speedboot maar dan niet :S

• Topicstarter Topicstarter hilbren
  • Startdatum Startdatum
H

hilbren

Guest
ik heb vroeger (8 jaar geleden :P ) een keer een speedboot gekocht, maar dat ding is helemaal gebouwd van multi en triplex, ik heb er momenteel een power 1000 van robbe ingezet maar eigelijk is dit best wel een waardeloos ding voor speedboten. ik heb dat ding proberen te timen en hij is wel een stuk sneller gaan lopen. maar kwa snelheid maakt het geen r§k uit.
Een benzine motor is wel grappig maar erg duur, zeker de grotore varianten.
nu zat ik pas een stukje over waterjets te lezen, over dat ze een hoog rendement hebben en dat ze werken bij relatief lagere toeren, speed 700 + vertraging van 1:3 is dus bijna hetzelfde als het toerental van m'n power1000, is dit misschien een optie ??

zijn er overigens nog andere oplossingen ?

het filmje op m'n site ziet er zeer heftig uit en dat is het ook (beetje kort) maar daar had ik dur een speed 700 achtige johnson motor voor 12V inzitten met 16,8volt aan cellen (rokend varen dus :oops: )

Met die power 1000 kun je snelheid zelfs met een jet wel vergeten, te weinig vermogen om echt hard te gaan, is meer een motor voor een grote sleper...
Hoe groot istie en wat weegt het rompje ??, misschien kan ik je wat van advies dienen met het zoeken naar een knappe motor, hoeft helemaal niet duur te zijn...............peet.............8)

"POWER" 1000 (de naam zegt het al) is een motor voor kracht.
Relatief langzaam, ontworpen voor een grote schroef, weinig snelheid, veel kracht. Zoals Peet al zegt, bijv een sleper. (de JAN van Robbe)
Voor snelheid heb je een SPEED nodig.
2 x speed 700 gaven mijn Azimuth Atlantic Challenger 1:2,5 vertraagd met hydrojets een aardig vaartje.
En de mannen van Extremeboats zullen nog wel betere opties hebben...

Roel van Essen zei:
"POWER" 1000 (de naam zegt het al) is een motor voor kracht.
Relatief langzaam, ontworpen voor een grote schroef, weinig snelheid, veel kracht. Zoals Peet al zegt, bijv een sleper. (de JAN van Robbe)
Voor snelheid heb je een SPEED nodig.
2 x speed 700 gaven mijn Azimuth Atlantic Challenger 1:2,5 vertraagd met hydrojets een aardig vaartje.
En de mannen van Extremeboats zullen nog wel betere opties hebben...

"power" (van robbe) is toch net zoiets als "speed" wat graupner gebruikt ??

de boot is denk ik iets van 3,5 kilo en dat is incl motor, maar excl accu's servo en ontvanger

de boot is 1270mm en dat is inclusief roer, 1170 excl roer

zoiets dacht ik al daarom zat ik dus te denken aan een jet, die hebben niet zoveel toeren nodig als een normale prop

hier nog een plaatje van de huidige configuratie...

boot.jpg

en ik heb nog even wat verder gegoogled en ik ben er achter dat er op z'n minst een oppervlakte schroef op moet....

maar is elektro dan nog wel een optie of moet ik een nitro motor gaan gebruiken. en is 3.5cc dan voldoende of moet er gelijk 10cc in.

verkeerd gedacht, een jet heeft zeer zeker toeren nodig en een zeer krachtige motor !!!, geeft nogal veel verlies namelijk een Jet..............Peet..................8)

Powerpete zei:
verkeerd gedacht, een jet heeft zeer zeker toeren nodig en een zeer krachtige motor !!!, geeft nogal veel verlies namelijk een Jet..............Peet..................8)

ow in het echt hebben ze juist meer rendament :S

Dat klopt, maar ze draaien ook met toerentallen die het tig-voudige zijn van het toerental van je power 1000.
Met electro kan je overigens best snelheid maken, je moet alleen de juiste motor / schroef-configuratie hebben. Ook een oppervlakteschroef zal je weinig snelheidswinst opleveren bij deze motor.
Een brandstofmotor is een andere optie, maar hou er rekening mee dat je daar niet overal mee mag varen.
Kijk even op de site van de Extreme Boats!

Roel

maare, wat is nu wel de juiste manier om deze boot wat meer snelheid te geven, rekening houdend met een studenten budget ??

Zo als ik jou was een surface schroef gebruiken met een Graupner 3500-M6 motor als ik dit zo zie, en dan met 30 1700mah celletjes gaan varen. Wil je toch anders nog wat low budget gaan, zo ik anders de eerst de helft uit de romp trekken, en het zo licht mogenlijk opnieuw te proberen op te bouwen. Spanten zijn vrij dik die gebruikt zijn, servo steuntje kan wat fraaier. Jet aan drijving zou ik absoluut afraden. heb ze zelf ook uit mijn Graupner moonraker gehaald. Als ik dat niet had gedaan zou ik men nooit over de 46 km/h hebben gekregen. Kwa lengte en gewicht van je boot, denk ik niet dat je het echt low budget kan houden ook niet met een studenten loontje, of je moet eventjes door sparen.

ok bedankt, ik denk dat ik de bovenkant er een keer aftrek en dan wat gewicht weghaal, en dan even voor een goeie setup sparen.

Back