speedboat upgraden

• Topicstarter Topicstarter rcspeedboat
  • Startdatum Startdatum
R

rcspeedboat

Guest
hallo,
afgelopen week zag ik iemand met een speedboat varen, en vond het wel leuk om daar ook mee te beginnen.
Ik heb bij conrad.nl een goeie boot gevonden(denk ik), en dacht hier een aantal aanpassingen mee te doen.

Het gaat om de sea snake met een 540 motor erin(???). Deze is watergekoeld. de boot kost 75 €.

Ik had de volgende aanpassingen in gedachten, maar wil jullie vragen of dit wel verstandig is. alle onderdelen bij conrad.nl

motor:
orion bestelnr:240990-81 32300 omw/min max. 29,95€

regelaar:
bestelnr:226999-81 waterdichte top 40-wp 30A 15turns lim. puls 3000Hz 39,95€

accu:
bestelnr:227928-81 3000mAh NiMh 7,2V 19,95

zenderset:
deze heb ik nog een liggen, maar mijn vraag is of je zomaar van een 35.040MHz FM zender een 40MHz FM of 27Mhz AM (welke is de beste kwa reikweidte enzo) zender kunt maken door er een ander kristal in te doen, en er dan een andere ontvanger bijkopen, die het bijbehorende kristal heeft van de zender.

ik hoor graag jullie reacties hierop

alvast bedankt!

Hoi RC speedboot,

Aller eerst nog welkom op dit forum.

Maar als ik zo zie dan zijn de motor en regelaar al bijna net zo duur als de hele boot.
Dan zou ik ik nog ff verder kijken (laten informeren) voor iets anders.
En wat de zender aan gaat kan je volgens mij niet zomaar een 27 of 40 Mhz kristal in een 35 Mhz zender doen.

Met een 35 mHz zender mag je alleen vliegdingen besturen.
RC-schepen en -auto's zijn taboe op deze frequentie.
Een 27 of 40 mHz kristal in je 35 mHz stoppen heeft geen zin; er gebeurt niets.

oke bedankt allemaal,
is misschien een zelfbouw speedboot iets?
zoiets als deze:
PRB2200-450.jpg

eerst met tempex een mal maken, dan met linnentape inwikkelen.
Daarna met boenwas inwrijven, epoxyhars eroverheen, laag glasvezel, epoxyhars........... en uiteindelijk gelcoat erover. het enige wat mij(denk ik) niet duidelijk is is hoe je de gelcoat aanbrengt. correct me if i'm wrong.

alvast bedankt

www.xtremercboats.com

daar zal je veel info vinden maar ook veel zelfbouw projecten hier op modelbouwforum staan deze ook. die van jurriaan een cat en die van mij ook een cat.

cheeta @ derbi-club.com (zonder spaties) is eventueel mijn msn voor het opvragen van de tekeningen.. let wel dat deze 2 modellen nog niet volledig getest zijn

Hallo rcspeedboat,

Vóór je iets aanschaft, zou ik me eerst zoveel mogelijk inlezen op het nederlandse forum http://www.xtremercboats.com/ en véél vragen stellen.

Het bootje bij Conrad is véél te duur en na twee keer varen heb je het met de snelheid ook wel gezien, zeker niet, als je eens bij een vaardag van de X-treme boys bent gaan kijken.

Als je geen ervaring met het verwerken van epoxy en glasweefsel hebt, zou ik het maken van een setje mallen niet als eerste project ter hand nemen...

Nogmaals, kijk goed om je heen en vraag iedereen helemaal suf voordat je iets koopt waar je achteraf eigenlijk niks mee kunt...

Groeten, Jan.

thnx :D

mssn beetje eigenwijs, maar denk toch zelf een mal te maken omdat nieuwe mal veel te duur is. Onpraktisch ben ik zeker niet als ik eerlijk mag zijn. Eens moet de eerste keer zijn zeg ik maar.

ik heb een site gevonden, en deze man doet het zo:
http://www.modelgasboats.com/html/index.php?section=151

stel dat ik met epoxy ga werken; Ik heb gelezen dat epoxy 180 graden wordt als het uithardt. klopt dit, en gaat mijn tempex mal dan niet smelten

ik heb gelezen dat je een negatieve mal moet maken voor de gelcoat, maar je kunt de gelcoat ook spuiten(op die ene site gelezen).
Maar wat is het dan voor n spul en kun je dat met airbrush doen, met als resultaat dat je een mooie gladde hull hebt.

ik heb vanmiddag al twee grote platen tempex aan elkaar gelijmd met purschuim. had ik allemaal nog liggen.

Een beetje eigenwijs is niks mis mee, ben ik zelf ook...

Ik denk alleen, dat je je een beetje verkijkt op de hoeveelheid werk en tijd, die er gaat ziten in het maken van een oermodel (de plug) en de mal.

Ik heb in de mallenmakerij gewerkt, dus ik weet waar ik het over heb.

Maar ja, dat heet ervaring opdoen, toch.

De link die je geeft laat het keurig stapsgewijs zien; helaas zie je niet de enorme hoeveelheid tijd die er in steekt.

Uit je vragen begrijp ik, dat je nog nooit met epoxy gewerkt hebt.

Zoek alsjeblieft in je omgeving hulp hierbij, de gezondheidsrisico's zijn gewoon te groot om maar wat aan te klooien!

ZOEK HULP!
En lees eerst (véél) meer over dit onderwerp, voordat je begint.

Groeten, Jan.

There most certainly are limits, starting with your health.

mssn beetje eigenwijs, maar denk toch zelf een mal te maken omdat nieuwe mal veel te duur is.

Wat denk je dat mallenbouw kost? Is duurder (zoniet véééél duurder) dan een rompje kopen. Bovendien moet je eerst een rompje (de plug) bouwen (conventionele spant/houtbouw of schuim) en die uitgebreid gaan testen. Je moet je eerst in de theorie verdiepen ..... Bouw eerst maar eens een modelletje op en leer waar een romp aan moet voldoen.
Eerst leren lopen, dan rennen. Zoniet, dan smijt je een hoop (geld tijd en moeite) weg en ben je een illusie rijker
Marc

hallo,
ik zal dan nog eens verder zoeken naar een geschikt rompje van zo'n hydro. Mssn als jullie zin hebben kunnen jullie me ook een aantal linkjes sturen, want jullie weten uiteraard beter die sites te vinden die ik nodig heb dan ik.

mocht ik er echt geen vinden die naar m'n zin is, dan toch maar iemand proberen te vinden die mij helpt met het verwerken van de epoxy of iets wat er op lijkt.

ik zal iig eens goed de ogen de kost geven.

hallo iedereen,
afgelopen dagen heb ik veel van cheeta geleerd hoe dat nu precies werkt met ddat glasvezel en ik denk dat het wel gaat lukken. Ik heb zelf geprobeerd een paar tekeningetjes in elkaar te flansen. zouden jullie naar deze tekeningen willen kijken en zeggen wat er niet aan klopt, nu kan ik het namelijk nog veranderen.
hier de afbeeldingen, ze zijn wel wat groot:

http://www.pulsario.nl/hydro/ond1.jpg
http://www.pulsario.nl/hydro/ond2.jpg
http://www.pulsario.nl/hydro/ond3.jpg

dus lever aub veel kritiek :D

(elk hokje is 2,5 bij 2,5 cm)

Een hydro is een van de meer ingewikkelde rompvormen die je kunt bedenken. Iets uit de losse hand tekenen is gedoemd te mislukken. Neem de basis van de hydromite. Die werkt. Bouw die helemaal af, ga varen en testen en verzin dan een leuke (lichte) opbouw. Dus jouw tekening kan prima, als je alles onder de deklijn vergeet en daar de hydromite-romp onder "plakt".

als je een hydro wilt bouwen zou ik net wat victorymarc zegt een hydromite gebruiken. Is niet alleen een beproeft model, maar ook nog een goed te bouwen met een duidelijke tekening. Ideaal voor beginners. Je kan er alles van maken, zelf heb ik ook een andere kap erop zitten dat dat erop hoort.
IMAG0097.jpg

grtz jurriaan

Back