Speelgoedzwevertje tot Microjet

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Theo, 20 nov 2005.

  1. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Op www.epp-fly.de stond hij te koop voor 5 euro. Vip-er maakte me erop attent. Dat kleine deltazwevertje zou met lichte rc en lipo's om te bouwen zijn tot een rap kistje. Dat moest ik proberen!! Even wat rondmailen om te vragen of er meerdere mensen interesse hadden in dit projectje en uiteindelijk 13 van deze delta's naar Nederland laten komen.

    Bij deze wil ik verslag doen van de ombouw en het uiteindelijke vliegresultaat.
    De hele beschrijving tot ombouw bestaat uit slechts 5 regels en meer zijn er ook echt niet nodig. Gegevens als CG, roergrootte, uitslag en motordomping zijn het belangriijkst en eigenlijk ook de enige echt nodige gegevens. De rest spreekt allemaal voor zich.

    Het "piep"zwevertje is eigenlijk bedoeld als kinderspeelgoed en moet met een elastiek afgeschoten worden. De spanwijdte bedraagt slechts 39 cm. Het uiteindeljike vlieggewicht moet rond de 70 gram uitkomen. Elke gram is er één teveel en ik probeer dan ook onder die 70 gram uit te komen.
    Geadviseerde componenten zijn:
    Motor: GWS EPD50
    Prop 3X3
    5 grams ontvanger
    2 x 4,4 grams servo
    Klein regelaartje
    2xLipo 280 of 350 Mah

    Eigenlijk had ik alles nog op de plank op die twee superlichtgewicht lipo's na. Deze worden nog besteld. Als ontvanger gaat er een Jeti Rex5 in.

    Er valt weinig over de bouw te vertellen. Op de foto is te zien hoe klein het model is. Je stopt hem zo bij je jas in.
    [​IMG]

    Zo'n klein GWS motortje is met 16 gram in verhouding een joekel van een motor.
    [​IMG]

    Als eerste wordt de starthaak verwijderd. Deze is niet vastgelijmd en kun je er zo uitpakken. Je hebt direkt een mooie plek voor ontvager of accu.
    [​IMG]

    De servo's (4,4 grams Dymond) zover mogelijk naar voren vor het gewicht. Als aansturing naar de roeren twijfel ik nog tussen single pull of pushrod
    [​IMG]

    Roeren uitgesneden en een zwart kapje laten het er al heel anders uitzien.
    [​IMG]

    Als ik de lipo's op voorraad had was ik binnen twee uur klaar geweest met de bouw. Helaas zal het nu nog enkele weken duren.
     
  2. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Leuk!!!
    Een 2s450 Etec van www.aircraftworld.com is goedkoop en binnen een week in huis...
    Mocht er van een van die dertien niets terechtkomen dan houdt ik me graag aanbevolen, erg leuk voor indoor pylonrace ;)
    En mocht je al graag willen vliegen dan heb ik nog wel een pakketje voor je liggen.....

    Peter
     
  3. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    2S450 is veeeel te groot. Ik ga voor de 2s 160 of 180. Pakketje weegt slechts 12 gram
     
  4. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Etec 450's zijn maar 3 gram zwaarder dan de 350's die je in je eerste post noemde ;)
    160/180mA lipo's zijn maar 10 C dus die leven niet lang met dat motortje op 2 amp ben ik bang...
    Heb hier nog wel een Etec 2s250 pakketje liggen ;)

    Peter
     
  5. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    Leuk projectje :D
     
  6. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Zoals ik al zei wil ik het model zo licht mogelijk maken. Daar is denk ik veel winst te boeken in het uiteindelijke vlieggedrag. De 350 lipo's in de eerste post is wat EPP-fly adviseert of gebruikt heeft.
    De door mij gebruikte motor slurpt volgens de gegevens met 3x2 prop 1,7 Amp http://www.aircraft-world.com/shopexd.asp?id=101
    Dan moeten die kleine 180 lipo's het kinnen doen. Tevens is een groot voordeel de prijs en vooral het formaat. Deze kleine langwerpige cellen laten zich makkelijk inbouwen in dit model.
    http://www.maxamps.com/index.html?lmd=38657.656528 (uit je eigen post :wink: )
     
  7. Vincent K.

    Vincent K.

    Lid geworden:
    12 feb 2003
    Berichten:
    1.409
    Locatie:
    Drenthe
    Hey theo,
    Het lichtste dat ik je kan bieden en wat ik tevens zel al gekocht had voor dit projectje zijn die 300 polyquest cellen.

    22,6 gram volgens opgaaf. (3 cellen)
    7.5 gram per cel...
    zonder krimpkous, draden, print en plakband zal dit dus nog lager liggen. Ik kan er alvast wel 1 ombouwen naar 2 cell. dan kan je hem misschien nog voor woensdag proberen. En dan Woensdag in de hal ;)

    groeten Vincent
     
  8. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Dan inderdaad zeker doen ;)
    In mijn hoofd zat die 2 amps, maar dat valt dus weer mee....
     
  9. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Ik neem hem woensdag wel even mee maar ik ga toch echt voor elke gram winst :)
     
  10. Han Veldhuis

    Han Veldhuis

    Lid geworden:
    27 apr 2003
    Berichten:
    1.395
    Locatie:
    Almelo
    Hoi,...

    dat is super lachen met zo'n delta,
    m'n vliegmaatje heeft precies het zelfde toestel en ik heb,....

    [​IMG]

    de prefecte sleepkist

    touwtje aan de Ultimate, lusje voor de delta, en door voorzichtig opstijgen
    loskomen volgas,... kost een paar milli ampjes,.... loodrecht omhoog

    tot ik de ultimate niet meer kan zien,.... dus de delta al helemaal niet meer :wink:
    gas dicht,... delta'tje komt los
    en vliegt vrolijk verder

    ooh ja hij heeft er dus alleen RC in,
    en geen motor :oops:
     
  11. Appie

    Appie

    Lid geworden:
    10 jun 2003
    Berichten:
    464
    Locatie:
    Emmen
    Signing on 8)

    Ziet er Super uit Theo :wink:

    appie
     
  12. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Lijkt echt als 2 druppels water op de graupner star jet. :)

    [​IMG]
     
  13. Vincent K.

    Vincent K.

    Lid geworden:
    12 feb 2003
    Berichten:
    1.409
    Locatie:
    Drenthe
  14. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Et eind resultaat is nog vrij smaakvol en netjes ook! Echt wel een mooi model! En maar 39cm spanwijdte. :? Best absurd. Mijn kleinste is 60cm, en die ben ik al belachelijk snel kwijt. Zou dit meer iets voor indoor pylon racing zijn ofzoiets?

    Waar is et ding eigenlijk van gemaakt? Ik neem aan van EPP?

    De bestelknop bij epp-fly doet overgens vrij weinig.. :mad:

    Ik ben dr iig al helemaal klaar voor 8) :
    [​IMG]
     
  15. Vincent K.

    Vincent K.

    Lid geworden:
    12 feb 2003
    Berichten:
    1.409
    Locatie:
    Drenthe
    Hey Freakazoid,

    Het is inderdaad een klein ding. En hoe het zal vliegen.. ik ben ook benieuwd.
    Theo heeft hier voor ons besteld dus hem zou je moeten vragen hoe je het makkelijkste zaken kunt regelen met EPP-fly.

    Het toestel is niet van EPP wat jammer is voor het crashgehalte. Het is dus van gewoon geperst schuim net als de graupner starjet.

    Er zit ook nog gewichtsverschil in de kleuren, de grijze versie is lichter als de witte. De structuur van de witte is net wat fijner. Het scheelt maar een paar gram. maar toch ;)

    Groeten Vincent
     
  16. Vincent K.

    Vincent K.

    Lid geworden:
    12 feb 2003
    Berichten:
    1.409
    Locatie:
    Drenthe
    Ps. die regelaar van je kan ook gestript worden :)
    Dunnere draden, zo direct mogelijk aan je motor. En je servo snoer kan ook de nodige grammen lichter.

    :)
     
  17. Han Veldhuis

    Han Veldhuis

    Lid geworden:
    27 apr 2003
    Berichten:
    1.395
    Locatie:
    Almelo
    wij vliegen het dingetje dus zonder motor
    en dan is ie nog te zwaar
    ben benieuwd wat Theo er van maakt
     
  18. Appie

    Appie

    Lid geworden:
    10 jun 2003
    Berichten:
    464
    Locatie:
    Emmen
    Go for it Theo.... :D

    Hmm, 70 gram vliegklaar? gaat dat lukken???

    "Die laatste grammen wegen altijd het veelvoudige van de eerste grammen, hahahaha" :D

    Ik heb een paar weken geleden een Mini-pibros met 2 van die GWS motortjes in elkaar geknutsuld, dit eigenlijk alleen maar om wat te experimenteren met deze aandrijf-sets, maar 't ding gaat als een "speer"

    Vliegklaar met 2S 450mah lipo 125 gram, spanwijdte 50cm


    [​IMG]

    [​IMG]

    Appie
     
  19. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Crashgehalte, och, et is een ding van 5 euro. :p Laat em dan n keer per maand ontploffen, nou en. :)

    En die miniwing vind ik toch iets mooier dan zon phibros. :p Ik houd ervan dat alles netjes is verstopt.
     
  20. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    De online shop bij EPP laat het wel eens afweten. Je kunt ook gewoon mailen of bellen tot 'savonds 10 uur.
    Ik heb vandaag een mailtje gestuurd of die 180 Mah lipo's alweer binnen zijn. FF wachten op antwoord anders bestel ik ze daar. Ga ik wel onderhandelen over de verzendkosten want de laatste zending koste maarliefst 18 euro :evil:


    Met twee servo's en motor weegt hij 42 gram
    Mijn streefgewicht voor de vliegklare versie is 69 gram :D
     

Deel Deze Pagina