3rdy zei:
ik heb eens een speed 600 in een vliegtuig gebouwd die een spanwijte had van 30 cm deze ging echt klere hard.

ja hoor en 1700 sub c cellen,kleiner kan de stroom niet leveren, en dat vloog met die vleugelbelasting zeker met een span van 30 cm ?

Heeft iemand ervaring met een EON en een spanw. van 2,50 meter?

@Arthur
Heb jij het freessetje van de EON gekocht of alles zelf uitgesneden?

Theo,

Ik heb alles voor de EON zelf uitgesneden. Voor de romponderdelen kan ik me niet voorstellen dat het loont om een freessetje te hebben, voor de ribben heb ik een alternatieve methode: In Profili2 de ribben afdrukken, met Pritt op het balsa, dan met een 'vers' mes uitsnijden. Tot 3mm prima te doen en de EON ribbetjes zijn maar 1,5mm. Schoon, stofvrij en nauwelijks nabewerking noodzakelijk. Ook kun je zo goed op het gewicht van je plankjes letten, als je daadwerkelijk plankjes gaat wegen kom je erachter dat de verschillen enorm zijn.

Mijn EON vliegt met een standaard speed 600 (6 euro), 8 cellen SCR 1700 (22 euro) en een alu planetische vertraging (30 euro) - allen van Staufenbiel. Hierop een 14 * 10 Grauper camfolding prop.

Hij vliegt prima, handsoff. Starten is motor aan en 'steil' wegklimmen zonder enige overtrekneiging. Met je handen in de broekzak, als het koud is. Langzame vlieger, geen nare eigenschappen, zweeft goed, goed uit mergelen - maar weinig penetratievermogen bij wind. Mijn vriendin leert er mee vliegen.

Een aantal dingen zou ik anders doen. Stabilo en kielvlak zijn nogal 'fragiel'. Je kunt ze zonder zwaartepuntproblem zwaarder uitvoeren. De ribben hebben geen capstrips - ik zou ze nu wel plaatsen. Ook ben ik van plan nog een vleugel met recht middenstuk voorzien van een stoorklepje en 2 steekbare tips te maken,

Groet Arthur

Voor "watts/kg" vuistregel rekenen we met ingangsvermogen en 1 volt per cel (Uitgaande van redelijk rendement).

Op zicht heeft de sp600 7.2 volt (#1793) door lage weerstand een hoger rendement, maar dat wel bij een hoop toeren.

Onder de 20A heeft de sp600 8.4V (#3301) ook een aardig rendement.

Stel je gaat rond 16.5A zitten met 7 cellen en die 1:3.8 vertraging.
Met #1793 dan een 12 x 10 prop.
Met #3301 dan een 15 x 12 prop.

Ook al laat je bij deze stroom met de #3301 mischien 5% rendement liggen, die grotere prop compenseerd dat makkelijk.

Niet alleen vanwege top rendement.
Een grotere prop makkelijker in z'n goede gebied is te houden dan een kleine.
Directe aandrijving (of een sneller motor met kleinere prop) zou volgens berekening vaak niet eens zo beroerd zijn, In de praktijk blijkt het veel kritischer om de juiste stijghoek te vinden en vast te houden. Met een flinke lat gaat het bijna vanzelf goed. In theorie weinig verschil, in praktijk maakt het flink uit.
Je noemde zelf al dat het met een 14 x 10 vrij relaxed vliegt. Ik zou dus zeker niet voor de kleinere prop gaan.

sp600 8.4V #3301 EN een grotere prop zou ik zeggen.

Overigens ben ik van mening dat als je van zweven houdt de motorloop juist zo kort mogelijk moet zijn, want dan zweef je naar verhouding meer :wink:

@ Arthur,

In de laatste FMT ( lag vrijdag net in de bus) staat een heel stuk over de Eon. Ik zat er eerst aan te denken om hem met rolroeren te bouwen. De ontwerper heeft dit gedaan en was er niet over te spreken. Vond hem met alleen richtingsroer veel beter vliegen. Hij had de V-stelling hiervoor iets terug gebracht. Zijn favoriete aandrijving is een vertraagde 500.
Kleppen is een goede optie omdat nogal wat piloten het probleem hadden om hem naar beneden te krijgen :lol:
Zelf heb ik al een vergelijkbare zwever. 'De spectra van Great Planes. ook zo'n thermieksnuffelaar. Deze zwever is twee meter en ik wil nu eigenlijk een slagje groter. Kan ik hem langer volgen als die weer richting het wolkendek gaat. 8) Ik las dat het geen probleem is om hem te vergroten tot 2,5 meter maar heb daar verder nog nergens over gelezen. Ik zal vanavond eens m'n hele stapel FMT's doorbladeren.
Waarom die capstrips eigenlijk?

@Bertus,

'kGeef toe dat ik dolgraag nog eens een zwever wil hebben van meer dan 3,5 meter. Echter heb ik geen 3,5 centjes. Zo'n mooie schaalzwever lijkt me echt super. Een mooie DG ofzo. Naast de aanschaf van het model zit je ook direkt vast aan een pittige aandrijving met een pittige prijs.
Even lekker op een zonnige dag een weiland opzoeken (Assen zit zonder veld) en met een simpele 500 en een goedkoop cellenpakketje kan ik echt uit m'n dak gaan. ik hou het dus maar even bij de EON.
Over dat weiland gesproken, dat deed ik toch al ook toen Assen nog wel een veld had. Met toestemming van de boer :wink:

@Theo

Capstrips vooral voor de stevigheid, voor de handling van de vleugel als ie nog niet bespannen is, voor het makkelijker kunnen gebruiken van de schuurlat voor het wegwerken van kleine oneffenheidjes in je rib, en voor het beter opvangen van de 'trek' in de bespanning.

Ze zijn zo wel heel erg dun en kwetsbaar.

Overigens had ik al wel ook de buitendelen voorzien van een volledige D-box. Volgens tekening zijn die aan de onderkant niet beplankt.

Arthur

@Harold

Ik weet niet zeker welke speed600 ik gebruik (dacht die van 8.4 volt) maar ik gebruik hierop 8 cellen en de 14*10 - niet 7.

Groet
Arthur

hi arthur,

ik heb een aantal eon 600 toestellen gebouwd en gevlogen. Prima elektrozwever die niet aan de grond te krijgen is.

In de FMT van februari 2004 staat nog een stukje over wijzigingen aan het toestel; remkleppen(zeker aan te bevelen) maar ook rolroeren, niet aan te raden door de hoge mate van eigenstabiliteit. In dit artikel staat ook een nieuwe ribbe getekend om de spanwijdte te vergroten naar 2,4 of 2,5 meter.
Ik ben momenteel bezig met een nieuwe voor het komende Zeisoen met vergrote spanwijdte en kleppen. Deze ga ik voorzien van een speed 500 met 3:1 vertraging en een 12 x 8 prop. :D

Met betrekking tot de oorspronkelijke vraag zal ik ook nog even een duit in het zakje doen...

Bij Speed 600 motoren is er wat mij betreft maar 1 die in aanmerking komt, en dat is de venti 600 van jamara. Deze ligt qua wikkelingen tussen een 7,2 en 8,4 mabuchi (graupner/robbe etc.) Alleen is dit bij mijn weten de enige met een ingebouwde ventilator vlak voor de borstels, en dat scheelt echt! Net als de pro 480 is dit een produkt van Fully inc. en naar mijn smaak robuuster dan welke mabuchi/johnson dan ook.

Ik draai een 2 meter zwever met een 1;3,7 planetair vertraagde venti 600 op 7 en 8 cellen met een camfold 14 x 9,5, vliegklaar 1400 gram.

Met 7 cellen ben ik met 30 seconden op thermiek zoekhoogte met 8 cellen lukt dit in 20 seconden. Na 2 seizoenen zijn de borstels nauwelijks gesleten... Toegegeven, hij draait kortstondig 20-40 seconden en kan daarna weer afkoelen, maar toch... ik ben aardig onder de indruk van deze -goedkope-motor.

Back