Speedboot gestopt midden op vijver

Beste forum-lezers

ik heb een praktisch vraagje

Ik heb onlangs een RC speedboot aangeschaft

Gisteren er een eerste rondje mee gevaren, hartstikke leuk natuurlijk ..

maar na een minuutje of 10 , poef ....boot gestopt op een flink eind van de kant ...

Kan natuurlijk ... accu leeg ? ... buiten bereik zender ? (ik had de antenne kort)..

Na wat freubelen bleek er toch nog een beetje beweging in te zitten en kreeg ik het voor elkaar hem langszaam naar de kant te laten drijven.

Daar heb ik heb hem met de antenne naar me toegehaald ...

Vraag:

Het komt vast vaker voor dat zo'n boot er plotseling mee stopt om de een of andere reden ... hoe gaan jullie hier mee om ??

Hengel mee ??

Alleen langs de kant varen ??

Zwembroek mee :)

Als iemand goede tips heeft hoor ik graag ... zou het toch zonde vinden om het ding kwijt raken na een paar keer varen ...

accu kan leeg zijn maar ook buiten bereik kan.
antenne altijd helemaal uittrekken dit is ook beter voor je zender, en je hebt meer bereik.

ik heb altijd een hengel bij mij.
lees hier vaak dat mensen er een tennis bal aan hebben.
maar ik vind het prettig op een klein licht telescoop hengeltje mee tenemen
met een loodje van 7 gr.
niet op je boot gooien natuurlijk maar er overheen.

dit kan je best een paar keer oefenen met een plankje of tak (werpen onder de knie krijgen)
of je moet ook een sportvisser zijn dan zal het geen probleem zijn.

zwemmen moet je mee uitkijken als het water nog koud is.
er zijn hellaas al meer mensen in problemen gekomen door hun bootje

Gr, Leon.

Wat voor boot, motor, regelaar en accu gebruik je?

Ben er eigenlijk wel al voor 90% zeker van dat je accu leeg was hoor :)

Ohoh .. technische vragen... ben hier nog maar kort mee bezig ...

Bootje is een eenvoudig ding.... heb hem hier gekocht

Jurod BV

type Atlantic Yacht

motoren zijn type 380, en de zender is gewoon de standaard zender die erbij zat (bereik ongeveer 80 meter)

De oorzaak of de belangrijkste oorzaak moet ik zeggen, bleek later een dode waterlelie-stengel die om beide schroeven gewonden zat ...

De accu was ook over zijn piek, maar je kon er nog wel mee varen ...

De boot ziet er fantastisch uit en is volledig gebouwd. De 2ch controller heeft een range van 200m en de boot zal je ongeveer 10 minuten laten genieten.

Denk dus toch wel je accu :) En na even te hebben gewacht kon je m zeker weer terug halen?

Gewoon extra accutje nemen, niet meer als 8 minuten varen, dan accu wisselen :)

accu kan leeg zijn maar ook buiten bereik kan.
antenne altijd helemaal uittrekken dit is ook beter voor je zender, en je hebt meer bereik.

ik heb altijd een hengel bij mij.
lees hier vaak dat mensen er een tennis bal aan hebben.
maar ik vind het prettig op een klein licht telescoop hengeltje mee tenemen
met een loodje van 7 gr.
niet op je boot gooien natuurlijk maar er overheen.

dit kan je best een paar keer oefenen met een plankje of tak (werpen onder de knie krijgen)
of je moet ook een sportvisser zijn dan zal het geen probleem zijn.

zwemmen moet je mee uitkijken als het water nog koud is.
er zijn hellaas al meer mensen in problemen gekomen door hun bootje

Gr, Leon.

Ha dat zijn goede tips .. zwemmen was ik ook niet van plan eigenlijk ... losse van de koude, leek deze vijver niet zo aantrekkelijk ... prutbodem en misschien allerlei rommel die niet boven water uitsteekt ...

Allicht ook niet de ideale plek om te gaan varen, maar ligt op 2 minuten lopen van huis .....

De boot ziet er fantastisch uit en is volledig gebouwd. De 2ch controller heeft een range van 200m en de boot zal je ongeveer 10 minuten laten genieten.

Denk dus toch wel je accu :) En na even te hebben gewacht kon je m zeker weer terug halen?

Gewoon extra accutje nemen, niet meer als 8 minuten varen, dan accu wisselen :)

Ja, mooie website he ... ik denk rechtstreeks uit het Chinees vertaald ...

Een extra accu is misschien inderdaad een idee, kon er ook wel bijkrijgen maar ik dacht eerst maar eens kijken ...

Zit er nog verschil in die accu's , of zijn ze allemaal na 10 minuten leeg ...

woon direct aan de vaarvijver, heb hier ene afgetrapte waterfiets va de buurman liggen welke ik regelmatig gebruik...ook als de boot op de kop ligt en niet automatisch terug draait....

Hengeltje met tennisbal werkt prima.
Zeker niet gaan zwemmen en al helemaal niet als je alleen bent!!

Ik denk idd ook dat er een 'hard cutoff' geprogrammeerd zit in je regelaar.
Dat betekent accu leeg, boot uit...soms is een 'soft cutoff' mogelijk, dan gaat hij op halve kracht varen, maar ik vermoed niet mogelijk bij dit soort bootjes.

Leuk bootje trouwens.

Marcel

Tennisbal ipv haak en dan over de boot gooien, de lijn haakt wel ergens achter en dan kun je hem terug trekken.
Als de tennisbal de boot raakt beschadig je hem ook niet.

Leuk bootje trouwens.

Marcel

Iedereen bedankt voor de uitleg en de goede tips. Wil toch nog even een ontluisterend einde met jullie delen.

Want ondanks alle goede tips .... bootje foetsie ....

Na vandaag wat rondjes gevaren te hebben samen met mijn zoontje, hielp ik hem zijn speelgoedwinkelbootje uit het water vissen.... mijn boot had ik niet naar de kant gehaald en dreef door de wind af , tussen de waterlelies ... niet meer eruit te varen ....

Naar huis hengel halen ... helaas te kort..

Lange werphengel geleend van buurjongetje .... ook te kort

Toch maar even aan twee vissers gevraagd of zij misschien wat handiger waren met een hengel en zo vriendelijk wilden zijn mijn bootje aan de haak te slaan .... te moeilijk volgens hun ....

Eerst maar naar huis voor een plan B: luchtbedje, rubberbootje ... toch maar een duik met wetsuite aan ....

Bij terugkomst bootje verdwenen .. volgens twee nietsvermoedende toeschouwers eruit gehaald door een van de vissers en hard mee weggerend..

Wat een prachtige hobby toch ... en wat een trieste hebberigheid roept dit blijkbaar bij andere mensen op ....

Ik zit hard te twijfelen of ik wel een nieuwe boot wil aanschaffen, wachten ze de volgende keer uberhaupt nog wel tot ik weg ben of jatten ze hem uit het water waar je bij staat ....

Laatst bewerkt:
Dat is echt balen.
En het is helemaal zwak van die visser...

Maar ik hoop dat je doorgaat hiermee, en als je dan gaat varen waar geen wier etc. is dan heb je ook minder kans dat je het water op moet om de boot eruit te gaan halen.

wat een trieste vissers zijn dat zeg... weet nog wel dat ik ooit ergens aan het varen was en er 1 visser zat. meneer kreeg een grootte aanbeet en hield nog net de hengel. vroeg vervolgens aan mij of ik het schepnet wou hanteren voor hem. geen probleem. maar dat men elkaar de hobby zo ontneemt zoals jou overkomen is, dat slaat helemaal nergens op.

misschien even contact opnemen met de betreffende visvereniging van het watertje?
misschien daar eens op een forum posten.
eerlijk gezegt denk ik niet dat je hem daarmee zal terug krijgen.
en als ik u was zou ik gewon een nieuwe boot kopen/maken.
misschien komt u de betreffende dief nog wel tegen met uw boot. datie zo dom mag zijn op die plek ermee te gaan varen!!

Erg jammer.. Maar zulk volk heb je helaas overal, zou je niet mogen beletten een hobby te hebben! Pijnlijke en kostbare les geweest :( Wel iets waar we allemaal wel lering uit kunnen trekken, zeker beginnende boaters, maar ook de meest ervaren schipper kan dit overkomen.

Wat een triest verhaal zeg (mag hun ook maar iets overkomen).
Zou zonde zijn als je hierdoor "moet" stoppen met deze mooie hobby. Mocht je eventueel een volgende keer gaan varen, zorg dan dat je goed voorbereid bent en al het juiste materiaal mee hebt om je bootje uit het water te krijgen.
Rubberbootje bij de intertoys/action kost je rond de 10/15 euro en bespaard je een hoop ellende.

Succes verder...

Back