speedboot.

Hallo, Ik zou me graag een beetje beter willen gaan verdiepen in de rc boten wereld. Ik ben op het mooment met een ander project bezig (heli) dus voorlopig koop ik nog een bootje, Maar je weet maar nooit. Nou wouw ik het volgende weten: Hoe duur kost nou een rc speedboot die je niet zelf heleaal hoeft te bouwen (zelf zagen en met balsa hout etc.) Die toch wel zoon 80 km per uur moet kunnen gaan? ik heb zelf wel een bandstof toebehoren, En een ff9 van futaba (zender). Weet alleen niet of die geschikt is voor boten. Vind zelf het design van de graupnet f1 brandstof boot wel stoer. Zou deze een topspeed van zoon 80 km kunnen halen?

Alvast erg bedankt. Tips etc. Hoor ik graag.

PS. Ik heb ervaring et nikko bootjes, maar dat is egt speelgoed. Zu graag een keer iets fatsoenlijks willen aanschaffen.

80 halen doe je niet zo maar .
daar is ervaring voor nodig.
en rtr uit de doos zijn er geen boten die 80 halen.

in presiepe moet je elke boot waarmee je de 80 wil halen zelf opbouwen.
dit kan vanaf een romp of vanaf een bouwpaket.

als de ff9 35mhz is mag je die niet gebruiken in de boten.

kwa koste om de 80 te halen ... minimaal een 400 a 500 euro

begin met je verwachtingen te verlagen en leer eerst varen en leer eerst wat van de boten.
geloof me voor een beginner op het water is 50 al erg hard.

Ik weet dat het egt hard is, Maar als ik het leer hoef ik niet meteen zo snel te gaan. Als ik 20% vaar om het te leren... Maar het lere is gelukkig wel een stuk makelijker dan een heli, Wandt wat valt er allemaal te leren? Behalve inschatten hoe har hij ka draaien en waneer je af moet remmen etc.?

dat zijn F1 tunnel bootjes.
nou niet echt het ideale type romp om mee te beginnen.

ik heb er van dit type romp inmidels al weer 5.
2 varend en 3 waarvan ik nog niet weet wat ik er in/achter moet gaan leggen/hangen

greetz jaimy

hallo,

ik heb ook zo'n tunnel bootje. deze gaat niet hard maar (ik vond het hard genoeg om mee te beginnen) is wel heel wenbaar.
ik ga me nu een cat v2 bouwen

De romp waar jaimy mee vaart is niet geschikt voor beginners omdat de afstelling nogal kritisch komt. De romp heeft de neiging om heel gauw te duiken als deze niet goed afgesteld is. Dit is een kwestie van aanvoelen, wat je door ervaring opbouwd zeg maar.. kort gezegd straft deze romp een foute afstelling gewoon af.
Als het gaat, gaat het, en anders niet. Tunnels hebben niet echt een tussenweg.. Dus als de afstelling niet goed is zal het snel gaan vervelen (steeds stilvallen). Ook is het sturen een kunst opzich met hoge snelheden..

Een catamaran daarintegen heeft ook alle aspecten van een snelle boot (en is ook snel) maar zal met elke afstelling wel varen (hetzij wat minder mooi en snel) Maar varen zal het altijd doen!

Het is dus puur ervaring die je nodig hebt voor een F1 boot om hiermee lekker uit de voeten te kunnen. Ze zijn ook alleen maar voor vlak water eigenlijk, dus met wat wind is de kans al klein dat je goed kan varen..

Natuurlijk raad niemand het je volledig af, de keus is natuurlijk aan jou! Alleen wees erop bedacht dat je met een F1 wat meer geduld moet hebben

succes met de zoektocht!

groeten Jurriaan

Oke, Nu snap ik ook wat meer waarom julli ehem niet egt aanraden. Maar waneer ik hen goed laat afstellen etc. door iemand die er veel verstand van heeft, En ik gewoon eerst rustig aan doe, Is hij dan nog af te raden?

hallo,

maar zo'n boot moet je blijven afstellen. ik kan de hoek van de motor ook regelen maar als die goedstaad is dat niet voor altijd.
maar het is jou geld je moet het zelf weten.

inderdaat net wat jurriaan zegt tunnels zijn te krities voor beginner's.
als ik een dagje met me tunneltjes ga varen ben ik eerst een half uur tot een uur aan het afstellen tot ie goedvaart over het water.
soms ben ik aan het afstellen op een halfe milimeter.

een boot stel je niet 1 keer af.
elke keer dat ik ga varen moet ik hem afstellen.
je moet rekening houden met:
de wind
de golfslag
grote van het water
en zelfs de tempratuur.

de wind dat spreekt wel voorzich
golfslag ook wel.
grote van het water is belangrijk aan welke prop je kiest.
als het groot water is neem je een iets hefterige prop waardoor je wel wat meer aanloop nodig hebt maar uiteindelijk veel harder kan gaan.
bij klein water neem je een iets minder hefterige prop waardoor je lekker snel op snelheid kan komen.

de tempratuur is belangrijk voor de afstelling van de motor.

dus jah 1 keer afstellen gaat helaas niet echt op.
je blijft dus afstellen.

goeie boot types om mee te beginnen zijn mono's en catamaran's
zijn minder gevoelig op afstelling en als de afstellen niet helemaal lekker is vaart het als nog wel .

greetz jaimy

Wil nog even duidelijk maken dat ik voorlopig GEEN bootje koop, krijg regelmatig mailtjes en pb'tjes, maar heb vandaag mijn o zo mooie heli gehaalt, en daar houd ik het vorlopig bij. Ik heb dit topic op gestart omdat ik wat meer wilweten over bootjes etc. en neit alleen heli's. Wandt ook rc boten zijn mooie dingen.

Back