Speed controllers

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Martin74, 22 apr 2003.

  1. Martin74

    Martin74 Guest

    Hoi,

    Wie kan mij vertellen wat het verschil is van verschillende speed controllers?

    Wat doet bv een 10 ampere beter dan die van 5 ampere?
    en heeft het ook met snelheid en power te maken?


    Even ter info:

    - Ik ben (nog) geen lid van een club omdat ik daar niet veel tijd voor heb
    - Mijn leverancier komt me een beetje warrig over en heeft niet alles op voorraad(weet iemand nog een goede (online) winkel regio Utrecht?)
    - Ik vlieg met een zero, 300 motor, accu van 7 cellen, totaal 350 mah geloof ik
    - Ik heb een goed terrein beschikbaar om zelf op te vliegen
    - Op mijn speed controller staat 6 - 8 NA ofzo; wat betekend dit?

    Maar goed,

    Ik zal niet teveel vragen, en ik weet het.... ik moet natuurlijk weer naar een club...

    Maar weet in de tussentijd iemand waar ik E1080 propellors kan bestellen?

    Groetjes

    Martin
     
  2. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Voordeel, hij gaat niet stuk als je stromen schakeld van meer dan 5A (en minder dan 10A), nadeel hij is iets zwaarder...
    Conclusie, kies een regelaar die bij je (aandrijving) past, iets te zwaar (in vermogen) kan geen kwaad, veel te zwaar = zonde van het overbodige gewicht...

    Meer vermogen kan meer snelheid opleveren bij de juiste combinatie van motor/prop.....of juist meer kracht met een andere combinatie motor/prop...

    Elke goede Modelbouwwinkel....kan hem bij diverse importeurs/groothandels in ieder geval bestellen...(volgens mij had Peet van 2Brothers in Bussum, ze laatst op voorraad....)...
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het terrein is ongeschikt want je mag er niet vliegen. In Nederland is modelvliegen verboden, behalve waar het is toegestaan, op modelvliegvelden dus. Toestemming van boer, burgemeester of politie is niet relevant. Je moet een vergunning aanvragen bij de Rijksluchtvaartdienst, een fijne papierwinkel wacht je dan ;). Je vliegt nu illegaal en je WA-verzekering zal niet uitkeren.

    Je stelt behoorlijk elementaire vragen, je hebt dus nog niet veel kennis ervaring. Verwacht niet dat alles via dit forum opgelost kan worden, je moet ook dingen horen, zien en gedemonstreerd krijgen. Ik raad je dan ook sterk aan lid te worden van een vliegclub: sneller, minder brokken, meer vliegplezier en uiteindelijk ook goedkoper. Waarom zou je de fouten herhalen die anderen al voor je gemaakt hebben ;) ?Je vliegvaardigheid zal daar ook veel sneller toenemen.

    Overzichten van clubs:
    www.modelvliegsport.nl
    http://www.airtoi.nl/clubs.php3

    Bezoek eens een elektro fly-in, zeer informatief. Een overzicht van elektro fly-ins in Nederland:
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=731

    Waar woon je?
     
  4. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Hmm, volgens mij ken ik deze winkel....:)

    Verder is de reaktie van Ron wel het meest juist.
    Er is rondom Utrecht geen modelvliegclub die nog leden toelaat.
    Volgens mij is er genoeg animo voor een nieuwe vliegclub
    bedenk ik mij zo.(in de omgeving van Houten lijkt me niet gek)
     
  5. Ben Postmus

    Ben Postmus

    Lid geworden:
    29 jan 2003
    Berichten:
    817
    Locatie:
    Nijeholtpade
    Dat van dat illegaal vliegen: is dat wel zo?
    Eventuele schade word naar mijn weten ook vanuit je eigen WA betaald (Moet nog ff checken bij mijn assurantieman, maar in het verleden was het nog wel eens touwtrekkerij tussen eigen verzekering en die via KNVVL) en vliegen met electotoestellen is ook nog nooit verboden geweest volgens mij, de restricties komen vaak voor uit milieuoverwegingen (geluid) zolang je met een zender vliegt die goedgekeurd is en je toestel niet dusdanig groot is dat hij op radar kan verschijnen :wink: kun je vrijwel overal vliegen (wel je verstand gebruiken natuurlijk).Over het Algemeen word 't iig gedoogd.

    Verbeter mij maar als ik het helemaal mis heb en er dan dus achter kom dat ik al jaren een crimineel ben :twisted: .

    Groeten van Ben
     
  6. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Deze "moet kunnen" gedachte kan bij incidenten killing zijn voor onze hobby.
    Dat zou inderdaad crimineel zijn.
     
  7. Ben Postmus

    Ben Postmus

    Lid geworden:
    29 jan 2003
    Berichten:
    817
    Locatie:
    Nijeholtpade
    Je hebt gelijk dat dit niet de mooiste manier is maar.. als je in een gemeente woont die niet wil meewerken en alle locaties die je vliegclub aandraagt afwijst zul je toch wel eens een weilandje opzoeken.

    Verder ben ik wel van mening dat je beter bij een club kunt vliegen met een eigen veld (dan heb je ook nog daadwerkelijk wat aan je KNVVL lidmaatschap) en als je ergens anders vliegt wel je gezonde verstand gebruikt. Misschien doe ik wel een beetje te laconiek maar ja ik woon in Tjalleberd en als ik naar buiten kijk zie ik alleen maar weiland.

    Groet van Ben
     
  8. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Lullig dat je geen locatie kan krijgen :( Vooral in zo'n veldrijke omgeving.

    Gevaar voor onze hobby zit dus voornamelijk bij de mensen die geen gezond verstand hebben.
     
  9. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    O? Al eens in Woerden geinformeerd?

    Arjen zit daar voor, en er wordt ook enthousiast met GWS modelletjes zoals de Lupo (met Lipo :) LipoLupo (zeg dit eens 10x achterelkaar) ) door de ega gevlogen...
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ja, dat is zo. Vraag maar bij na bij de KNVvL of zoek in dit forum op de termen 'illegaal' of 'wild'. Het gaat niet om geluidsrestricties maar om het feit dat modelvliegtuigen geen vliegtuigen zijn voor de luchtvaartwet. Dus mogen ze nergens en nooit gebruik maken van het luchtruim. Behalve met een ontheffing, clubs hebben die ontheffing automatisch.

    Wat denk je dat een WA-verzekering doet als ze weten dat de schadeveroorzaker zich niet aan de wettelijke ge- en verboden heeft gehouden?
     
  11. Guest

    Guest Guest

    Mee eens, bovendien kan een regelaar die meer A´s aan kan dan je motor onverstandig zijn. Er zijn regelaars die uitschakelen (beveiliging) bij te hoge stromen (te veel A´s). Wanneer jouw motor bijvoorbeeld 25A kan hebben en je neemt een 50A regelaar dan kan het zijn dat bij bijvoorbeeld een hoge blokkeer stroom (zwaar lopen van de motor? niet goed werkende vertraging? motor per ongeluk aan met de prop nog in het gras? etc...) de motor kapot gaat. Een regelaar die dan past bij de motor en voorzien is van een dergelijke beveiliging zal uitschakelen en daarmee je aandrijving redden.
     
  12. Martin74

    Martin74 Guest

    reactie

    Hoi,

    Bedankt voor alle reacties.

    Ik wist trouwens niet dat vliegclubs in Utrecht vol waren... ik had net info opgezocht om eens langs te gaan en te kijken.

    Verder... ik ben nog erg nieuw in dit gebeuren, dus sorry voor de simpele vragen.

    Wat ik wel denk is dat mijn parkflyer van onder de 350 gr niet al te veel schade aaan kan richten op een groot open veld.

    Behalve schade aan zichzelf helaas.

    Je moet mij maar zien als iets te ongeduldig en misschien een tikje eigenwijs, maar slim genoeg om geen domme dingen te doen met mijn vliegtuig.

    Ik zoek nog even de juiste weg om snel veel wijzer te worden.
    En tusendoor probeer ik een beetje te bouwen en vliegen.

    Nogmaals bedankt, en wieweet tot ziens op e.o.a. club.

    Gr. Martin

    NB ik kom trouwens uit Utrecht
     
  13. NVM

    NVM

    Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Berichten:
    5.418
    moet je vooral veel hier terug komen!

    Robert :wink:
     

Deel Deze Pagina