Op rc groups lees ik over flutter problemen bij de Pantera 52"
Flutter is vaak gewoon een bouwfout, te veel speling op aansturingen of verkeerd aangestuurde roeren.
En het model ziet er ook niet heel erg als een speedkist uit.
Naar mijn idee en ervaring met leerlingen laat Gert-Jan jou te snel overstappen naar snelle modellen
Dat kan je pas zeggen als je Wil hebt zien vliegen.
Ik had ook andere ideeën toen ik hier de verhalen las, tot ik naar het veld ging en hem zag vliegen.
Door wat tips te geven is hij daarna niet meer gecrasht, zo makkelijk is dat.
Ik heb tientallen leerlingen aan hun brevet geholpen bij een zeer strenge club met hoge eisen.
Samen met Gerben en Ruud deden wij de lesavonden, Gerben kent iedereen en Ruud is een topvlieger in F3A dus ook niet de minsten.
En achter kisten aanvliegen was uit den boze, dat zagen we wel wat ouderen doen en die hebben we ook bijgeschoold en je zag de progressie.
Toen ik nog wedstrijden vloog zag ik overduidelijk dat er mensen meededen die de snelheid nog niet machtig waren en die zaten tijdens het rakken vliegen dan ook overal en nergens
Daardoor kon ik in mijn laatste jaar de 3de plek behalen met veel minder vermogen dan anderen
Ik heb die ervaring niet en ik organiseerde die wedstrijden...
Ja, soms deed er wel eens iemand mee die zijn model niet helemaal machtig was maar als ik in het jaar kijk waar jij zogenaamd 3e werd dan zie ik daar die mensen niet tussen.
2013 was het laatste jaar dat jij en ik vlogen, ik had al meer uitvalbeurten vanwege de gezondheid maar als ik de uitslag van het NK erbij pak dan zie ik jou op de 5e plaats staan.
Er waren dat jaar 5 wedstrijden, ik had er 2 gevlogen en jij 3, de rest 4 of 5 en konden dus schrapresultaat gebruiken.
Als ik dan kijk naar rakken, ik zat op 42 jij op 32, Pieter en Ronald zaten dat jaar ook maar op 42 max.
Maar ik heb nu geen geld meer om wedstrijden te vliegen anders zou ik meteen een Avionik kopen en nummer 2 van Nederland worden.
Dat gaat niet dus dan help ik maar wat mensen die wat uitdagenders willen.
Ook al gaat dat niet zo hard en heftig dan F5B, die zelfgebouwde speeder wil ik zover verbeteren dat ie ook voor mij weer een uitdaging wordt.
Om te beginnen ga ik hem op ongeveer 160km/u zetten om Wil te laten wennen en dan heb ik ook nog tijd om hem laag boven de grond over te kunnen nemen.
Bij 200+ wordt dat wat lastiger, dus Wil moet mij eerst overtuigen dat hij hem in de hand heeft voordat we harder gaan.
Maar ik denk dat dat na een weekje intensief vliegen wel lukt.
GJ