Speed controller

Hoi.
Heb een vraag over een speed controller van 6 tot 12 volt.
Als ik het aan sluit volgens de regels draait hij linksom langzamer als rechtsom ,
wat doe ik verkeerd en wie kan mij daar bij helpen

Alvast bedankt voor de info

Hallo Rini, Waarschijnlijk doe je niets verkeerd, maar om te bepalen wat er aan de hand is graag wat meer info.
Is de motor eentje met koolborstels of een zogenaamd brushless exemplaar.
Borstelmotoren hebben de eigenschap dat ze de ene kant op wat harder lopen dan de andere. Heeft te maken met de stand van de koolborstels t.o.v. de magneten.
Bij een borstelloze motor kan het aan de (instelling van de) regelaar liggen. Er zijn (auto) regelaars, waarbij de snelheid op achteruit ingesteld staat op 50%.
Even in de gebruiksaanwijzing kijken of dit aan te passen is.
Heb je meer gegevens over de motor en de regelaar? Daarmee is het gemakkelijker te verklaren. Gr. Klaas.

motor 2.jpg motor.jpg

Dit is de motor die ik gebruik
de regelaar komt van allie
het draait 120 rpm
is 12 volt

Laatst bewerkt:
Rini, De motor is een borstelmotor van Bühler. Zo te zien met een vertraging. De regelaar kan ik van dat plaatje niets van maken. Als die bij Ali vandaan komt geef dan even de link, dan zal daar op de site ongetwijfeld meer info bij staan. Gr. Klaas.

Ja er zit een vertraging op draait mac 120rpm.
Hier het linkje van Ali

#Aliexpress € 3,92 | RC Schip & Boot R/C Hobby 6-12V Brushed Motor Speed Controller ESC 320A Geborsteld Motor speed Controller voor RC Boot Auto Model
https://a.aliexpress.com/_sVJTKC.

Groetjes.

Bedankt voor het snelle antwoord Rini. Vind niets over een verlaagd toerental bij achteruit. Blijft er niets anders over dan de verklaring in regel 3 van mijn eerste antwoord. Je zou nog even kunnen proberen wat er gebeurt als je de motor rechtstreeks op de accu laat draaien en dan de draden ompoolt. Succes ermee verder. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Oké bedankt voor de info Klaas.
Heb nog gezocht naar regelaars voor borstel motor en gevonden ga die bestellen.
Laat wel weten of het gelukt is .
Groetjes Rini.

Rini, De regelaar die je bij Ali hebt gekocht is voor een borstelmotor. Wat is daar verder mis mee? Loopt de motor op de accu over beide kanten even hard? Zo niet, dan ligt het niet aan de regelaar. Eigenschappen van de motor verander je niet met een andere regelaar. Andersom ook niet. Beetje cryptisch, maar het belangrijkste is dat je begrijpt wat er gebeurt in een motor en een regelaar. Dat vergt enige inspanning om je in te lezen, maar dat geldt voor iedereen. Succes ermee! Gr. Klaas.

Zonder regelaar draait de motor op de accu even snel.
Waar kan ik de theorie le,en over dit gebeuren ?.
Alvast bedankt voor de info Klaas.

Rini, Het zou ook nogkunnen zijn dat op de zender het betrokken kanaal op achteruit niet volledig uitstuurt. Kijk eens wat er op een ander kanaal gebeurt en kijk eens in de gebruiksaanwijzing van je zender. Er zijn zenders waarbij je de uitsturing per kanaal kunt instellen. Gr. Klaas.

Klaas de regelaar gaf vooruit vol vermogen.
Maar achteruit gaf de regelaar maar 50 % van het vermogen.
Heb nu een andere besteld.
In ieder geval bedankt voor de info .

Groetjes Rini.

Hallo Rini,

Ik heb dezelfde regelaar, vooruit loopt de motor voluit, achteruit heb je inderdaad maar het halve toerental, dat staat ook (min of meer) in de beschrijving (320A forward, 160A reverse; volslagen krankzinnige waardes natuurlijk, maar wel achteruit de helft van vooruit.

Afhankelijk van in welke romp de regelaar komt is er best mee te werken, tenzij je per sé achteruit ook 100% gas beschikbaar wilt hebben. Mijn ervaring is, dat de meeste schroeven bij zoveel toeren achteruit meer lucht slaan dan dat ze werkzaam zijn...

Groeten, Jan.

Jan dat is waar voor een auto of een boot is dat geen probleem.
Maar ik gebruik ze voor de hijsdraaden van een kraan en dat is dat beter dat ze even snel draaien.
Voor de rest prima regelaar.
Heb nieuwe besteld en die werken wel zoals ik wil en een groot voordeel ze zijn maar zo groot als een postzegel.

J
Maar ik gebruik ze voor de hijsdraden van een kraan en dat is dat beter dat ze even snel draaien.
Ah, dat had ik niet in de gaten...

Die postzegels werken goed, alleen ben ik niet zo gecharmeerd van het opstartgedrag, voor een hijskraan, waar er waarschijnlijk een reductie (in de vorm van poelies, tandwielen, of schijven in de blokken) voor zit zul je daar niet zoveel last van hebben.

Groeten, Jan.

Back