speedbootredder

Discussie in 'Speedboten' gestart door Ben44, 12 okt 2012.

  1. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    voor als het mis gaat

    paar avondjes knutselen met "afval" uit rommelbak geeft dit als resultaat

    romp uit 1 mm en 1.5 mm PS
    mabuchi 500-type van tamiya
    esc autoregelaar van tamiya
    30mm messingschroefje
    7.2v nimh

    [​IMG]

    antenne kan rechtop maar ligt plat voor easy transport
    [​IMG]

    nu maar hopen dat ik dat niet veel nodig ga hebben :)
     
  2. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    Joh... mooi hergebruik van afval, maar wat is dat blauwe ding aan de boeg van je bootje?
    Te zien op beide foto`s
    Het lijkt zelfs al vastgemaakt aan de boeg.
    Is dit om het water vòòr de boot eerst glad te strijken voordat de boot eroverheen vaart?

    Mvg. Richard

    ps. grappig wat jij allemaal aan afval gebruikt.......moter accu esc servo
     
  3. JungleMonkey

    JungleMonkey

    Lid geworden:
    21 mrt 2012
    Berichten:
    297
    Ik denk dat het als stootrand is,
    Want "Voor als het misgaat" betekent dat je op het water stil ligt. (lijkt me)
    Dat je andere bootjes kan duwen, zonder al te veel moeite, dat het in de V komt te liggen
     
  4. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    @Richard,.. het moet toch een duwbootje worden,.. kijk eens naar de titel van de post:D

    Edit: Was je me net voor Monkey
     
  5. BYM

    BYM Forum veteraan

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    7.424
    Locatie:
    Zaandam
    De topictiel is "speedboot-redder".
    Ik denk met enige fantasie dat hij daarmee een speedboot in nood naar de kant hoopt te kunnen duwen ...
     
  6. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Belgische humor mannen.
     
  7. BJ

    BJ

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    290
    Locatie:
    Hengelo Ov
    Fantasie is er niet voor nodig hoor. Er zijn wel meer van dit soort bootjes gemaakt om je stilliggende boot weer terug te halen. Zoek maar 's op boatzilla. De jongens van Xtremercboats gebruikte die wel 's, weet niet of ze die inmiddels nog hebben.
    Zo gebruiken wij bij de club al jaren de kleine Poolstar van Graupner. De kunst van dit soort reddingsboten is om de voorkant van de reddingsboot goed cq goed genoeg tegen de te redden boot te kunnen manoevreren (voorkant, achterkant, zijkant) zodat je beide boten langzaam maar zeker weer naar de kant kunt laten komen. Het kan voor allerlei boten, snel of langzaam. Van dichtbij is het relatief makkelijk, maar ligt je boot 30 meter of verder, dan heb je wat meer geduld nodig...

    Hydro & Marine heeft ook onlangs zoiets ontwikkeld als een soort schep voor op een boot (springer tug), maar dat ziet er wat robuuster uit.

    Op zich kun je met afval materiaal of wat oude buizen best een leuke constructie maken voor een 'vanggedeelte'. Dat je boot het 's een keer niet meer doet komt altijd wel een keer voor.

    Groeten, BJ
     
  8. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    Twee tips:

    Als je gaat varen, kan je het beste aan de laagste kant van het te varen water gaan staan, dan drijft automatisch het vaartuig bij pech jou kant op!

    anders het water met emmers wegscheppen en elders legen, dan komt door de stroming uw vaartuig òòk uw kant op.

    Mvg. Richard
     
  9. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    probleem in Belgie is dat wij hier maar moeilijk aan geschikt vaarwater geraken ,dus het wegscheppen en elders leggen gaan we zeker niet doen :)

    dat het niet makkelijk gaat zijn mocht het 30 meter van de kant mis lopen daar ben ik me ook van bewust maar "niet geschoten is altijd mis" zeggen ze hier

    heb deze zomer eens op een bijna windstille avond een motor opgeblazen ,heb daar toen ruim 45 minuten staan wachten tot die terug was
    gaat nu toch zeker zolang niet duren hoop ik :)

    mvg
     
    Laatst bewerkt: 13 okt 2012
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Grapjas,

    Alleen op foto's, waar de horizon niet waterpas is, heb je een lage kant aan het water, ik neem aan dat je lager wal bedoelt, iets waar je alleen bij wind iets aan hebt.

    Groeten, Jan.
     
  11. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Als je aan lager wal geraakt doe je niet meer aan modelbouw denk ik.:rolleyes:
     
  12. SkiD

    SkiD

    Lid geworden:
    8 okt 2011
    Berichten:
    117
    Locatie:
    belgium, mol, met water voor de deur :)
    Hallo,
    ben ook van plan een rescue boot te maken. want het water voor mijn deur is wel mooi groot maar 90% van de oever staat vol struiken en co, dus meestal eindigen mijn bootjes daar na het afdrijven....
    ik heb nog een body board liggen, een graupner hydro speed 600 setje en een paar brushed auto regelaars.
    Ben aan het denken om een soort U-vorm te bouwen die over de gestrande boot heen vaart.
    Maar ik wil ook graag een soort haak maken om hem mee uit het struikgewas te trekken.
    Ik ben nu al een tijdje hier aan het zoeken marr vind niet echt veel draadjes over dit soort reddings-boten... ik ga straks nog geloven dat ik de enige ben die zijn boot al eens midden op het water op zijn dak ligt...lol
    Dus alle tips en links zijn welkom.

    Trouwens als hier mensen zijn uit omgeving Mol, laat maar iets weten, tis hier mooi om te varen
    cheerz
    SkiD
     
  13. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Maak je niet ongerust SkiD er zijn genoeg rescue bootjes gebouwd. De één nog hipper (met scheppen en ander opvisgerei) dan de ander (simpel duwbootje)

    Je bent absoluut niet de enige!
    Ga je een verslagje maken van je knutsel?
     
  14. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    De zon komt in het oosten op en gaat in het westen onder omdat de aarde draait.
    Door de massatraagheid van het water zal de boot altijd naar het oosten willen afdrijven.
    Het is dus wijsheid om van west naar oost te duwen, of aan de oostkant te wachten, om je boot terug te krijgen.
    Dus als je in Lemmer aan het varen bent geweest en je boot is stil gevallen, dan kan je hem het beste in Enkhuizen opwachten of in ieder geval die kant op duwen.
     
  15. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Wat dacht je ervan om een bosmaaier op je bodyboard te construeren ?
    Je vaart die begroeing in en de bosmaaier maait het hele zooitje in één keer plat.
    Bijkomend voordeel is dat je de volgende keer niet meer in die begroeing kan varen want die heb je al omgemaaid.
     
  16. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Een simpele en goedkope "botenredder" is te maken uit PVC-buis.

    Koop op de bouwmarkt een paar stukken rechte PVC-buis met 5 bochten en 2 einddoppen.
    Tevens een zelfde lengte isolatieschuim wat er omheen past.

    Maak van de buis en de bochten een soort in de hoogte uitgerekte "S".
    Bekleed het met isolatieschuim (voor drijfvermogen en tegen beschadigingen van je schepen)

    Bij uitval van een boot leg je een willekeurige andere boot in het water.
    De boeg in een van de einde van de "S".
    Je vaart naar de boot met pech toe, zorgt dat deze in het andere einde van de "S"gevangen wordt en je vaart weer naar de kant.

    Kost een paar euro, maar je hebt er veel plezier van.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Dat wordt met die "S" rondje varen tot je aan de kant bent.
    Maar ach wat geeft het, het is een hobby dus het mag rustig wat tijd kosten en hoeft helemaal niet efficient te zijn.

    Ik houd het op mijn hengeltje met rubber stuiterballetje om de bootje aan de kant te krijgen.

    Je haakt je zelf trouwens ook zo vast in de begroeiing met die "S".
    Nee Ron.....Roel natuurlijk...., dit is niet "de" oplossing die je hebt bedacht.
     
    Laatst bewerkt: 12 jan 2013
  18. SkiD

    SkiD

    Lid geworden:
    8 okt 2011
    Berichten:
    117
    Locatie:
    belgium, mol, met water voor de deur :)
    Nice one Boris !! lol
    maar het gaat hier niet allen om struiken maar ook bomen.... misschien eens een kettingzaag erop monteren, gaat er in ieder geval cool uitzien ;)
     
  19. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Weinig rondjes varen hoor. Een beetje tegensturen, that's all.
    Dit werkt al 10 jaar perfect bij Vaargroep Flevoland.

    Een scheepje zoals de Robbe Kormoran o.i.d. is al genoeg om een zware dame als de Happy Hunter zonder problemen of (extra) schade naar de kant te krijgen.

    Bovendien:
    ik zeg toch niet dat dit "de" oplossing is?
    Het is "een" oplossing, net zoals een tennisbal aan een touwtje "een" oplossing is. Met elk z'n voor- en nadelen.

    Als een boot op grotere afstand stil ligt, ben je met je tennisbal kansloos en werkt zo'n PVC-botenvanger prima.
     
  20. SkiD

    SkiD

    Lid geworden:
    8 okt 2011
    Berichten:
    117
    Locatie:
    belgium, mol, met water voor de deur :)
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina