Speelgoed speedbootje verbouwen

Hoi allemaal,

Ik was eens op zolder aan het graven, (opjacht naar een oud speelgoed autotje om mijn wireless cam eens op te plakken :wink: ) toen ik mijn doos met oude bootjes tegen kwam, waar ik zon 10 jaar geleden mee heb gevaren, en mij leek het wel eens lollig om er eentje uit te pikken, en er nieuw leven in te blazen. :lol:

Boat1.jpg
Boat-bottom.JPG

Dis is em, zoals ie uit de doos kwam. Lekker lelijk, en vol met verkleurde stickers.

Ik heb em eens helemaal uit elkaar getrokken en alles wat niet meer te gebruiken was eruit gesloopt, daarna van stickers ontdaan en goed opgepoetst. En dan krijg je dit:

Boat-pers.JPG
Boat-top.JPG

Al een stuk beter te pruimen, nietwaar?

Meer Plaatjes.

De stickers hebben hun tol geeist op et plastic, want zelfs na grondig poetsen staan de afdrukken van de stickers er nog in gebrand, door de zon denk ik.

Volgens mij zal ie niet zo best varen vanwege die rare inhammen bij de props, het hoeft niet bepaald een boei racer te worden, maar och, tis weer even een lolletje. :P

Ik denk dat ik et volgende nog moet doen:
- Motoren open halen, schoon maken, en opnieuw inbreaken, zodat ze wat beter lopen.
- Asbuisjes uitblazen en nieuw vet in doen.
- Nieuwe accu maken (10 jaar oude NICD packs, doen die et nog goed?)
- Conventionele speed Controllers inbouwen. Desnoods mechanische.
- Ontvangertje erin.
- Mooi opspuiten.

Nog tips voor deze boot? Al et advies, ideetjes, en opbouwende kritiek is welkom. :)

Groetjes,
Sven

Je gaat toch niet de originele motortjes goedmaken.. 8-) Zet er 2 speed 400's is. Dan wilt ie ook wel, Ben namelijk ook bezig geweest om een bootje op te knappen van nikko met speed400 Maar die werd te zwaar.. :lol:

@Rick St.
helemaal mee eens, speed 300 is trouwens ook wel een aardige optie.
sterker nog volgens mij lijken die twee motoren aardig op een speed 300, het vermogen van een speed 300 zal alleen wel wat hoger zijn.

Het lijkt mij dat die inhammen niet zo'n probleem zijn, nu zijn ze alleen nog een beetje rond. dus nu zal het water aan het plastic plakken, het lijkt mij wel slim als je die randen dus wat scherper maakt. en dat geld ook voor de hele achterkant van de boot...

(ps. dat advies van die randen heb ik niet zelf verzonnen, iemand zijn dat ik het eens moest proberen bij mijn robbe unlimeted, het werkt echt super)

@Rick St.: Inderdaad, ik heb hier een 380 op tafel liggen, en die is alleen een klein beetje langer en volgens mij net zo dik. dat is best op te lossen. Maar staan de asjes dan niet een beetje te haaks onder de boot?
Boat-side.JPG

@hilbren: Hoe maak je zon prefab plastic rompje scherper?

Dit bootje is n redelijke dikkop, dus ik denk dattie nog wel n beetje gewicht aan kan.

Wat denken jullie van de NICD accu? Heeft die na 10 jaar zijn beste tijd wel gehad? Nu zit er een 650mAh accu in. Maar ik denk dat ik daar maar es 2000mAh in ga stoppen.

En de speed controllers, zou ik daar mechanische voor kunnen pakken? Desnoods kan ik ze zo mounten dat ze precies voor de (nu nog neppe) intakes vallen, zodat ze een lekkere koeling krijgen. Want ik heb gehoord dat die spoel speed controllers nogal warm kunnen worden.

maak iig de accu niet zwaarder als dat hij nu is.
de randen heb ik bij mijn boot scherper gemaakt met epoxy, eerst een dikke rand erop gesmeert en vervolgens mooi vlak geschuurt.

als het je lukt om die assen wat horizontaler te zetten dan zou ik dat zeker doen.

verder zou ik wel op zoek gaan naar een elektronische regelaar.
sommige vliegtuigregelaars ondersteunen twee motoren en dan kun je ook nog mee sturen geloof ik, ik geloof dat multiplex zo'n vliegtuig/regelaar heeft.

Ik had nog wel graag een achteruit gehad. :P Want anders ist zon gedoe als ie et riet in drijft ofzo. ;)

Een vriend van me is een electro techneut, en die is al aant klooien om zelf een speedo te bouwen. Dus wieweet.

*boink*

Hoi allemaal,

Yup.. Helaas nogsteeds opzoek naar een goede oplossing. :oops:

Ik vind t erg moeilijk om goedkope ESC's te vinden. Die vlucht regelaartjes zijn allemaal zo goedkoop als water, maar zodra dr een achteruit bij komt kijken, kun je meteen 3x zoveel lammeren. :cry:

Wie oh wie kan mij helpen? Wie weet er een heel goedkope speed400 ESC met achteruit? Of als je 2 identieke speed controllers hebt waar je vanaf wil, laat et me maar weten. :)

Conrad heeft hele simpele regelaars voor weinig (15 euries) tot 10A max met bec systeem en achteruit

Dan mag je die es aanwijzen. :P Want ik zie bij conrad geen enkele regelaar die 10 amp, bec en achteruit heeft.

Kijk 's in de modelbouwcatalogus 2004 van Conrad :wink:

De goedkoopste is de TOP serie van Conrad, die begint bij de Top-40 C en kost € 32,95, 6-12 V, vooruit/achteruit, BEC systeem, en 25 A continu. Goedkoper heb ik ze nog niet gezien qua prijs/prestatie.
Verder heb je in die serie nog de Top-60 C (45 A, € 42,95) en Top-90 C (90 A, € 54,95) maar voor een mabuchi 380 cq speed 400 type motor is dit niet nodig.
Er is ook nog de Pro serie, de goedkoopste daarvan (25 A versie) kost € 42,95 en is wat meer programmeerbaar.
Verder kom je bij Conrad dan op de Carson Speed 12 V van € 49,95, deze kan ook vooruit/achteruit tussen 4,8 en 12 V t/m 30 A.
Dan heb je nog de Carson Speed 15 die € 59,- kost bij Conrad (4-8 cel, vooruit/achteruit, rond 25 A) en de Carson Speed 20 (€ 49,-) die hetzelfde kan maar tot zo'n 20-22 A.
Al deze regelaars zijn zeer goed geschikt voor boten.

Misschien dat je de snelheidsregelaar SP 6/10 van Conrad nog kunt krijgen (staat er niet meer in, bestelnr. 232106, even informeren), dat is een regelaar van 5 (4) t/m 6 cellen, kan 6 A continu en 10 A kortstondig aan. Voor een standaard 380/400 motor is dat geen probleem en qua afmetingen valt het nog mee: 40x27x60 mm. Echter geen Bec systeem. Kostte in 2002 nog € 30,-

Kijk anders 's bij Quartel of ze die blauwe zelfbouw regelaars nog hebben van Scen, die kunnen van 4,8 - 12 V vooruit en achteruit, max. 10 A en kostten geloof ik € 39,95. De print is al zo goed als klaar, je moet alleen nog even wat draden en servosnoertje eraan solderen alsmede de eindtransistor, alles even goed af isoleren en klaar!

In het krantje Voordeelshopper van dec. 2004 stond trouwens nog een Carson Speed 20 regelaar in die zelfs € 29,95 kost (bij Conrad dus € 49,95 !), misschien is dat wel wat?

Veel goedkoper dan 30,- krijg je geen regelaar die vooruit/achteruit kan, tenzij je ze evt. zelf kunt (laten) maken of 2e hands kunt kopen, of gewoon mazzel hebt bij een winkel, al dan niet in uitverkoop.
Voor een mooi vaarbeeld zou ik geen mechanische regelaar nemen, die stookt ook teveel vermogen op in warmte en qua prijs.. leg er wat meer bij neer en je hebt voor jouw werk al een goede electronische regelaar.

Het probleem is dat mijn bootje op 8 cellen vaart, en daardoor vallen een hele bak auto ESC's al af.

Dat zelfbouw dingetje is niet echt logisch, want dan kun je net zo goed zon top van conrad kopen.

En die voordeel shopper is denk ik al telaat, toch? Die carsons waren idd wel n goede optie denk ik. Kun je daar later eventueel nog speed400 aan hangen? Maarja, eerst maar eens uitzoeken of die dingen nog tekoop zijn voor die prijs. :P

In ieder geval erg bedankt voor je research.

Hier is trouwens de nieuwe site van mijn bootje, zodat je weet waar ik et over heb ;) . Mega Dasher

Bezoek ook eens http://rc.kicks-ass.net

is dit nog gelukt?
ben benieuwd, aangezien ik zelf ook een nikko wil gaan ombouwen maar wat voorbeelden nodig heb.

Ik heb niet zoveel verbouwd hoor. :P Ik heb alleen de hele electronica dr uit gesloopt, en er spul in gestopt dat op mijn zender werkt.

Ik ben maar overstag gegaan en heb 2 redelijk prijzige ESC's aangeschaft (die ik later ook weer in andere schepen wil gaan gebruiken), en et werkt uitstekend nu.

Ik zou zeggen, bekijk mijn website eens. :) Daar kun je plaatjes bekijken, en zelfs de eerst testjes bekijken. http://rc.kicks-ass.net

Kijk is naar een merit regelaar van een 1:18? kosten 40 euro, achteruit weet ik niet. Maar kunnen 400 aan en 12 volt
..

ik wil eigenlijk gewoon mijn auto-motoren inbouwen.
een hele oude kyosho L360 motor (vergelijkbaar met de RS540) en mijn carson regelaar erin douwen.
dus gewoon met de elektronica van mijn auto's.
wat ik gebruik is een Nikko Torpedo Hydroboat.
het gewicht van die motor is echt veel en die ligt helemaal van voren dus ik heb alle andere dingen in de achterkant gedouwd.
ik moet de motor en de stuurservo nog op een of andere manier vastzetten maar dan moet ik in de romp gaan boren en schroeven wat mij geen goed idee lijkt. iemand een idee wat beter zou gaan?

Deze?
2034.jpg

Mooie boot hoor. :P Die zou ik ook oplappen.

Mischien ga ik nog es n keer zoeken naar n leuke outrigger, als ik de watertak van RC ook in wil. Ik vind zon tunnel-hull bootje met zon buitenboord motor ook erg interresant trouwens. :P

Succes met et ombouwen van je boot, en wees vooral niet zuinig met alles waterdicht te maken kwa electriciteit. Daar ben ik zelf achter gekomen na et testen. Er zaten behoorlijk wat waterspetters in, ookal bedekt de kap de romp vrij strak. Ik zit eraan te denken om een tochtstrip aan gort te snijden voor n extra randje ertussen. ;)

Back