Speed topic

Misschien is er slechts een (te?) kleine doelgroep voor dit onderwerp, maar het zou anders wel leuk zijn om een centraal topic rond dit thema kunnen uit te bouwen. Ik denk daarbij aan info, ervaringen en discussies over bijvoorbeeld:

Ø Mechanische setup, in het bijzonder wijzigingen ten opzichte van een “standaard” 3D configuratie. Bijvoorbeeld frameversterkingen, versterkte tandwielen, aerodynamische skids, kleinere staartbladen, meest stabiele hoofdbladen, gewijzigde rotorkop of demping ervan, …
Ø Elektrische setup: gebruikte connectoren en bedrading, geschikte lipo batterijen, al of niet herwikkelde motoren, servo’s, FBL systemen, regelaars, …
Ø Aerodynamische snelheidsrompen en bijhorende koelgaten voor de elektronica.
Ø Instellingen specifiek voor snelheidsvliegen (gains, pitch, RPM, expo, …).
Ø Vliegtechniek om snelheid zo hoog mogelijk te krijgen.
Ø Methoden om snelheid te meten (GPS loggers, radars, manuele in-out metingen, andere …).
Ø Problemen en bijhorende oplossingen die je bent tegengekomen in deze discipline om een goed gebalanceerde setup te bereiken, al dan niet ondersteund met datalogs.
Ø Discussies over welke (huidige en toekomstige) modellen zich het beste lenen voor deze discipline.
Ø Foto’s van je speedheli.
Ø Videos van je vluchten uiteraard.
Ø Info over meetings in binnen(?) en buitenland. Als ik me niet vergis, is een gepland event in 2013 in Nederland niet doorgegaan wegens een te kleine groep geïnteresseerden, dus ik maak me niet te veel illusies, maar je weet nooit.
Ø Alle andere zaken in verband met dit onderwerp die ik ongetwijfeld nog vergeten ben.

Een leuk weetje in dit kader is het huidige FAI wereldrecord met een elektrische RC heli:
Fai Record File

273 km/u, gemiddeld in beide richtingen, volgens de FAI regels. Met een Speed Banshee op 16S met custom HK III 5035 motor aan 2600 RPM.

Niet echt haalbaar voor ons gewone stervelingen, maar mooi om zien:
[media=youtube]wwK3M8u7qAw[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
Inderdaad, met een omgebouwde TDR met driebladskop, zoals de verwachte TDS er ook eentje zal hebben.
[media=youtube]7zFb5xQhczM[/media]

Weliswaar over "slechts" 100 meter, en in 1 richting, dus die (fantastische!) prestatie kan nooit geen FAI erkenning krijgen. Daarvoor moet je 200 meter, en uitgemiddeld in beide richtingen vliegen. Maar me dunkt dat we nog meer te zien gaan krijgen de volgende tijd, het is ongetwijfeld maar een kwestie van tijd voor iemand het officiële FAI record zal scherper stellen.

en vlak aangevlogen, als ik me niet vergis..

van 500 meter omlaag vallen, en net voor het begin van de 100 meter vlak trekken is niet geheel de bedoeling ;-)

Met zo'n snelheid is het wel weer een nadeel en zonde, dat de klap zo hard is;)

Rare dingen op dit filmpje . Na de crash direct naar rokende heli toelopen om lipo's los te trekken :confused:
Daarna de brandwacht die precies niet goed weet hoe het spel werkt en daarna lopen ze nog eens met de beschadigde lipo's rond alsof het duiven zijn die ze geschoten hebben .
Zijn de lipo's dan zo veilig geworden of overdrijf ik :pim:

Back