Speedmodel met OPS te koop

Dit model kwam ik tweedehands tegen op de site van J&J Modelbouw. Op de Speedcup in Osnabrück vliegen ze niet anders dan met dit soort modellen, alleen dan uitgerust met 10 tot 15cc motoren. Met deze setup worden snelheden behaald van over de 400km/h. 8O Kijk, dan praten we nog eens ergens over!

Model met 3,5cc OPS, servo's etc kost €175,- Eigenlijk geen geld, al is de motor gegarandeerd 'op'.
http://www.jenjmodelbouw.nl/img/vlieg/grt/pylon.jpg

Maar wie weet er overigens waar dit soort modellen te verkrijgen zijn? De vliegers op RC-Universe doen erg geheimzinnig over deze modellen uit angst dat een rivaal hem aftroeft op de Speedcup.

is dit geen rondvlucht? Ik zie nl geen rolroeren
Ik heb die modellen nog niet gezien met een 3.5cc, wel voor 10cc's. In duitsland is men actief met dit soort speedmodellen. Ik denk dat ze veelal eigen fabrikaat zijn.

JA! deze heb ik een paar maanden geleden al zien staan. maar toen ik de winkel mailde gaven ze geen antwoord. best jammer leek me een leuke kist... :cry:

Jorrit, die kistjes met 10 of 15 ccm motor zijn natuurlijk een klein beetje groter dan deze.

Zover ik weet zijn er enkele fanatieke bouwers waar je die modellen kan bestellen.

Haha.. Bedankt Theo! Het is overigens een eigen ontwerp van dhr. F3D, kwam het ook al tegen op RC-Universe. Hopelijk weet hij mensen die dit soort modellen produceren, want hij zal zelf zijn ontwerp niet prijs geven helaas.

Jorrit, ik denk dat we met de kennis van een aantal mensen hier op dit forum dit heel gemakkelijk kunnen evenaren en misschien nog wel beter kunnen maken.

Als motor dan die MB 40 zoals die pylon gasten gebruiken. Zo een model om die MB motor heen gebouwd speelt al een tijdje in mijn hoofd. Maar ja de financiën ontbreken mij hiervoor, dus helaas op de zeer lange baan geschoven.

Klopt inderdaad. Er zijn in Nederland zat mensen die een model kunnen ontwikkelen die over de 400 km/h gaat. Neem Look, Ruud Zandvliet, Peter Pankras en de tientallen mensen die ik vergeet. Het ontbreekt helaas aan interesse en samenhorigheid lijkt wel. De speedscene 'leeft' hier veel minder lijkt wel. Als ik iedereen op RC-Netwerk.de en RC-Universe enthousiast zie reageren op de meest waardeloze projecten, vraag ik me toch af waar deze mensen zich in Nederland bevinden..? Hier op het forum krijg je maar mondjesmaat reacties, en van de 'harde kern' nauwelijks. Dat is spijtig.

Maar ik houd me aanbevolen wanneer een dergelijk project los komt, lijkt me hartstikke leuk! MB40 moet een geweldig platform zijn voor een speedmodel van dit kaliber. Die 90-size speedmodels draaien allemaal zo'n 25.000rpm, een klein en licht airframe in combinatie met het toerental van een FAI F3D motor moet zo'n 90-size model verslinden. Blijft uitdagend, de magische grens van 400 km/h doorbreken.

Klopt Jorrit, voor zoiets is ons landje helaas te klein. Voor die enkeling die wel eens supersnel wil vliegen een model ontwikkelen is eigenlijk niet te doen, terwijl het eigenlijk vrij simpel is. De vorm van zo een model zit al een hele tijd in mijn hoofd, alleen heb ik mij nog niet toegelegd op het uitzoeken van een geschikt profiel. Als iemand daar eens iets zinnigs over wil/kan zeggen dan is de rest zo gedaan.

Een jaar of 10 geleden werd er met dit soort modellen gevlogen.
Het model is van Ron Ton, wordt gestuurd met tailerons, aangedreven door een Rossi 15CC DF motor met open venturi.
We hebben nog een 3,5 cc vliegklaar, een 7,5 cc en een 15cc op zolder.
Bij interesse zou ik een kopietje kunnen maken.
GJ

Hoi Luitjes,

Zo,n model maken is niet echt een grote opgave daar deze modellen alleen maar uitgelegd hoeven te worden voor rechte lijn snelheid.
Anders is het bij onze pylonmodellen die en een hoge snelheid moeten kunnen vasthouden bij hoge CL waarden in de bochten.

Dus laag frontaal romp oppervlak,hoge strekking bij zowel de vleugel en de staart,en natuurlijk een snel modern profiel.
Als je echt zo,n model zou willen dan zou ik toch zelf wat gaan maken daar de meeste ontwerpen die te koop zijn erg gedateerd zijn.

Onze aller nieuwste electropylonracer de DEMON bereikt nu in een parcours gemiddeld 70m/s, in een speed parcour dus aanduiken in een CL/0 parabool vlucht zal dit vele malen hoger zijn MET ELECTRO.
Voor deze nieuwe kist is special een nieuw profiel ontwikkeld bij de TU in Munchen wat een zeer lage weerstand heeft en toch voldoende dikte om een stiijve en torsievaste vleugel te kunnen bouwen bij een hoge strekking.

Deze vleugel zou erg goedpresteren met een 3.5cc aandriujving :)

groeten ruud

Daarmee wordt een hoge aspectratio bedoelt. Oftewel grote spanwijdte, kleine koorde. Dit levert een lage weerstand op in bochten.

Bij een speedmodel zou ik persoonlijk niet voor een te hoge aspect ratio gaan. Vooral vanwege structurele overwegingen maar ook gezien het feit dat een speed model niet scherp hoeft te draaien waarbij een hoge aspect ratio dus wel handig is. Uiteraard moet een speedmodel in een duikvlucht toch eens up trekken om de grond te vermijden dus een beetje aspectratio om in dit gedeelte van de vlucht de weerstand te minimaliseren is wel gewenst. De berekening daarvoor laat ik liever over aan de rekenwonders onder ons :wink:

Er staat weer wat nieuws te koop hier.

Corvidae Beretta 21 voor €75,- en een MVVS 21 erbij voor €25,-.

Veel snelheid voor weinig geld.

IMG_1576.JPG

IMG_1577.JPG

zonde als ie blijft liggen, model wacht om gebouwd te worden :D
bij vragen stuur gerust een berichtje :!:

indien samen aangeschaft gaat er ietsje nog van de prijs...

groetjes

Back