Speed sensor

Discussie in 'Overig / Experimenteel' gestart door rc flying, 7 apr 2022.

  1. rc flying

    rc flying

    Lid geworden:
    17 nov 2014
    Berichten:
    69
    ik zou graag willed weten

    Waar om het zinvol is om je snelheid te meten
    Is het bruikbaar in landing of voor thermal ?

    Of is het alleen om echt je snelheid te meten
     
  2. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Het is zinvol om een kistje op minimale vliegsnelheid te houden, omdat tie anders af kiept of te weinig lift genereert.

    Maar dat moet dan wel een snelheidsmeting zijn t.o.v. omringende lucht, dus met een pitotbuis.
     
  3. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Tijdens de landing zou ik niet graag mijn ogen van het model afhalen om de snelheid (pitotbuis: airspeed) te checken. Ik heb een airspeed sensor in twee toestellen, maar met name voor de leuk. De resultaten kan ik met alle andere telemetriedata inlezen in een spreadsheet. Dit is Taranis/OpenTX, of en zo ja hoe het met andere merken werkt weet ik niet.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  4. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Nee ik zou ook niet de hele tijd op mijn scherm willen kijken om de snelheid te zien, maar op een OpenTx zender kan je heel gemakkelijk een waarschuwing instellen als je onder een bepaalde snelheid komt. Die waarschuwing wordt dan gewoon door de lieve stem uitgesproken
     
  5. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Dat is waar, had ik zo gauw niet aan gedacht. Kan ook met een piepje, maar een boodschap is duidelijker.
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Bij sommige zenders is het mogelijk een variotoon aan de snelheid te koppelen. Bijvoorbeeld juiste snelheid geen toon, te snel constante toon, te langzaam onderbroken toon.
     
  7. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dat hoef ik ook niet te doen ik kan een minimum vliegsnelheid instellen waar als tie daar onder komt er een alarm melding uit de zender vibreert en er zoetgevooisde stem klinkt dat de snelheid te laag is.:D
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  8. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.311
    Locatie:
    REO
    Ook pitot gebaseerde snelheid blijft arbitrair om je vlieg handelen op te baseren. In de landing kan het misschien tijdig een signaal geven in een stabiele gelijkmatige nadering (en dan is het nauwelijks nodig). Maar bij meer dynamisch vliegen levert het helemaal niets op omdat je ook bij een hogere snelheid kunt stallen en uit de lucht vallen. Als je niet oppast stimuleer je wat ik 'dashbord' piloten/vliegen noem. Bij leren zeilen op moderne jachten met instrumentarium kom ik dat ook tegen.

    Natuurlijk is het wel leuk om mee te spelen en uit te proberen, gewoon omdat het kan. Maar liever geen illusies dat het iets bijdraagt aan de vliegveiligheid of het voorkomen van crashes. In mijn zwevers heb ik graag hoogte en vario informatie. Is leuk en geeft soms info (vario) terwijl ik het zo ver weg (nog) niet zie.

    Erik
     
    Frits37 en Cnn vinden dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... De dingen zijn niet zo simpel als ze lijken, er zijn toch echt wel haken en ogen, nadelen en ook voordelen aan verbonden....

    Om maar gelijk het grootste probleem te benoemen: Een Pitotbuis meting heeft nogal wat "meet-ruis" waardoor het instrument traag gemaakt moet worden om een beetje een rustige uitlezing te krijgen. De telemetrie verbinding heeft ook nog wat tijd nodig, en in de praktijk houdt dat in, dat als je de overtreksnelheid wéét, en je stelt daar je waarschuwing op in, dan krijg je die waarschuwing meerdere volle seconden NADAT je kist uit de lucht gevallen is. Dus daar heb je bitter weinig aan.

    Daar kun je wat aan doen door de waarschuwing zeg, 10 km/u hoger in te stellen, en dat werkt "redelijk" maar is niet erg precies, want de exacte snelheid waarbij je de waarschuwing krijgt hangt af van hoe hard je afremt: Loods je je kist voorzichtig met sleepgas binnen, dan krijg je de waarschuwing bijna 10 km boven de stallspeed (en met wat pech ga je dan nog te hard om fatsoenlijk te landen), maar flare je de kist uit, dan remt de boel zo hard af, dat het moment van waarschuwen min of meer samenvalt met de eigenlijke overtrek, en ben je domweg te laat.
    Dat verschil kan makkelijk dus zo groot zijn, dat je er eigenlijk niks aan hebt.

    In de start en landing is het om eerlijk te zijn, als waarschuwing volkomen waardeloos. En ik denk met een zwever al helemaal, want je kunt toch geen gas bij geven, en op 1 a 2 meter hoogte boven de baan kun je ook niet echt meer zinvol aanduiken om snelheid te maken

    Heeft het dan helemaal geen zin? Dat ook weer niet.
    Ten eerste is het gewoon leuk om te weten hoe hard een kist gaat, en je leert er van: Iemand kan wel beweren dat zijn kist zus en zo hard gaat, maar instrumenten vertellen je wat er werkelijk gebeurt (als je de afwijkingen kent en meeneemt). waardoor je dingen kunt uitrekenen in plaats van "denken dat het zo is". Moeten je metingen wel kloppen natuurlijk.... :D

    Ten tweede is "feedback" ALTIJD een probaat leermiddel, en meten is weten. Als je op een zinnige manier gegevens verzamelt, kom je er sneller achter wat je kist wel of niet kan, en kun je gerichter optimaliseren, danwel oefenen.
    Als voorbeeld, bij mijn BigLift werkt de waarschuwing dus helemaal niet als waarschuwing (als hij gaat is het toch al te laat) maar als ik alles goed doe, krijg ik dat seintje precies op het moment dat de wielen de grond raken, en DAT is dan wel weer een heel goed oefenmiddel.

    En in de sleep vind ik het op 100 meter afstand al best wel lastig om de snelheid in te schatten, maar ik wil ook niet onnodig traag klimmen, en dan is zo'n waarschuwing best handig: aangezien je de klim heel rustig "opvoert" loopt de snelheid maar langzaam terug en is de meting dus best wel accuraat (komt ruim op tijd). Een simpel seintje en je weet dat je een paar tikjes down moet trimmen. Je kunt je waarschuwing desnoods instellen op wat de zwever achter je nodig denkt te hebben.

    EDIT: ik kan me trouwens voorstellen dat het plaatsen van een pitotbuis (waar toch wel wat eisen aan zitten qua plaatsing) wel mogelijk merkbaar extra weerstand o.i.d. oplevert, en dat is natuurlijk ook een overweging....
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2022
  10. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ja elke meting neemt wat tijd in beslag.
    Bij de trippel A merk zenders flatst die data een factor 3 sneller de zender in t.o.v. open TX.
    En dan ook nog elke 20ms of in een nog kortere herhalingstijd.
     
  11. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Wat is de overdracht snelheid van OpenTx dan?

    Als ik zie hoe snel mijn vario reageert, dan vind ik niet dat er veel vertraging op de overdracht zit namelijk. Ik gebruik dan een zelfgemaakte OpenXsensor in combinatie met een Horus eb als ik mijn zwever optil heb ik bijna direkt een veranderende variotoon.
     
  12. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    De overdracht snelheid, retour is 9600 baud en komt ook net als veel andere merken elke 20ms binnen.
    Met soms een hikje met het LBT protocol, dat het nog eens 20ms duurt, maar daar hebben de andere merken ook last van.
    Bij fast respons wordt de herhalingstijd verkort.

    Als mens merk je dat minieme verschil niet, de referentie ontbreekt om een verschil tussen een sneller of trager systeem met de oren waar te nemen.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop
    In de praktijk geeft de pitotsensor vanwege de inwendige filtering (in de sensor zelf) zomaar 2 tot 3 seconden vertraging. En dat is nog zonder dat je de filtering in de Taranis zelf aanzet.

    Je hoeft me niet te geloven, maar het is gewoon een feit.
    Bij andere metingen, zelfs bij tamelijk "digitale" (toerental en dergelijke) zit er ook al gauw een seconde tussen de verandering van de actuele waarde en de uitlezing.

    Ik heb wel filmpjes waarop dat héél duidelijk te zien is...
     
  14. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Een feit? Ik heb reverentie materiaal beschikbaar, zal het eens een keertje opduikelen uit de grote verzamel en verdwijndoos.
    Spulletjes zijn hier nooit kwijt, maar wel af en toe (lees regelmatig) zoek.
    Dan ligt het b.v. of o.a. in een andere verzamel en verdwijndoos.:(
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.914
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, ik geloof gerust dat die sample rate en data-overdracht zo snel is, hoor...
    Maar het is ook een feit dat mijn '"stall waarschuwing", die op 10 km/u boven de feitelijke stall snelheid ingesteld staat, bij de landing samenvalt met het moment dat de wielen door zwaartekracht (m.a.w. het toestel vliegt dan al niet meer) de grond raken, terwijl hij in de start op ongeveer 4 meter hoogte afgaat (m.a.w. het vliegtuig vliegt dan al geruime tijd). Ofwel, een vertraging.
    Zo heb ik ook een "verhoogd stationair" geprogrammeerd, wat actief is onder de 1000 RPM. Het dient om het aanslaan te vergemakkelijken, en een eventueel afslaan te voorkomen door een scheutje gas bij te geven..
    Ook hier is heel duidelijk te zien dat de motor al lang en breed die 1000 RPM gepasseerd is voordat de boel terugschakelt naar normaal stationair.
    Daar heb ik dus een filmpje van:



    Dat is toch ECHT wel iets meer dan 50 miliseconden tussen actueel toerental en respons... Of dat nu ligt aan de filtering in de toerentalmeting of aan de snelheid van dataverwerking van de Taranis is verder vrij irrelevant. Feit is dat er een vertraging is, en een flinke ook.
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2022

Deel Deze Pagina