Speed 650 bb race omhulsel

• Topicstarter Topicstarter Matthi
  • Startdatum Startdatum
M

Matthi

Guest
Beste,

Dit is misschien een domme vraag, maar zoals je op de foto kan zien zie je een soort van omhulsel rond de motor (waar "speed" opstaat)
- is het mogelijk om dit eraf te halen? En heeft dit gevolgen?
speed%20650.JPG

Met dank!!!

Matthi

Nou dat ding noemen ze een fluxring en die zorgt ervoor dat de motor
een iets hoger koppel krijgt.
Als je hem er af haalt krijg je een lager koppel en meer toeren geloof ik.

Er zijn vast mensen die het nog beter en uitgebreider kunnen vertellen.

De groeten van Ingo

Ik vroeg dit maandag in de winkel, en er werd gezegd dat het kon maar dat de motor iets slechter ging lopen.
Op zich wel leuk om te proberen of het mindere gewicht en minder power op dezelfde vliegeigenschappen uitkomt.

Groeten Laurens

De fluxring is van weekijzer, dit is een niet-permanent te magnetiseren staalsoort. De grap is dat het eigenlijk werkt als een magneetversterker. Bijna alle speed motoren hebben ferrietmagneten=goedkoop maar niet bijzonder sterk magnetisch (zoals neodym en samorium-cobalt).

Ik heb zelf een tijdje geleden gemeten aan een speed 400-480, en de fluxring zorgt ervoor dat bij hetzelfde toerental de amperage gemiddeld 10-15% daalt! Dat is best veel, bovendien zorgt het extra metaal voor een betere koeling van de motor (niet heel veel, maar toch). Van bootbouwers weet ik dat ze soms wel 4-6 fluxringen overelkaar schuiven om de magneetsterkte op te peppen, of dat voor vliegen de goede weg is? ik denk het niet, maar experimenteer maar eens.

Extra fluxringen hebben steeds minder nut, maar het wordt wel zwaarder.

Als je merkt dat de buitenkant nauwelijks magnetisch meer is, dan valt er weinig meer te verbeteren.

Back