speeljacht 1:10

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door amazone, 23 nov 2010.

  1. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    beste mede bouwers het is al weer ff geleden maar ben weer terug met een nieuw project.

    ik ga een 17 eeuw speeljacht maken op schaal 1:10

    er is al een hoop voorberijding gedaan zoals een spanten plan en zo .

    rené ( isola )heeft dit voor mij allemaal mooi uitgetekent en nu is het stilletjes aan mij om te gaan bouwen .

    omdat we altijt maar pb naar elkaar moeten versturen heb ik alvast nu een topic geopent omdat iets makelijker is.

    ze gaat 90 cm lang worden over de stevens

    [​IMG]

    :bye:
     
  2. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Ben nieuwsgierig hoe ze gaat varen ;), daar dit een steekmast is zonder wanten kun je michien je mastspoor verplaatstbaar maken dan kan je met de helling van de mast je zeiltrim verbeteren, kiel verplaatstbaar maken is moeilijker.
     
  3. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    dat zal ik alvast ingedachten houden rené.
    het spanten plan heb ik juist laten vergroten en waarschijnlijk kan ik een van de dagen beginnen ;)
     
  4. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Mooi project, ben erg benieuwd naar de voortgang! Is de kiel onder het schip echt noodzakelijk of ga je nog brainstormen over een 'schaal' oplossing?
     
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Eric,

    Bij een (relatief klein) zeilend schaalmodel is er geen 'schaaloplossing' als alternatief voor een kiel, het water is namelijk niet op schaal en zonder kiel zou je het onderwaterschip moeten oprekken zodat de romp meer diepgang krijgt en binnenballast enig nut heeft.
    De oorspronkelijke rompvorm blijft dan weinig van over.

    De z.g.n. 'Plank on Edge' modellen zijn hier een extreem voorbeeld van.

    Hoe groter het model, des te meer 'schaal' je de boel varend kunt krijgen zonder alleen in extreem licht weer te kunnen zeilen zonder om te slaan...

    Groeten, Jan.
     
  6. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    @Pompebled

    Ik ben bekend met het schaaleffect, maar een bulbkiel zo diep onder de romp... Ik vraag me af of het niet afdoende is de originele kiel bijvoorbeeld te verzwaren met lood. In combinatie met loodballast onder de waterlijn in het schip zelf zou toch al flink wat stabiliteit herwonnen zijn. Ik ben maar wat aan het brainstormen... :)
     
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Eric,

    'Brainstormenderwijs' is de kiel niet eens extreem lang, geschat 25 - 30% van de romplengte is een vrij normale waarde voor een modelzeilboot als je niet teveel ballast wilt hebben.

    Mijn TT Voyager heeft een kielvin van 26 cm met een bulb van 2200 gram, da's 60% van het totale bootgewicht.

    Groeten, Jan.
     
  8. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    dat gaat hier ook ongeveer zijn zeker de lengte het gewicht is natuurlijk nog af te wachten.

    ook al is het maar 25/30 cm het is toch een heel groot verschil, als je gewoon lood op de bodem van het schip legt heb je helemaal geen contergewicht als ze wat veel begint over te hellen.

    het lood houd ze dan alleen maar op de waterlijn maar meer ook niet of tog in veel mindere maten.

    je kan een schaal model van een paar kg echt niet vergelijken met een eiken schip van 9 m lang dat een paar 1000 kg weegt en 1.20 m onder de waterspiegel ligt tegen over het model dat maar 12 cm onder water steekt.

    ik had het ook graag anders gezien maar dit is pure waanzin als je wilt gaan zeilen, of je moet er natuurlijk een paar 100 kg in kunnen tassen.
     
  9. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Die bulb onderaan moet er ook voor zorgen dat wanneer je romp bij een zware windstoot een helling van 110 ° ( top van de mast in het water) heeft er nog altijd een positief oprichtend moment is, met een platte brede romp lukt dat niet met binnen ballast ;)
     
  10. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    ik ga er stilletjes aan beginnen.

    de kiel voor en achtersteven is in 12 mm triplex en word nog langs 2 kanten met 2 mm hout bekleed. ( hier later meer over .

    [​IMG]

    [​IMG]


    en dan de spanten zijn 8 mm triplex

    [​IMG]

    en nu eerst zagen
     
  11. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Dirk ga je gelijk de kielbun inbouwen en heb je al een idee hoe dik je de kiel gaat maken ?
     
  12. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    de kiel van het schip word 16mm.

    voor de kielbun dacht ik aan 1 cm ?
    is dit genoeg ?
     
  13. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Bij bouw van mijn 1 ste kiel in hout multiplex 10 mm dik met 7 kg lood op 300 mm onder de boot vastgesteld dat deze te slap was, heb deze toen uit alu gemaakt 10 mm. Als we je bulb op max 3 kg stellen zou ik voor 12 mm gaan in masief hout of 10 mm multiplex bekleed met glasmat en epoxy. Denk dat je voorkeur naar masief hout zal uitgaan ;) 2 plakjes 6 mm tegen elkaar gelijm en geprofileerd. Bovenzijde die in de kielbun steekt rechthoekig laten, even als de onderzijde die in de bulb komt, is gemakelijker om uit te lijnen. Ook het profileren gaat gemakkelijker kiel plat leggen op een plank en met een halve mal profiel contrleren .
     
  14. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    rené kan het stuk dat in het schip zit 10 mm zijn en het geen buiten zit 12 of meer mm. dus langs elke kant 1 mm af frezen of meer ligt er aan hoe dik hij buiten het schip is.

    dit omdat ik een 12 mm plaat gebruik en deze anders helemaal moet door doen wat denk niet echt goed is of maakt dat niets meer uit éénmaal de romp helemaal in elkaar staat.

    niet dat het schip gaat uitelkaar vallen maar je zaagt daar wel de valse kiel helemaal mee door .
     
  15. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Even een tekening gemaakt, geel kiel, rood kielbun.

    Je kiel als deel van de kielbun 2 plaatjes triplex als zijwand , daar kun je dan onderaan groef in frezen om je zandstrook in te passen en het uitstekende deel afschuinen.
    Zo krijg je een stevige en waterdichte constructir

    [​IMG]
     
  16. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    :cool: ok thx rené.
     
  17. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Vervolg groef en afschuining

    [​IMG]
     
  18. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    zo het begin is gemaakt. en nu latje per latje dicht maken

    [​IMG]

    de latjes boven dienen gewoon ter versteviging en om het kromtrekken tegen te gaan. de spanten worden boven ook nog door gezaagt als het éénmaal beplankt is. zo een vast spant is veel steviger dan dat je het open laat .
     
  19. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Dirk je kunt sneller bouwen dan ik kan tekenen :D
     
  20. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Ziet er al indrukwekken uit! Ga je de kiel na het beplanken aanbrengen?
     

Deel Deze Pagina