Speedboot benzine ombouwen naar electro motor

Discussie in 'Speedboten' gestart door Rayday, 28 jun 2020.

  1. Rayday

    Rayday

    Lid geworden:
    28 jun 2020
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Dronten
    Mijn grote hobby is vissen en ik zou graag een boot die ik heb gekregen ombouwen ,zodat ik met een dieptemeter de bodem kan aftasten . Nu wil ik graag de benzinemotor vervangen voor een electromotortje .
    Het gaat dus niet meer om de snelheid.
    Maar ook zo dat ik deze kan aansturen met de afstandsbediening type attack 2er .
    Is er iemand die daar ervaring mee heeft?
    Kan dat dan ook rechtstreeks op de bestaande as aangesloten .er zal waarschijnlijk een extra accu in moeten voor de aandrijfmotor . Maar kan ik die op een of andere manier aansturen via het tweede kanaal van de controller . Kanaal 1 kan ik gewoon gebruiken om te sturen.
    Misschien kan het wel helemaal niet .
    Maar dan weet ik dat dan ook !
    Ik hoor het graag
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Ik zou die boot en zender laten voor wat het is. Veelal worden zenders gebruikt met telemetrie. Via een vrij kanaal stuurt de ontvanger signalen naar de zender. Je kan besluiten de diepte weer te geven op de display van de zender en de zender iets te laten roepen op basis van dit signaal.

    Kortste klap: hele mikmak verkopen. Goed inlezen en ik denk dat je met een zender die opentx ondersteunt een heel eind moet kunnen komen.
     
  3. Rayday

    Rayday

    Lid geworden:
    28 jun 2020
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Dronten
    Zou ik het niet met dit kunnen proberen ?. Het sturen van de boot kan ik gewoon nu al gebruiken . En dit dan aansluiten op het tweede kanaal
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Hallo rayday, dit past niet op elkaar, dat kan je al aan de draden zien , de motor heeft 3 draden en is een brushless motor die hard kan gaan.
    Te snel voor jou bedoeling denk ik.
    De regelaar van de onderste foto heeft maar 2 draden voor de motor en is geschikt voor een borstelmotor. (Brushed)
    Als je iets langzaam varend wil maken kan je het beste een brushed motor gebruiken met een laag toeren gehalte.

    Als je iets wil maken doe het gewoon !!!!





    .
     
  5. Rayday

    Rayday

    Lid geworden:
    28 jun 2020
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Dronten
    Dank je wel voor je Reactie .
    Hier kan ik wat mee . Dus die controller is wel goed ?. Maar dan een brushed motor erbij .
    Nu zie ik daar ook weer veel types van . B.v. 21t en 29t . Heeft dat met het toerental te maken?
    Ik wil het liefst een wat krachtige motor en hoeft inderdaad niet snel te zijn . En misschien is het ook wel handig als het een beetje waterbestendig is . Kan iemand me wat aanraden ?
     
  6. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Ten eerste wat is je budget?
    Ten tweede houd het simpel

    Simpel 2 kanaals bootje met daarachter een "deeper" fishfinder doet al wat je verlangt.
    Bootje bedien je met de zender en de deeperdata ontvang je via een smartphone.

    Wil je het nog iets mooier.
    Koop een voerboot in combinatie met een deeper.
    Ben je gelijk klaar.
     
  7. Rayday

    Rayday

    Lid geworden:
    28 jun 2020
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Dronten
    Klopt wil inderdaad een deeper (fishfinder ) kopen. Die kost me al genoeg . Daarom wil ik zo goedkoop mogelijk het bootje aan de praat krijgen .
     
  8. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Ga dan niet de bietenbrug op en kijk eerst ‘ns wat voor boot in aanmerking komt. Er zijn er genoeg in het “te koop vaartuigen” subforum of stel de vraag hier op het forum. Genoeg bootjes die je voor een appel en een ei kunt over nemen.
     
    Fokko 66 vindt dit leuk.
  9. Rayday

    Rayday

    Lid geworden:
    28 jun 2020
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Dronten
     
  10. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Precies.
     
  11. Rayday

    Rayday

    Lid geworden:
    28 jun 2020
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Dronten
    Hoi Eric allereerst bedankt voor je reacties.
    Ik heb juist een forum gezocht in de hoop dat iemand mij op weg zou kunnen helpen met mijn bestaande boot .als iemand mij zou kunnen vertellen of ik het zou kunnen doen met b.v zo’n controlertje van alie express en wat ik inmiddels heb begrepen een brushed motortje . En zou ik dat dan op de bestaande as kunnen monteren.( zie de eerder geplaatste foto’s)
     
  12. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Het idee van ombouw zou ik volledig loslaten. Je hebt een droom, namelijk dieptekaarten maken van vijvers, plassen en meren middels een rc boot en perifere apparatuur. Volgens mij een nobel streven. Ga je die kaarten ook nog delen met belangstellenden? Enfin, kijk eerst ‘ns wat voor type rc boot daarvoor in aanmerking komt. Verkoop de huidige boot of zet ‘m in de vitrine.
     
  13. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Voor een dergelijk project is een simpel bootje zoals bijvoorbeeld een Springer (eenvoudig te bouwen) meer als zat.
    Ik ben zelf ook sportvisser en in bezit van een deeper en heel toevallig ook nog eens een boot.
    Hoe is het mogelijk.......
    Heb de ervaring dat als je te snel gaat met zo'n sonarboei dat de nauwkeurigheid al snel minder wordt.
    Dus heb je een boot nodig die langzaam kan varen.
    Een deeper is eigenlijk een boei die je zowel met een werphengel als achter een boot te water kan laten.
    Echt zwaar zijn ze niet, dus een klein sleep of duwbootje is ruim voldoende.
     
  14. Rayday

    Rayday

    Lid geworden:
    28 jun 2020
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Dronten
    Bedankt voor je reactie
    Kijk mijn hobby is nu eenmaal vissen en niet boten bouwen . Ik overweeg inderdaad om een deeper pro aan te schaffen . Die ik gewoon met een hengel in het water kan gooien . Maar het lijkt me gewoon leuk als ik hem evt ook achter dit bootje zou kunnen hangen . En mijn vraag wordt maar niet beantwoord. Zou dit met een controlertje een motortje op de bestaande as kunnen . Het hele benzine geval sloop ik er dan uit
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      413,6 KB
      Weergaven:
      201
    • image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      336,5 KB
      Weergaven:
      142
  15. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Om een lang antwoord kort te maken.
    Ja dat kan.



    Het enige wat je nodig hebt is een brushed vaartregelaar met bec, een bijpassende brushed motor ( een goedkope mabuchi in de 5 serie serie is voldoende ).
    Daarnaast een 7.2 volt stickpack die gelijk ook je rc gebeuren van spanning voorziet.
    En natuurlijk een acculader.

    Om de motor goed aan te sluiten op je as heb je aan klein materiaal nog nodig een dubbele kruiskoppeling of een flexibele koppeling die zowel op je motoras als op je schroefas past.
    En als schroef zou ik dan een drieblads schroef kiezen met weinig spoed die qua diameter niet groter is dan de diameter van je motor.
    Uiteraard moet die wel passen op je schroefas qua schroefdraad.

    Meten is weten.
    Wat is je as diameter en wat voor schroefdraad zit er op de uitgaande schroefas en wat voor diameter heeft de motoras.
    Hierop pas je de kopen schroef en koppelingen op aan.

    Motorsteun is zelf te maken van hout/kunststof of metaal, maar is ook kant en klaar te koop.

    De te ondernemen stappen.
    Demonteren van de motorsteun en de brandstofmotor.
    Boel schoonmaken.
    Opmeten waar de nieuwe motor komt.
    Nieuwe motorsteun plaatsen en de nieuwe motor goed uitrichten op de schroefas zodat die in lijn ligt.
    Daarna vastzetten, koppelingen en schroef plaatsen.
    De vaartregelaar ergens een plekje geven, wel dusdanig dat hij niet te dicht bij de ontvanger ligt en dat je er nog wel bijkunt.

    Dan als laatste een accubak maken voor de stickpack.
    Maar wel zo dat de boot mooi uitgebalanceerd in het water ligt.
    Eventueel wat aanvullen met lood of iets anders zwaars.
    Daarna boel aansluiten, accu opladen.
    Accu plaatsen.
    Drie weesgegroetjes opnoemen.
    Bootje in het water, knopje zender op aan.
    Knopje boot op aan.
    Nogmaals drie weesgegroetjes opnoemen en dan gas der op en gaan met dat ding.

    Bevestiging deeper kan heel gemakkelijk met een dik stuk vislijn en een wartel.
     
    gerjanmonohull74 vindt dit leuk.
  16. Rayday

    Rayday

    Lid geworden:
    28 jun 2020
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Dronten
    Super bedankt voor de uitgebreide uitleg
    Hier kan ik wel wat mee .
    Ga het gewoon proberen .
     
  17. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Is goed, succes.
    laat maar weten als je nog wat ergens tegen aanloopt.
     
    Rayday vindt dit leuk.
  18. Rayday

    Rayday

    Lid geworden:
    28 jun 2020
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Dronten
    Nogmaals bedankt voor je uitgebreide reactie
     

Deel Deze Pagina