speelgoed vliegtuigen?? toch niet meer.

ik snap iets net, iedereen wordt afgeraden om deze "speeltjes te kopen" maat stiekem koopt men ze zelf toch :D:D

(ik heb mijn interesse in rc ook gekregen nadat ik een air hog had gekocht bij de bart smit vor 15 euro)

Wij zijn geen beginners! Juist daarom krijgen wij dit wel vliegend.
Gewoon leuk speeltje voor op de club.

Ik heb een week geleden ook zo'n modelletje gekocht bij Bart Smit, "X-plane" nagenoeg hetzelfde uiterlijk en dezelfde zender als die van Theo, maar dit is een eendekkertje.
Het vliegt wel maar ik vind het nauwelijks te besturen, het sturen gebeurt door het ene motortje iets harder te laten draaien dan de andere, hoogte alleen door gasgeven.
Helaas gaat het sturen vrij simplistisch met 2 schakelaars op de print (het lijkt op de zender net alsof je een echte stuurknuppel bedient, maar dat is dus optisch bedrog, de stuurknuppel drukt alleen de schakelaar voor links of rechts sturen in en daardoor gaat of het ene of het andere motortje iets sneller draaien).
Gasgeven "lijkt" ook proportioneel maar dit zijn 3 standen (binnenin de zender zit geen potmeter maar een contactje dat over een een paar printspoortjes loopt en zo drie verschillende toerentallen inschakelt).
Bij mij klimt ie ook zo sterk dat zelfs in de langzaamste stand het modelletje steeds vrij snel te hoog komt en dan komt een probleempje om de hoek kijken: de reikwijdte is erg klein (bij mijn modelletje ca. 25m), hij wordt dan onbestuurbaar en als klap op de vuurpijl blijft ie dan gewoon doorvliegen met de motortjes aan, dus hollen maar!
Mijn eerste vluchtjes waren vlak bij huis op een stukje gras net naast het MaasWaalkanaal in Nijmegen, als een bezetene met de zender zover mogelijk boven mijn hoofd achter het model aangerend (zie je het voor je?), onderbuikstress, net bij het water kon ik weer sturen, bijna neergekomen in het kanaal, oef!!!!
Ik heb ook nog geprobeerd de hoogteroertjes wat omlaag te buigen, dan vloog ie met motor-aan wel beter maar dan kreeg ik het probleem dat bij motor-uit het model als een raketje onbestuurbaar omlaag kwam.
Dat is een ander probleem, nl. je kunt niet sturen als de motortjes uitstaan, dus je kunt alleen onbestuurbaar landen.
Kortom dit is leuk kinderspeelgoed, alhoewel ermee spelen op straat link is, want hij vliegt zo buiten bereik, onbestuurbaar weg en dan moet je maar afwachten of en waar je het ding kunt terugvinden.
"papa het vliegtuigje is weggevlogen, wil je hem even opzoeken?"

Wat opmerkelijk is:
Het modelletje weegt vliegklaar slechts 18 gram.
Klimvermogen is opvallend goed.

Als hier een echte besturing via richtingsroer/hoogteroer zou inzitten volgens het Ruijsink magneetprincipe, http://www.ruijsink.nl/mm-hoofd.htm zou het een geweldig leuk ding zijn. Maar ja, dan zal de prijs wel wat hoger uitvallen dan de 25 euro die ik er nu voor betaald heb.........................

ik heb mijne omgebouwd met depron, en die van mij vliegt zoals een vliegtuig moet vliegen....

welliswaar niet zoals een normaal vliegtuig, maar voor 20 euro,.... als je er wat van maken kan, dan is het een erg leuk experimenten dingetje!!!!!!

Mvg jesse

Back