speedboot bouwen

• Topicstarter Topicstarter jeppe
  • Startdatum Startdatum
J

jeppe

Guest
ik zit op een modelbouwclub en ik wou graag een speedboot bouwen.
Nu dacht mijn instreur dat het 't beste is om en katamaran te maken. om dat die veel snelller zou gaan dan andere boten!
is dat zo?
en wat voor een aandrijving zit in een katamaran?

(de boot wordt wel van balsa hout!)

ha jeppe,

een catamaran vaart inderdaad vrij snel (en vooral mooi vind ik), een hydro en rigger zijn echter nog sneller
Het hangt ook af van wat je wilt:

-ruig of vlak water?
- hoe groot?
- budget?
- etc..

aandrijving kan enkel (1 motorig) of als twin (2 motoren) uitgevoerd worden. Een twin cat is direct een stuk duurder, en een eenmotorige cat kan ook erg snel
Boot van balsahout kan heel goed voor electro aandrijving, wel even verstevigen met een dun glasvezelmatje voor je duurzaamheid en sterkte

als je meer gegevens geeft van wat je wil, kan iedereen je verder helpen
Zo is de vraag aardig open en kan alle kanten op

succes!

grtz jurriaan

ik bouw hem namelijk geheel zelf en kan je mijn wat voorbeelden geven van die andere boten die u zojuist opgenoemd heeft?
de lenget word ongeveer een metertje!
maar als je een elektro motor hebt vreet die energie dus moet je er dan gewoon accupacks in doen?

Jeppe :

Jurriaan is een bescheiden mannetje !
Want toevallig is hij de ontwerper van een HELE mooie elektro-cat !
En het mooiste is dat ie daar tekeningen van heeft :wink:

@ solex, thnx for the kind words ! (m'n cat in kleuren is strak geworden! 5 feb de onthulling op Xtreme)

@ jeppe, is dit de eerste boot die je gaat bouwen? Zo ja, dan zou ik een slag kleiner gaan bouwen. Zelf vind ik zo'n 70 cm een mooie maat cat, omdat je ook nog redelijk goedkoop snel kunt gaan. Een 1m cat heeft al gauw veel cellen en krachtige motoren nodig, dus hogere kosten
Ik ben nu zelf bezig met een catamaran van 1m voor iemand anders, en verkijk je niet op al het werk wat erin gaat zitten

Even wat over de andere boten, de volgende boot is een hydro ( mijn H&M supersport 21)
IMG_1344.jpg

Het zijn boten gemaakt voor vlak water. ook zelfbouw rompen zijn ervan, gebruik maar eens de zoekfunctie. Zoe op 'hydromite' en gij zult vinden..

Een rigger (even geen plaatje bij de hand) is een rompje met 2 drijvers, gebouwd voor hoge snelheden, maar voor een beginner niet echt geschikt. Ook heeft deze erg vlak water nodig, dus je kan lang niet altijd uit de voeten met zo'n 'boot'

Ik zal je de tekeningen mailen, zit nu even op de verkeerde computer.. Zijn wel de tekeningen van het '2005' model, de nieuwe heb ik nog niet in een leesbaar bestand voor iedereen

Hoi Jeppe

Zie dat je uit enschede komt.
Hier in de buurt wordt ook gevaren, meestal op het rutbeek of hulsbeek en omstreken.
Zit je toevallig op de modelbouwclub van het kottenpark ? (heb ik vroeger ook op gezeten :wink:)

Als je een keer een beetje beter bekend wilt raken met het gebeuren rondom de bootjes moet je eens op een zondag middag naar het rutbeek komen, daar zijn wij meestal aan het varen. (PM me maar even voor een telefoonnummer e.d.)
Kunnen we je meteen wat meer uitleg geven over wat je het beste kunt bouwen en waar je goed op moet letten.
Ik ben zelf ook nog bezig met het bouwen van een hydromite, erg veel informatie over te vinden en ook redelijk simpel te bouwen met de juiste materialen.
De cat van jurriaan is ook mooi om te bouwen, is alleen wel wat meer werk denk ik :wink:

ik zit inderdaad op de kottenpark modelbouwclub.
Maar ik denk toch wel dat ik die van juriaan ga maken met de 70 cm.
het maakt mij ook niks uit dat het een model van 2005 is.
Juriaan ik ben erg blij dat je mij kan helpen ik ben zelf die zo ervaren maar mijn begeleider daar is zeer erg ervaren en zou mij dan ook goed helpen. En nog een vraag! waar wat jou cat van gemaakt Juriaan van welk hout?
En als ik mijn cat af heb stuur ik gelijk een foto noou jou op[ ik denken ook dat ik een verslag ga maken. Inieder geval heel erg bedankt voor jullie hulp.
Moderators er mag een slotje op maar niet weghalen want het is mischien ook wel handig voor andere mensen. En als je er dan toch nog iets aan toe wil voegen stuur mijn dan een e-mail of een pb.
Dank jullie allen

De cat van jurriaan is ook mooi om te bouwen, is alleen wel wat meer werk denk ik

het gaat hier om het 'oude' model, deze is wel aardig goed te bouwen, zitten niet veel moeilijke delen in eigenlijk
De nieuwe is een heel ander verhaal, deze is lastig om te bouwen inderdaad

en de link die solex gaf is hem inderdaad, ik heb er wel zo hier en daar wat aangepast, maar dat maakt verder niks uit

ik heb je een emailtje gestuurd met de tekening, wel even autoCAD of een DWG-vieuwer gebruiken om het te openen
topic kan verder wel open blijven mocht je nog vragen hebben (pb kan natuurlijk ook, maar zo heeft iedereen er wat aan)

succes!

8)

en nou heb ik dus die bouwtekeningen en nu kan ik ze niet bekijken opdat ik autocad of zoiets nodig hebt kan iemand mij daarmee helpen om er aan te komen?

@Jurriaan
DWG-Viewers kunnen het niet afdrukken :wink:

@Jeppe
Autocad heb je inderdaad nodig om het te zien
Deze valt vast wel ergens te downloaden

Ik ben zelf ook laatst aan deze Cat begonnen...Jurriaan en ik hebben veel problemen gehad met de tekening
Uiteindelijk heeft mijn burrman ze kunnen plotten (Boot wordt 66x22,5 cm :roll: )

Dus even zoeken naar een AutoCAD 2004 ofzo en succes met bouwen

om autocad te rijgen kan je 2 dingen doen je kan hem kopen maar dat is knetter duur en wat je ook kan doen is autocad downloaden maar dit is ilegaal maar daar houden de meeste mensen zich toch niet aan hier is een link die je kunt gebruiken om hem te downloaden je ben hiervoor wel een torrent programmma nodig om hem te downloaden

http://www.torrentz.com/search?q=auto+cad&x=0&y=0

greetz formi

zoek je autocat lees dan de kleine letertjes.

ik heb de full version 2006 op de pc staan..

neem maar contact met me op via msn

Kunt u iets rustiger aan doen met de linkjes ?
Mijn server legt het haast af met dit warme weer ;)

ja hij was op de club bezig geweest maar ik heb niks gezien alleen gehoord :D

Ligt veilig opgeborgen in mijn doos. Totdat het budget eindelijk de elektronica kan betalen ....

hey juriaan,

ik heb de nieuwe boot van jou eens bekenen, en ik vraag me af hoelang je er eigenlijk mee bezig bent omk al die stukken uit te snijden/ zagen.

ik heb de auto cad tekening van mike1 eens binnen gehaald maar die
kan ik converteren naar een cam programma en dan kan ik die hele
boot in een keer uit frezen. ik weet niet of er iemand intresse bij dit soort dingen heeft. maar dan hoor ik het wel.

bespaard je een hoop moeite en tijd.

Groet arnold

Back