Speedboot intercepter upgraden,?

Kheb een Intercepter van protech en ik vind hem te traag.

Er steekt nu een standaard speed 500 in ( gelijk in autootjes ) en 7.2v nimh.

Ik ben nu bezig er de set-up van mijn elektro auto er in te zetten ( een 16x2 motor ) maar kmoet het nog testen.

Kzou eigenlijk graag nen niet al te dure brushless er in steken en eventueel lipo's ( minder gewicht = sneller toch? )

Iemand een ideetje wat ik als motor kan gebruiken en of ik dan ook de schroef moet aanpassen? De motor zit vast in een alu beugel, nen inrunner van dezelfde diameter zou dus het makkelijkste zijn maar ik denk dat die hun toerental veel te hoog ligt?
 
Hoi Bartt,

Hier ligt ook een Intercepter (van m'n zoon) op de plank, te wachten op een snelheidsverhogende operatie.

Een automotor is niet altijd een goede keus voor een boot, zeker niet als 'm zo groot is als de jouwe.
In je auto werkt de motor aan een reductie, in een boot is het direct drive; je moet een klein propje nemen, opdat de motor toeren kan maken, als je de standaard prop gebruikt, loop je het risico, dat de zaak verbrandt...(niet leuk, fik in een ABS romp...)

De standaard motor op een cel méér werk wel (8,4V), echter niet met de regelaar, die bij de boot geleverd wordt; die is voor 6 cellen, niet meer.
Je hebt dus een andere regelaar nodig, om met meer cellen te kunnen varen.
Ook waterkoeling voor de motor wordt dan noodzakelijk, omdat de boel anders te heet wordt.

Dat is dus gelijk het volgende 'probleem'; de motorsteun van de Intercepter maakt het monteren van een waterkoeling nagenoeg onmogelijk, de aluminium beugel zit in de weg.

De Intercepter heeft een halve tunnel boven de schroef, de propkeuze is hierdoor erg beperkt, ook zuigt de romp zich vast, waardoor sneller varen véél stroom trekt.
We hebben dit deels opgelost met trimvlakken, waardoor de boot vlakker ligt in plané, maar ideaal is het niet.

Ons plan is als volgt:
- Het binnenwerk wordt verwijderd en de bodem versterkt met een plaatje ABS, zodat er een 'normaal' motorspant in past.
- De tunnel vervalt, de romp wordt een gewone V-romp met onderwaterschroef.
Hierdoor hebben we méér keuze in motoren (+ waterkoeling) en gebruikte schroeven.

Een 30-35 km/h moet zeker haalbaar zijn.

Groeten, Jan.
 
merciekes, kga toch eens proberen met die andere motor ma kzal dan wel goe letten op de warmte ontwikkeling. Is het geheel lichter maken geen optie<?
 
Hallo Bartt,

De ABS romp is al behoorlijk licht (voor een ABS romp, dan), meer gewichtsvoordeel zul je alleen door een lichte motor (brushless) en Lipo's kunnen halen.

Welke 16 x 2 motor wil je gaan testen?
Hoeveel toeren draait 'ie onbelast aan 7,2V?
Als je 'm hebt, begin met een kleinere prop!

Groeten, Jan.
 
purple tiger 16x2
31.800 toerental (DTM; offroad voor gevordereden )

en kzou wel graag nen brushless steken

kleinere prop, die prop is al zo klein vind ik
 
De standaard prop is inderdaad niet al te groot, maar voor een automotor met bijna 32000 toeren onbelast te groot; die zal de motor zover afremmen, dat de motor niet meer in z'n gunstige toerenbereik zal lopen, veel (te veel!) stroom zal trekken, heet lopen en verbranden.

Met een kleinere prop zal de motor het minder zwaar hebben en kun je vervolgens milkshakes gaan maken, vooruitgaan zal waarschijnlijk niet zo best lukken, 30000+ is te veel voor een onderwateraandrijving.
Als je de standaard reglaar gebruikt, is die met 15A aan de lichte kant...

Als borstelloze vervanger zou je zoiets kunnen nemen, die heeft dezelfde buitendiameter als de standaard motor:
https://www.unitedhobbies.com/UNITE...ct_Name=KD36-50-11S_3200kv_Brushless_Inrunner
Als regelaar zou ik iets van 35-50A nemen.
Als je voor én achteruit wilt:
https://www.unitedhobbies.com/UNITE...=EZ-RUN_Brushless_ESC_35A_w/_Reverse_programm.
Of:https://www.unitedhobbies.com/UNITE...=EZ-RUN_Brushless_ESC_60A_w/_Reverse_programm.

Of alleen vooruit, wat voor een snelle boot veiliger is (kun je je boot niet per ongeluk, of door een storing, achteruit onder water trekken, iets wat mij gebeurd is...):
https://www.unitedhobbies.com/UNITE...Product=6459&Product_Name=SuperSimple_50A_ESC
Het feit dat deze reglaar zo goedkoop is, wordt dan weer teniet gedaan door het feit, dat je óf een ontvangerbatterij (4,8 - 6V) nodig hebt, óf een aparte BEC:
https://www.unitedhobbies.com/UNITE...oduct_Name=TURNIGY_3A_UBEC_w/_Noise_Reduction

Je blijft natuurlijk zitten met het gebrek aan waterkoeling vanwege de plastic motorhouder.

Groeten, Jan.
 
men regelaar is een robbe rookie sport 60A 30sec, 50A 5min, 13-36 windingen ( bedoeld voor auto's )
Deze kan de motor zeker wel aan, ik kan eventueel een luchtkoelingkje installeren ( fan van grafische kaart )
 
Als je de lucht door de motor heen kunt blazen, is dat een prima manier om de motor te koelen.
De ruimte in de Intercepter is vrij groot, dus het duurt wel even voor die net zo warm is als de motor..

Groeten, Jan.
 
Back
Top