Speedboot met CMB 90 :D

Hey hey,

Nooit gedacht dat ik R/C zou gaan varen, maar het is er nou toch van gekomen. Ik had mijn Tamiya autootje op MP staan, een TG10. Ik kreeg een aantrekkelijk aanbod, een ruiling, een speedboot tegen mijn auto. Ik vond het wel best, heb wel gehoord dat de CMB 90 motor wel deugt, dus ik had toch heel weinig te verliezen. Na een paar mailtjes en telefoongesprekken zijn we dezelfde dag nog naar Amersfoort gegaan om de boot op te halen. Eenmaal thuis aangekomen een paar foto's genomen:

zxo0uo.jpg

wj9opl.jpg

SDC11293.jpg

Achterin nog plaats voor twee servo'tjes, die heb ik nog gehouden van de TG10.

Er missen nog wel een paar dingetjes, namelijk:

-Brandstof, 10% nitro werkt het beste volgens de eigenaar.
-Startbox, hij had er zelf een maar die wou hij nog gebruiken voor andere R/C'tjes.
-Zender en ontvanger, kent iemand een goedkoop setje? Tweedehands is ook goed.

Kleur blijft niet zo, ben niet zo'n fan van rood, misschien doe ik gewoon een rood/zwart combinatie, zal wel mooi staan.

EDIT: nog ff een vraag, bij mij 5 minuten vandaan is een groot meer, maar er zit wel heel veel blauwalg in, maakt dat wat uit? Zo ja, dan ga ik gewoon op een andere meer varen xD

Laatst bewerkt:
met zo'n snelle boot is het aan te raden een goede zender te kopen die genoeg berijk heeft en niet veel last van storing, (dus geen 27mhz)

Mvg Hans

Zou absoluut voor 2.4Ghz gaan, als je die goedkoop kunt regelen.
Let daarbij op dat er enige gebruikers van spektrum zijn die last hebben van rijkweidte problemen door de spray van het water. Sommige hebben echter weer geen problemen.

Ik vaar al een tijdje met futaba en dat gaat echt perfect. Hiervoor had ik een nomadio en dat werkte ook super. Vind je 2.4Ghz te duur, dan is 40mhz ook prima. Kijk dan wel uit dat je niet ergens gaat varen waar anderen mogelijk dezelfde frequentie gebruiken.

Over de (blauw)algen in het water.
Ga alleen daar varen waar geen troep aan de oppervlakte van het water ligt. Deze troep kan in de koelslangen geraken en zo je koeling verstoppen. Dat kan uiteindelijk zorgen voor een te hete motor en zelfs een vastloper.
Dus gewoon een plekje zoeken waar de oppervlakte schoon en vlak is (en de mensen geen last van je hebben). Let op dat aansprakelijkheids verzekeringen over het algemeen een boot die meer dan 4Pk levert, niet meeverzekert.

Laatst bewerkt:
Okay, das mooi.

Ik vond Futaba altijd al wat beter, mijn vriend heeft een paar R/C's en vliegt/rijd ook met Futaba, en vond het zelf lekker in de hand liggen (pistoolgreep blabla) en het reageerde snel.. Maar ik betwijfel of ik een goedkope 2,4Ghz zender+ontvanger kan vinden..

tis alleen lastig met het blauw alg als je erachteraan moet :P dan heb je miss wel een probleem idd zoals al gezegt is schoon water want je komt gegarandeerd in de problemen net als van die plekjes met dat fijne waterplanten. :)ben benieuwd wat hij gaat doen :D filmpje?

starter box gewoon zelf samenstellen 12volt accu een startmotor gewoon even googlen en een losse gloeistekker bij conrad of PK of welke rc winkel dan ook

maar geloof mij die boot die jij hebt gaat de helft langzamer varen als die op da filmpje tis een hele oude motor de romd zal niej alte best meer zijn dus verwacht niet al te veel van de snelheid.

des alnietemin het blijft leuk varen ;) heb zelf ook fsr -v 15 gevaren vaar nu alleen nog fsr-v 3.5cc
groetjes Ries

Wat me nu eigenlijk pas op de foto opvalt is de schroef.
Zit deze nu onder de romp?
Hoort ie niet achter de romp uit te komen? Of is dat bij dit soort modellen normaal? Kan het niet helemaal goed zien op de foto...

Alle boten die ik tot nu toe gezien heb, hebben de schroef ver achter de romp uitsteken. Volgens mij is zo onder de romp niet echt optimaal.

hey pirelly

dit is een FSR-V romp met een starre as dit is een wedstrijd boot en bij de regels van deze klasse moet de prop onder de romp, voor snelheid inderdaad geen perfect idee maar dat hoort nou eenmaal bij dit soort boten.
de boten die jij bedoeld zijn offshoare boten met een verstelbaar strut etc. met een flexas.

net zo goed dat jou paul swaele romp de ppb cat 103 km per uur gaat als deze de bocht ommoet gaat die toch echt op zun kant met die snelheid

de fsr-V boten kunnen volgas haaks de bocht om met zo min mogelijk snelheids verlies

net zo goed dat jou paul swaele romp de ppb cat 103 km per uur gaat als deze de bocht ommoet gaat die toch echt op zun kant met die snelheid
Nou, niet helemaal ;)
Ik kan hem gewoon volgas de bocht in gooien. Het is in het begin een beetje een eng idee, maar het werkt wel.

Maar dat die fsr-v boten zo'n regelement hadden wist ik niet. Zo leer je elke keer weer wat...

Laatst bewerkt door een moderator:
als jij je bootje niet aflikt na het varen is die blauwalg geen probleem:D

kan hij straks een nieuwe esc+ motor combo aanschaffen als ze koel leiding verstopt raakt ermee....

juist esc en motor nieuw kopen ,.
ik weet niet ligt een nitro motor in.
ene blauw alg kan je gewoon mee varen ...
heb elk jaar blauwalg op de camping en heb nog nooit problemen gehad met de modelbouw ..

zolang je er maar niet in gaat zwemmen

Back