"speedsailing", ontwikkeling van een nederlandse sailrocket

• Topicstarter Topicstarter Albert speedsail
  • Startdatum Startdatum
A

Albert speedsail

Guest
Hallo modelbouwers,

ik ben op zoek naar iemand die zin en tijd heeft om mee te helpen aan de ontwikkeling van een experimenteel zeilvaartuig. Misschien heb je ooit gehoord van boten zoals sailrocket of yellow pages? Ik ben bezig met de ontwikkeling van een zeilboot die in staat is zeer hoge snelheden te behalen, en (in tegenstelling tot bovengenoemde boten) in staat is op normaal water te varen (niet alleen een spiegelglad speedkanaal)
Het ontwerp is vrijwel klaar, nu wil ik een model bouwen (ongeveer 1.5m lang) om alles uit te testen en hopelijk aan te tonen dat mijn ideeën kloppen. Als dat goed gaat wil een een 1:1 boot bouwen, maar dat is natuurlijk veel meer werk, en doe ik alleen als het schaalmodel veelbelovend is.
Zelf woon ik in Nijmegen, ik ben 43 jr, heb een werktuigbouwkundige achtergrond, en ben autodidact op gebied van aero- en hydrodynamica. Ik zoek iemand die een beetje in de buurt woont, enthousiast wordt als hij over dit project leest, handig is en voldoende tijd heeft om hier in te stoppen.
Iets voor jou? Of weet je iemand? Ik hoor het graag.

Groeten,

Albert Speedsail

Waarom niet Hans?

Het Marin doet niet anders. Het klopt dat je het liefste gelijk 1:1 gaat testen. Maarja, op schaal is wat goedkoper.

Om te compenseren voor de schaal hebben we het Froude en Reynolds getal. En Voor bijvoorbeeld zeegedrag is het belangrijk dat het zwaartepunt van het model overeen komt met het 1:1 model.

Deze dingen gelden vooral voor het meten van de weerstand van rompen. Dus niet echt voor het zeilen zelf. Maar ik denk als je een model heel natuurgetrouw bouwt, dat je concepten wel degelijk goed kan testen. En met natuurgetrouw bedoel ik natuurlijk niet heel gedetailleerd met liertjes en zo. Maar dingen als zwaartepunt, rompvorm, roervorm, kielvorm, zeiloppervlak, enz.

Dus Albert, een goede gewichtsberekening, lijnenplan en zeilplan zijn belangrijk. En als je iets aan past moet je dit goed bij houden. En dan gaat schaaltesten wel goed komen.

Ik ben benieuwd met wat voor ideeën je komt.

Gr, Daan

Ik vind dit net:

54828d1299679349-sailrocket-2-set-launch-sailrocket-model-testing-2.jpg

De foto komt uit dit forum: link

Gr, Daan.

Waarom niet Hans?

Het Marin doet niet anders. Het klopt dat je het liefste gelijk 1:1 gaat testen. Maarja, op schaal is wat goedkoper.

Om te compenseren voor de schaal hebben we het Froude en Reynolds getal. En Voor bijvoorbeeld zeegedrag is het belangrijk dat het zwaartepunt van het model overeen komt met het 1:1 model.

Het MARIN doet wel anders. Je geeft zelf het antwoord bijna. Golf/vorm-weerstand wordt geschaald volgens naar hetzelfde Froude-getal. Wrijvingsweerstand moet je schalen naar het reynolds-getal. Voor modelproeven moet je dus altijd kiezen welke je correct wilt schalen. Het MARIN kiest er dan voor om de golfweerstand netjes te schalen en dan op de koop toe nemen dat de wrijvingsweerstand niet klopt. Deze is makkelijk te berekenen en wordt dan van de totale weerstand afgetrokken zodat je de golfweerstand krijgt (1onbekende). Als je er een zeil opzet heb je twee onbekende die je op 2manieren moet schalen. Dan weet je dus niks. Het zeil laten ze dus achterwege en testen ze apart in een windtunnel.

Sorry, maar het ontwerp wordt niet openbaar gemaakt. Het plan is: eerst een model maken en testen, als het interessant lijkt is er waarschijnlijk nog één en ander te patenteren.
Dus: wie is geïnteresseerd om mee te doen?
Of ken je iemand?

Groeten,

Albert

Ik ken wel iemand ,maar dat met zulke projecten zullen er weinig/geen zijn die daar z`n tijd opoffert, het is een ambieus project ,maar als je zelf alles kunt autodidact ,zou je ook zelf eens met een pak schuim / schuurpapier en epoxy aan het werk kunnen , maarja je weet wel hoeveel stof/werk erinzit , en vaak eindigd na een aantal jaren dit op een heel rustig plekje en daar blijft het , de sailrocket zijn ze ook niet in een maand op het water gekomen (glad) .
Ik ben iemand van het extreme zeilen ,maar dit gaat me ver om hier in bij te staan .

Hoop voor je dat er toch hulp komt .

gr rexonamen

Er zal toch ook wel budget zijn voor de bouwer? (Compensatie tijd/ materialen.) Vraag me wel af waarom iemand op hoge snelheid over 'normaal water' (= golven, hoe hoog?) wil zeilen.

Hans de H , budget tijd materialen ik wil niet negatief doen ,maar dat werkt zo niet , tenzij je z`n familie /buurman bent , je kan dit nooit op afstand besturen(bedoel werk) hoe je het wil hebben , controleren , dit person doet het best eraan om dit thuis te houden dan blijft het geheim en is voor hem controleerbaar ,en ja ik spreek uit ervaring heb ooit een opdrachtje gehad en je hoort alleen is het nog niet klaar waarom kost het steeds meer , nee dit zijn ideeen die je zelf moet bewerkstelligen ,of jij moet willen doen . jammer maar dat is mijn opinie ,en record op niet glad water halen lukt zo wie zo niet in de gedachte van de sailrocket e.d, je blijft dan in de wereld van 48kn of je gaat op wings maar dat stopt ook de wind raakt op ,

gr rexonamen

ps, maar het blijft een gaaf project.

Laatst bewerkt:
De bouw van het model is al best ver, maar het lijkt me gewoon leuker om dit samen met iemand te doen. Vergoeding van materiaal is wel een optie, maar van tijd niet. Ik hoop nl juist iemand te vinden die dit net als ik leuk vindt, en daarom wil meedoen: omdat het leuk en interessant is. Het is dan niet erg er wat tijd in te stoppen. Toch?

Toch nog iets over de boot: doel is om een boot te maken die relatief klein is, maar toch hard kan varen en op "echt" water (geen spiegelglad speedkanaal ofzo) Sailrocket gaat hard, maar kan niet over golven. Ook is er een vrachtwagen voor nodig om hem te vervoeren.
Ik wil een boot die gemakkelijk te vervoeren is, hard vaart, en ik denk dat het kan.

Groeten,

Albert

I say dream your dream , model al bijna klaar ,leuker met iemand samen , makkelijk te vervoeren (vrachtwagen) als het zo moet/wil zul je het zelf moeten doen tijd /geld stopt niemand er zo maar meer in denk alleen al aan de tijd beetje bouw gaat zo naar een jaar (ofxxxxx) (bouwontwikkeling expreimenteren)reiskosten/ electronica, wil je dit goed aanpakken zal er een Budget klaar moeten staan , .

verder sucses ik zie deze wel eens verschijnen en zeilen .

gr rexonamen

gr rexonamen

Back