Hé bedankt GJ en Jan,
Vrees dat jullie wel iets bevestigen waar ik al bang voor was. Hoek is groter dat in het algemeen geadviseerd, ca. 16 grd. Kan het wel aanpassen, heb de motor vrij hoog geplaatst om lekkage van water langs de as te voorkomen. Verkeerde beslissing… Maar goed, dit project is een beetje een studie voorafgaand aan een wat minder eenvoudig model. Dat wordt een Riva-achtig iets, maar die zijn volgens mij nog smaller. Het bootje hoeft geen snelheidsmonster te zijn, maar het vaargedrag kan (en heb ik liefst ook) fraaier.
Voor mij voorlopig nog even wat te doen, zie een paar belangrijke tips. Nu zat er bij de as wel een borgring, tenminste dat dacht ik. Nu zo gemonteerd dat ik de as niet kan verliezen, maar is dit het noodzakelijke taatslager dan? Wil de motor uiteraard wel heel houden. Had op het forum ook gelezen dat je de uitgaande as moet ondersteunen, maar veel ruimte was er niet meer, in plaats daarvan in de boot een stevig blok gemaakt (staat niet op de tekening, maar de as zit muurvast).
Met de sprayrails ga ik experimenteren. Zie dat ze onder als naast de boot kunnen. Welke schroef zou beter zijn, bij de winkel kreeg ik geen goed advies, maar zoekende op internet kom ik ook niet verder. Laatst zelf ervaren met waterskiën wat een kleine spoedhoek verandering doet, maar hier kan ik moeilijk achter gaan hangen ; ). Welke schroef is gevoelsmatig beter?
Bijgaande tekening geeft wellicht nog wat meer inzicht.
Groeten, Henk
Bekijk bijlage 326277
Hallo Henk,
Bijgaand een plaatje van de ashoek van mijn M.A.S., een gestepte romp van 110 cm, niet helemaal vergelijkbaar, maar het gaat om het idee:
Zoals je ziet loopt bij mij de schroefaskoker tot aan de prop, hier is later nog een uithouder aan gemonteerd:
Dit is meer een kwestie van wat ik destijds voorhanden had, er is niks mis met een vrij lopende as, zolang er maar een uithouder met lagering op het eind zit.
De motor ligt nét vrij van de bodem, anders kun je onmogelijk een gunstige ashoek realiseren, de schroefaskoker vul je met uierzalf, dan is 'ie waterdicht, ongeacht of het binnenlager onder of boven de waterlijn ligt.
De sprayrails zou ik aan de zijden plakken, uitgaand van een haakse hoek tegen de romp aan wijst de sprayrail dan het water naar de zijden af en zal het niet tot aan het dek omhoog kunnen kruipen, iets dat ook ongemeen remt.
Prop: de CNC alu prop om mijn foto is er eentje ontworpen voor een boot met verbrandingsmotor, diameter 56mm, maar daar hangt ook een 4250-800Kv buitenloper aan.
Voor een speed 600 zou ik bij een onderwaterprop niet groter gaan dan 30 mm (de diameter van de motor, vuistregel bij borstelmotoren) als de boel (te)heet wordt nog een maatje kleiner, afhankelijk van de gekozen spoed.
De Graupner 2303 serie is geschikt voor gebruik onder water:
https://rc-point.nl/index.php?item=...-m4--envelop&action=article&aid=67946&lang=nl
De link is naar een 32 mm exemplaar, maar omdat de spoed laag is, kan dit met een 600 motor prima.
De lagere spoed zorgt natuurlijk voor een lagere topsnelheid, maar ook een weker stuurgedrag.
Het formaat van het roer is al ter sprake gekomen, op de foto zie je nog nét de voorrand van mijn roerblad (messing plaat, balansroer), de afstand tussen prop en roerblad is bewust ruim genomen om een weker stuurgedrag te krijgen. Ondanks dat heb ik dual rate op het roer, zodat ik op snelheid geen grote stuuruitslag kan maken, want dan vaar ik de boot op z'n dak, met het vermogen dat er in zit....
Een Riva-achtige boot is een halfglijder, wil je die (kunnen) laten planeren dan moet de ashoek zo klein mogelijk zijn, anders zal de neus in het water gedrukt worden, en die heeft bij deze rompvorm sowieso al weinig opdrijvend vermogen.
Dat betekent extreem lange assen (ik ga uit van een tweemotorige Riva) en de motoren zover mogelijk als het zwaartepunt het toelaat naar voren, onder het voordek, óf de motor met een getande riemoverbrenging 'Huckepack' parallel aan de as.
Een laag motorgewicht is dan belangrijk, ik zou voor twee buitenlopers gaan op een watergekoeld motorspant.
De meeste volgens tekening gebouwde Riva's, met de steile ashoek en zonder aangepaste romp, (sprayrails!) varen voor geen meter...
Groeten, Jan.