speed 600 vraagje

• Topicstarter Topicstarter anthony
  • Startdatum Startdatum
A

anthony

Guest
Ik heb een vraagje?Zou een speed 600 bb sp 8,4V met een 20x15 cam prop van graupner een goeie motor combinatie zijn voor mijn T6- texan warbird die heeft een spanwijte van 112 cm en zou ongeveer een 1400gr moeten gaan wegen.Ik heb ook zitten denken om een 14x3 car motor er in te steken met 8 cellen in combinatie met een 17x17 cam speed prop omdat ik nog zo een motertje liggen heb en dat graag eens zou willen proberen.
alvast bedankt. :)

Ik zou een 8 x 4.5 pakken.
Ik neem aan dat jij in centimeters praat maar dat doen wij nooit.

Die car motor kan je vergeten. heb je zonder vertraging helemaal niets aan.

met die 17x17 prop (ff denken 6.5 x 6.5?) gaat daat tegen de 50A trekken en de helft van het vermogen wordt in warmte omgezet.
die motor brand dus in no-time af.
je krijgt dan ongeveer hetzelfde effect als een 14 turns in je auto zetten met de tandwielen voor een 30 turns.

Als je 8 cellen gebruikt kan je beter de goedkopere gewone speed 600 8.4V (nummer 3301) gebruiken.
Leeft veel langer.

Bij welk propelor levert die Speed 600 nu eigenlijk de meest optimale trekkracht en bij welk Amperage?

zou het nie beter zijn dat ik voor speed 700 combinatie gaan in mijn vliegtuig

Een 700 levert misschien met meer vermogen maar is lood zwaar.
Ik gebruik hem niet meer.
Je kan dan beter een 600 met een 3 op 1 vertraging pakken.
Een electro motor moet een hoog toerental draaien als je dan vertraagd draait de motor een hoog toerental en kan je een grotere prop kiezen.
bij voorbeeld een 14 x 8.
Maar het is maar een voorbeeld er zijn er misschien die een andere mening hebben.
Ik weet ook niet of deze vertraging goed is bij een motor model.
Ik zou zelf voor borstelloos gaan.
Dan heb je aan 480 formaat al genoeg.

1400 gram kun je net de lucht in tillen met een speed 600, heb toen zo'n robbe prop gebruik (zo eentje waar een schanier in zit)

Welk vliegtuig anthony? (hoe groot, zwaar etc...)

Optimale prop. lastig, want hangt van hoop dingen af.
Een 8x5 is meestal optimaal voor (elke) speed 600.
Groter smoort de motor.
Bij kleiner verlies je rendement op je prop en draai je zoveel toeren dat (met extra cellen) alleen bruikbaar is voor pylon racers.
LET OP!!!! elke sp600 variant kan dezelfde prop aan (afhankelijk vn de opbouw), maar wel met verschillende cellen en stromen afhankelijk van het type (wikkelingen).
Helaas zijn slechts enkele types bruikbaar.
voorbeeld: speed 600 12 volt #3302 kan met 12 cellen, 16A is niet erg praktisch. Mischien wel voor 2 motorig.

het vliegtuig is een t-6 texan spanwijte 112cm normaal gemaakt voor een 4cc verbrandings moter.

Als je de kist onder de ca. 1.100 gram kunt houden (kompleet vliegklaar) dan krijg je (geschat) een vleugelbelasting van iets tussen de 40 en 45 gram/dm².....is dus goed vliegbaar te maken met een SP600

Voor een Havard/Texan zou ik toch een vertraging overwegen (de dikke neus, dekt de prop-straal behoorlijk af) met daardoor een wat grotere prop..

Neem als voorbeeld de RBC "Texan" deze is een fractie groter

Of de RBC "Mustang" deze is ongeveer even groot...maar wel iets betere stroomlijn...

Back