Speedcat graupner hulp gevraagd

Hallo modelbouwers,

Kunnen jullie mij helpen met het volgende ,

Ik heb een speedcat met de volgende setup
Turnigy 3648 1450 kv 4s 3000 MHa 7*8 prop

Hij is niet normaal te starten rustig weg en goed rudder gebruiken helpt niet veel als hij eenmaal van de grond is, is hij tot zo,n 20 meter hoogte niet te besturen je denkt dit wordt een crash
Heel vreemd daarna als hij eenmaal genoeg snelheid heeft gaat hij als een speer bij het landen zelfde vreemde gedrag je komt aanvliegen en je hebt iets gas nodig om hem mooi te landen snelheid is er dan goed uit beetje gas er op en weer wiebelen niet te controleren
Zou het een optie zijn om in plaats van meer spoed een grotere prop te monteren( meer trekkracht ) of met 3s gaan vliegen met een grotere prop? als hij dan wat langzamer vliegt is dat maar zo het zou zonde zijn om het model stuk te vliegen
Evt zwaartepunt mijne ligt op zo,n 50 mm

Ik heb ook een trick overgenomen van een forum lid deze vliegt zo fantastisch met de zelfde setup 3 meter en los en geen problemen

Alvast bedankt Gr. Onno;)

Dit lijkt mij een EF1 racer toch? Veel van deze kistjes hebben problemen bij het opstijgen. Ik heb een E-Flite Pogo en die kan ook tamelijk onvoorspelbaar uitbreken naar links als ik langzaam gas bij geef en opstijg. Enige manier om het echt te "handelen" is volgas weg en zodra je los komt flink rudder erin, maar ja als je een kist niet vertrouwt is dat best wel eng de eerste keer.
Heeft te maken met de wervelingen van van de prop rond de kist en volgens mij is er niet veel aan te doen.

Peet

Ik bouw bij het starten juist het vermogen heel langzaam op waardoor het model (pogo) op het rudder prima te sturen blijft. Als ik direct vol gas geef draait de kist meteen linksaf.

Nope, ik heb dat ook geprobeerd, meerdere keren toch uitgebroken met langzaam gas opbouwen. Misschien is dat ook heel kritisch als je hem net niet goed op de wnd hebt staan enzo? Bij de EF1 westrijden gaat ook iedereen volgas en vol rudder weg en dat ziet er toch vaak heel strak uit...

Thanks mannen vliegen gaat al een stuk beter andere prop en rustig wegrijden
Nu nog een vraag kun je met zo,n model speedbracks maken van je ailerons
Voor het landen dit ding komt met zo,n bloedgang binnen
Ailerons up en beetje down mixen ?
Gr. ..

hehe, die man op dat filmpje breekt anders ook niet gering uit naar links al wegtaxiend haha...

Speedbrakes met de ailerons? Ik zou het niet durven te proberen, heb er ook absoluut geen ervaring mee. Komt inderdaad met redelijke snelheid binnen, maar ja het is ook niet voor niets een speedkist ;)

Ik land mijn EF-1 ook altijd met redelijk wat snelheid. Het gras remt goed, dus sta nog ruim op tijd stil. Op het asfalt is dat een ander verhaal, dan rol je nog best een eindje door. Een flink groot landing circuit helpt ook om de snelheid er uit te halen. Ze zweven erg goed over het algemeen. Heb je een rem op de motor staan? Een stilstaande prop remt nl een stuk slechter dan eentje die blijft draaien.

Je kan idd de aillerons omhoog zetten om af te remmen. Test dat wel goed op hoogte uit om te zien hoe je kist erop reageert!

Back