Speed modelletje voor Graupner Speed 480 BB Race ?

Hallo,

Ik heb op zolder nog een bijna gloednieuwe Graupner Speed 480 BB Race motor gevonden, samen met een Protech 18A Pro MPC ESC (en een graupner cam 6x3 folding prop). Heeft ooit ns 1 of 2 vluchtjes op een elektrozwevertje gestaan.

Ik vroeg me af of met deze motor en regelaar een speed achtig modelletje aan te drijven is, desnoods met een iets kleiner propje (5x5?) Hoeft niet meteen een high tech wedstrijd model te zijn. Ik dacht aan een model in de stijl van een jaren 80 Race-Cat/Rat (?).

Ik zoek iets wat van een tekening te bouwen is.

Als ik mij niet vergis, de PR-2 van Paul Ravensbergen, De speedster van een zweed van beide zijn de tekeningen te downloaden, of mijn Rapster, maar daar bestaat geen tekening van...... En natuurlijk alle speed 400 racers zoals de mini viper van Graupner

TC,

Heb je een foto van je Rapster?

Wat de speed 480 BB Race betreft heb ik ondertussen deze data gevonden (staan op het doosje)
Nominal voltage: 7,2V
Operating voltage range: 4,8 ... 8,4 V
No load speed: 27000 rpm
Current drain at max. efficieny: 8,5A
Max. efficiency (without gearbow): 78%

Kv zou net geen 3900 bedragen.
3S is dus waarschijnlijk geen optie.

Volgens mij vloog er "vroeger" bij ons iemand zijn Holiday (van Willem Bravenboer) met zo'n motortje en dat ging als een raket! Het model was wel denk ik wel wat verstevigd.

Volgens mij vloog er "vroeger" bij ons iemand zijn Holiday (van Willem Bravenboer) met zo'n motortje en dat ging als een raket! Het model was wel denk ik wel wat verstevigd.

Een Holiday heb ik zelf ook gehad, maar die vloog ik met een Speed 280 plus. Dat ging toen al snel genoeg :D

Hoi Hans

Ik heb de tekening niet digitaal, kan wel even rondkijken of ik die kan copyeren.
Of kan jij dat evt zelf?

grWinfried

De Rapster: rapster-pylonracertje

en de Rapster xl:
Foto-QYNQZC6I.jpg

Beiden met een uit de hand geschaafde en geschuurde masief balsa (6 en 8 mm dik) vleugel. Mits goed en recht gebouwd 2 heel goed en snel vliegende modellen. De xl tipte net niet de 200Kmh aan op de speedmeeting dit door flutter op de roeren.

De tekening van de speedster staat helaas ook al niet meer online, misschien dat Tita Modelbouwforum.nl - Bekijk profiel: TITA die wel nog heeft liggen......

Hans, voor die motor een 4,7x4,7 camspeed op 2s lipo en je weet niet wat er gebeurd met zo een speed 400 racer.

Laatst bewerkt door een moderator:
De Rapster: rapster-pylonracertje

en de Rapster xl:
Foto-QYNQZC6I.jpg

Beiden met een uit de hand geschaafde en geschuurde masief balsa (6 en 8 mm dik) vleugel. Mits goed en recht gebouwd 2 heel goed en snel vliegende modellen. De xl tipte net niet de 200Kmh aan op de speedmeeting dit door flutter op de roeren.

De tekening van de speedster staat helaas ook al niet meer online, misschien dat Tita Modelbouwforum.nl - Bekijk profiel: TITA die wel nog heeft liggen......

Hans, voor die motor een 4,7x4,7 camspeed op 2s lipo en je weet niet wat er gebeurd met zo een speed 400 racer.

Wat voor type vleugelprofiel hebben deze toestelletjes?

@hanskez: dat wist ik niet. Ik heb enkel de Holiday 280 gehad.

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat voor type vleugelprofiel hebben deze toestelletjes?

@Hanskez: dat wist ik niet. Ik heb enkel de Holiday 280 gehad.

Het TCWF002 profiel...... (Theo Coenen Wet Finger 002 profiel)

Dit heb ik geleerd te schaven en schuren aan de hand van de bouwmap van de KNVvL en mijn lidmaatschap (ongeveer 1976-1979) van de KSI te Sittard, een oude vrije vlucht club die helaas ter ziele is. Ik heb vroeger heel veel werpmodellen gemaakt en die hadden allemaal een massief balsa plankje wat je in profiel moest schuren wat dan als vleugel diende. Hoe beter je dit voor elkaar kreeg hoe betere het model vloog. Ik ben er genoeg kwijtgeraakt in de thermiek.......

Ik zal eens kijken of ik de komende vakantie weken een soort van do it youre self instructie kan maken hiervoor. Ik heb nog 3 sets liggen voor de reguliere Rapster.... Zo een vleugeltje schaven en schuren duurt ongeveer 1 uurtje.....

chips, hier staat al een foto reportage van hoe ik zo een vleugel maak. Fotoalbum, Gratis Online! Uw Digitale Foto's in een Online Fotoalbum bij Mijn Album! De eerste set is van de Rapster, daarna die van de rapster F5B die het ook best goed deed.

Het TCWF002 profiel...... (Theo Coenen Wet Finger 002 profiel)

:p

Ik zal eens kijken of ik de komende vakantie weken een soort van do it youre self instructie kan maken hiervoor. Ik heb nog 3 sets liggen voor de reguliere Rapster.... Zo een vleugeltje schaven en schuren duurt ongeveer 1 uurtje.....
Als ik goed gekeken heb is het een profiel met een vlakke onderzijde?

Een overzichtje van de 'niveaulijnen' per mm dikte op de % positie van de koorde (principe van een stafkaart) zou voldoende moeten zijn.

Als je nog foto's/tekeningen van de rapster hebt wil ik wel een digitale versie van de bouwtekening maken (DWG/DXF formaat).

De eerste versie had idd een vlakke onderzijde, maar daar bemerkten wij dat hij de staart iets liet hangen. Daarna heb ik aan de voorzijde het profiel iets omhoog getrokken.

Daarvoor zet ik op de voorzijde van het plankje een lijntje op ongeveer 2 mm hoogte. Vandaaruit loopt het rond naar ongeveer 1,5 tot 2 cm naar achteren aan de onderzijde, daarna wel helemaal vlak. Aan de bovenzijde zet ik 2 lijnen op ongeveer 2 cm afstand van elkaar, de eerste zit ongeveer 2,5 cm achter de neuslijst. Bij de tippen lopen ze naar elkaar toe om uiteindelijk in het uiterste tipje samen te komen.

Grotefoto-EKFR4IBN.jpg

Grotefoto-LLQZJIP4.jpg

Grotefoto-HMESXJXN.jpg

Ik heb al eens geopperd om eens een vleugeltje in te scannen (3d) om zo het profiel werkelijk digitaal te maken, maar tot op heden is dit 3d scannen nog niet gelukt. Ik denk dat het dicht bij MH 22 (7,21%), MH 32 (8,71%) of MH 52 komt.

De eerste versie had idd een vlakke onderzijde, maar daar bemerkten wij dat hij de staart iets liet hangen. Daarna heb ik aan de voorzijde het profiel iets omhoog getrokken.

Logisch, een halfsymmetrisch profiel heeft een groter pitch up moment. Door de onderzijde van de neus af te ronden maak je er een 'meer symmetrisch' vleugelprofiel van waardoor het pitch up moment afneemt en het kistje dus vlakker komt te liggen.

Ik heb al eens geopperd om eens een vleugeltje in te scannen (3d) om zo het profiel werkelijk digitaal te maken, maar tot op heden is dit 3d scannen nog niet gelukt. Ik denk dat het dicht bij MH 22 (7,21%), MH 32 (8,71%) of MH 52 komt.

ff neuzen in de MH profielen...

Nog even snel gerekend: een 4,7" spoed prop zou me bij 27000 rpm ong. 38 m/s (ietsje minder dan 150 km/h) moeten opleveren als ik uitga van 30% slip. Ingeval van 20% slip 43 m/s of net geen 155 km/h.

Back