Speedboot Wild Thing 115cm

• Topicstarter Topicstarter steffen14
  • Startdatum Startdatum
Als je hem dan toch zelf bouwt, dit kost even wat tijd...
,kan je een beetje sparen ondertussen... want met 100,- een
brandstofbootje bouwen is een beste uitdaging ;)
Tevens zou ik dan toch een iets kleiner bootje maken, kost gewoon
wat minder.
Heb zelf een 85cm deep Vee met een .16 nitromotortje die echt
vliegt over het water... zoiets lijkt me haalbaarder...

Hoeveel kmph die gaat heb ik geen idee van, wat mij op een vraag brengt:
hoe meet je snelheid op een boot?? Kheb wel km tellers voor savage, maar dit werkt toch niet op een boot??
(magneetje op aandrijfas met 'afleespennetje')
En om me gps er nou in te doen, vind ik nie zo'n goed idee.....

Succes

Quinten

Er wordt gewoon met een gps (Gecko) gevaren in de speedboat.
Plastic dicht ritsbaar zakje er omheen gaat uitstekend.
Andere optie is een radargun of lichtsluis waar de boot tussendoor vaart.

een budget van 100 euro voor een complete benzine boot. Daar kan je al snel een halve zenoah G260 voor kopen.. Don't get me wrong, maar ik zou eerst nog even flink doorsparen voordat je aan zo'n project begint.

grtz

Dit is mijn derde modelboot die ik ga maken. En ik heb zelf ook al het meeste thuis liggen. Zoals: Zender + ontvanger (enkel 2 servo's erbij kopen), roer, flex-as + schroef, lijmen en afdichting etc. Dat gebruik ik allemaal van mijn 2de modelboot waarvan ik ongeveer 250 euro aan uitgegeven heb. Dus met 100 euro moet het wel lukken om een snelle brandstofboot te maken. Trouwens het materiaal hoef ik niet te betalen dus dat brengt me al een stuk dichterbij ;)

Mvg,
Steffen

Beste Steffen,

Dit is geen 'op de eerste rij voor een dubbeltje hobby'
Als je begrijpt wat ik bedoel.
Dat zal uiteindelijk resulteren in schade die je alleen kan repareren
door toch de duurdere optie te doen, een hoop meerwerk, of gewoon.....
opnieuw beginnen. (Geloof me, i know..:()
Ik zal als ik jouw was, rustig aan beginnen met me houtbouw, neem aan
dat je daar toch even je tijd voor neemt, en dan goed op
ebay/marktplaats neusen voor een mooie motor aanbieding. Ben alleen
bang dat daar je huidige budget aan op gaat. Maar je kan toch wat
sparen als je aan het bouwen bent! Zo zal je zien dat er gaandeweg
ook nog altijd dingen bijkomen, heb je bijv. al een failsave?! Zonde om je
bootje met de noorderzon te zien wegvaren..... Benzine tank is ook
handig, en als het je eerste nitro is, mag je nog een batteljon andere
spulletjes halen.....
Ik zou dus lekker beginnen met bouwen....
en sparen....

Tevens zal ik even door me bak motortjes rennen om te kijken of er iets
voor je tussenzit, maar zo uit me hoofd heb ik alleen nog wat Big Blocks
liggen....ik weet niet of die goed zijn voor een boot??!!
(komen uit Savage Monstertrucks)

Succes,

Quinten

Ps. Thanx bigboat, ga maar eens kijken voor een waterdichte bak
om de gps in te douwen ;)

@MeaN79
Op marktplaats heb ik twee 26cc watergekoelde benzine motoren gezien waar ik een bod van 65 euro op heb gedaan. Ik heb na 3 dagen nog steeds het hoogste bod, dus als de verkoper ook met de 65 euro akkoord gaat heb ik de benzine motor alvast :)

26cc watergekoelde benzine bootmotor
cFVzQ==.jpg

Ik ga ook de boot zo netjes en zo stevig mogenlijk maken, zo heb ik stevig karton in een boekhandelzaak gekocht en daar mallen uit gesneden op ware grootte. Heb de mallen zelf ook in elkaar gezet en het past allemaal perfect. Als eerst maak ik de spanten en langspanten van 6mm marantie multiplex. Die zet ik dan eerst zonder lijm in elkaar om te kijken of alles op de millimeters klopt. Dan kan ik de rest schuren... en nog is schuren... en dan zet ik het waarschijnlijk in de lak (ben er nog niet uit wat het beste is). Als dat allemaal gebeurd is, ga ik het frame in elkaar zetten (soort lijm zou ik ook niet weten wat ik zou moeten gebruiken, mischien weet iemand het beste soort lijm hiervoor?). Dat laat ik dan 24 uur drogen en begin ik aan de bodem.

Spanten van 6mm marantie multiplex
WILD_002.jpg

De bodem maak ik dus van 3,6mm marantie triplex. Zelf weet ik niet wat de beste lijm is om de 2 bodems aan elkaar vast te lijmen (zie foto). Eerst lijm ik de punt niet mee zodat er nog geen spanningen ontstaan op de punt en het hout mindersnel lostrekt.

De punt van de boot lijm ik de
eerste keer niet mee
WILD_008.jpg

De volgende dag lijm ik de punt van
de boot zodat er minder kans is dat
het hout lostrekt
WILD_009.jpg

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar zoals je ziet heb ik al een aardig plan om de boot te maken. Ook heb ik zelf al veel tekeningen gemaakt hoe alles in mekaar moet komen. Alleen het probleem is, ik weet niet met welk spul ik die materialen aan elkaar vast moet maken. Kan iemand hierbij helpen?

Mvg,
Steffen

niet lullig bedoelt maar ik denk dat je ook geen mailtje heb gekregen van de verkoper omdat het bod te laag als de moto het nog helemaal doet dan.

De ene verkoper is Joop uit Zutphen. Hij bied zijn motor al sinds 29 maart aan. En de biedingen zijn allemaal 40 tot 50 euro. Ik had een bod gedaan van 65 euro sinds eergister. Dus 65 is dan zeker wel een redelijk bod voor die motor.

wat voor merk motor is het ?..
ik vind het zelf aan de goedkope kant voor zoon motor
maar ik kan er naast zitten hoop dat de verkoper acoord
gaat met het bod!!

nick,

Merk weet ik niet. Maar de motor verkeerd wel in een goede staat. Ik hoop ook dat hij ermee akkoord gaat. 65 euro is wel krap maar het kan wel. Beetje onderhandele ;)....

let wel op dat je met die motor geen wereld records gaat varen, 50km/h moet lukken, maar heel erg veel meer komt er vaak niet uit

Wat voor as en hardware heb je al liggen?

Bouwplan opstellen is ook geen probleem, gewoon kijken wat anderen doen. Maar waar je op moet letten is dat je vaak toch boven je budget uit gaat komen. Stel dat je voor 65 euro die motor kan kopen, dan heb je dus 35 euro over om een boot af te bouwen. Nu kan ik uit ervaring vertellen dat de kleinste dingen er het meeste intikken qua kosten achteraf gezien. Dus ga er niet vanuit dat je het met precies 100 euro gaat redden..

De romp bouwen kan je doen met (watervaste!) houtlijm of 5 minuten epoxy. Voor de rest is de romp af te werken met glasvezeldoek en 24 uurs epoxy. Hier word je boot sterk en waterbestendig van

succes en laat met de tijd wat foto's zien, altijd mooi

grtz

Bedankt voor al jullie reacties! :)

Deze vakantie kan ik er nog niet echt aan werken. De spanten ga ik waarschijnlijk deze vakantie nog wel maken en vastlijmen. Na de vakantie zal ik hem dus afronden. En natuurlijk maak ik ook fotos ;) mischien open ik nog een topic waarbij ik de bouw bij houd.

Is Bizonkit ook goed genoeg of is houtlijm beter?

Mvg,
Steffen

Rob ....... ik snap niet waar je 't geduld nog vandaan haalt .
Hij mist alle elementaire kennis.
Nou is daar dit forum voor , maar soms is 't mij te érg.

Dat jij die lijmfabrikant óók met een Z ipv S schrijft valt me tegen.

MP motor kan wel 'n R-loper zijn ... heb je mooi niks aan je bestaande hardware.

Laatst bewerkt:
Hendrick, ik zal ook nog een poging doen :)

Een wildthing is een leuke mono waar je veel plezier mee kan hebben.
Maar ga aub niet met die MP motor aan de gang, dat wordt echt niks!
Toerental is te laag en gewicht te hoog en mischien idd ook nog rechtsom.

Maak een Wildthing van 3 en 4mm triplex die 60-65cm lang is en ga voor een 3,5cc motor.
Dat wordt een hele leuke gooi en smijt boot, die redelijk snel kan zijn.
Ik denk echt dat je daar veel meer plezier aan hebt dan aan die logge trage 26cc van MP.

Ik heb net die door Hendrick vermelde CY 3,5cc binnen en ziet er leuk uit, ik hoop over een paar weken mijn catje ermee aan te drijven.

Marcel

Back