Spektrum 2,4Ghz binnenkort illegaal?

Ik wil graag een Spektrum DX5E 2,4Ghz set gebruiken in mijn boot.
Nu vroeg ik bij de RC-winkel of hij deze had, en het antwoord was "Nee, want daar zit geen goedkeuring op".
Nu heb ik ook rc auto's en ik rijd daar ook met zenders van Spektrum (DX3 en DX3.0) en daar staat wel een NL goedkeuring op.
Nu vertelde die medewerker mij dat die goedkeuring toch ook op de DX5E staat, maar die goedkeuring zou illegaal verkregen zijn...
Dat zou komen doordat de spektrum's niet kanaalhoppen, het systeem zou slechts 2 van de 79 beschikbare kanalen gebruiken (met 3 of meer tegelijk zou m.i. dan niet moeten werken)
Als de Spektrum op termijn herkeurd moet worden krijgen ze geen goedkeuring voor NL en word het illegale zendapparatuur, aldus deze medewerker.
Hij wist mij ook te vertellen dat als ik toch zou gaan varen ermee dat ik de kans liep om gepakt te worden met deze 'illegale' zender en het boeltje moet inleveren plus boete..

Wie weet hier meer over? Ik wil wel graag de Spektrum, maar niet graag problemen?

mvg,
Martijn.

Tsja, dit gerucht circuleert al sinds de strijd tussen DSSS (Spektrum) en FHSS (Futaba). Dat DSSS verboden is/wordt is onzin want alle WiFi routers gebruiken DSSS. Het enige dat denkbaar is zou het zendvermogen zijn maar voorzover ik weet zit er geen verschil tussen het zendvermogen van de US en EU DX5e. Alleen in o.a. Zweden en Frankrijk gelden uitzonderingen in verband met het beschikbare aantal kanalen. In Nederland zijn alle 13 kanalen met 3 tijdsverschuivingen (=toevallig 39*) toegestaan.

Als verkoper zou ik dan bij mijzelf te rade gaan over de inkoop van illegale apparatuur. Niet slim lijkt mij. :?

Het fabeltje van 79 kanalen komt van het gebruik van twee willekeurige "posities" op die 39 mogelijkheden. Dat geeft je 2x een frequentie met tijdsverschuiving wat het totaal op 78 brengt. In theorie zou nummer 79 dus geen verbinding meer krijgen. In de praktijk raakt dat kant nog wel en zelfs als zenders op dezelfde twee kanalen zitten dan werkt alles nog. Hooguit met (onmerkbare) vetragingen.

-edit-
De conformiteitsverklaringen voor Europa.

Laatst bewerkt:
het zogenaamde "gepakt worden" lijkt mij wat overdreven
wie kan jouw checken en of vinden

de verkoper kan ook gewoon zeggen ik heb die dingen niet koop een wat duurdere die ik wel heb liggen ben ik daar ook weer vanaf hehe

Die geruchten kende ik al, al waren die iets anders qua insteek. Ik had in 2005 mijn eerste DX3 al, en toen waren er zat mensen die er niet in geloofden. Het is altijd makkelijk je af te zetten tegen iets dat je niet kent.

Ik heb die conformiteits verklaring zojuist gelezen, en heb ook gelezen hoe het zit met het werken op 2 frequenties (kanalen).
De Winkel, die toch zeer bekend staat (met de 'Q') zei dat dat juist hetgene was wat met een (ik denk europeese) herkeuring van het Spektrum produkt aan het licht zou komen. Daardoor zou het produkt zijn CE kwijtraken en de illegaliteit ingaan.
Simpelweg omdat Spektrum onder valse gegevens deze CE keuring zou hebben gekregen...aldus de winkel.
Multiplex, Jamara, en nog eentje waarvan mij de naam ontschoten is hebben de CE keur wel eerlijk verkregen vertelde hij, en die kan je dus wel zonder risico kopen.

Of was dit alles slechts een praatje onder het motto van: "Spektrum heb ik niet, maar wel merk 'X', koop die maar want daar zit meer commissie op". hihi.

het zogenaamde "gepakt worden" lijkt mij wat overdreven
wie kan jouw checken en of vinden ...
Op die vraag vertelde hij dat de RCD hierop controleert. Dit was al een keer gebeurd op havendagen o.i.d.

mvg,
Martijn.

Laatst bewerkt:
Even iets anders... Gaat het om een speedboot?
Zo ja, dan zou ik geen spektrum aanraden. Deze hebben over het algemeen wat last met de hoge sprays die het signaal kunnen blokkeren.

In mijn geval gaat het om een lanzaam bootje, geen spray voor mij.
0002.jpg

Echter velen gebruiken Spektrum (DX5E) toch?!
Ik wil toch wel weten of dit verhaal een broodje aap is of niet...

Ah, in dat geval gaat het niet op :lol:

Maar volgens mij zijn de zenders die gewoon met ce keurmerk in nederland verkocht zijn toegestaan. Die kunnen ze niet verbieden.
In de toekomst zou het natuurlijk wel mogelijk kunnen zijn dat bepaalde spektrums die niet aan de voorwaarden voldoen niet meer verkocht mogen worden.

Ik heb gewoon een "Nederlandse" spektrum dx7 met CE keurmerk. Zou een beetje vreemd zijn als ik die ineens niet meer mocht gebruiken.

Bij een DX5i zit een conformiteitsverklaring van HorizonHobby (zie posting van Sleurhutje) en deze is dik in orde.

Spektrum apparatuur is opmerkelijk genoeg als FHSS gekeurd, maar dat is al jaren zo. Gesteld, dat dit ooit zou moeten veranderen (wat absoluut niet meer aannemelijk is) heb je daar als eindgebruiker geen last van. Iets wat eenmaal mag kan men niet opeens gaan verbieden. Je zou dan hooguit kunnen krijgen dat de fabrikant zenders in de toekomst moet aanpassen. Dit zal 't ie om andere redenen toch wel doen, dus ook dat merk je niet. Een CE keur van bijv. 2006 wordt nu eenmaal niet ongeldig als in 2011 de regelgeving wordt veranderd. Alleen zenders, die dan nieuw op de markt komen moeten aan de nieuwe regels voldoen.

Dat DSSS systemen verboden zouden zijn/worden heeft de winkelier verkeerd begrepen. Ik heb 'm dat al eens uitgelegd. Alleen het DSSS systeem van een andere fabrikant moest ooit een update ondergaan omdat het anders niet meer aan de eisen zou voldoen. Daarover is ooit een schrijven geweest. Er zijn echter gebruikers, die het oude systeem nooit (kosteloos) hebben laten updaten, maar ook deze zijn nog steeds legaal bezig.

Zonder winkelbespreking op het oog te hebben, de desbetreffende winkel heeft een dealtje met Futaba en zal daar waarschijnlijk leukere marges op maken. :? ;)

Daarnaast is het zo dat apparatuur verkocht voor een (kansloze) herkeuringsdatum alleen in heeeeeeeeeeel uitzonderlijke gevallen afgekeurd wordt. Omdat de 2.4GHz band een pretband is voor datacom, zal er weinig opgetreden worden voor wat betreft het principe. Alleen het zendvermogen dient aan de wettelijke eisen te voldoen. Teveel vermogen is wel een legitieme reden om de zender in beslag te nemen. De huidige Wifi-routers gebruiken tot wel 6 kanalen gelijktijdig en zijn ook legaal. Dus dat is ook geen argument. ;)

Dus gewoon broodje-aap verhaal van de verkoper (valt me zeer tegen).

Die verkoper zei dat die CE keur onder valse voorwendselen verkregen was, wat bij een herkeuring wel aan het licht zou komen. Met alle vervelende gevolgen van dien.
Wat hij eigenlijk zegt is dat Spektrum helemaal geen echte CE keur op zijn produkten heeft.
Dat zal toch niet zo zijn?! Lijkt mij onwaarschijnlijk. Als dat uitkomt kan je als fabrikant wel inpakken.

Anfin...
gedurende dit draadje zijn er tegenargumenten genoeg gekomen om mij gerust te stellen in mijn aankoop van (nog) een Spektrum produkt.
Rest mij enkel nog de vraag, DX5E (budget) of de DX6I (functionaliteit), maar dat word een persoonlijk debat ;-)

mvg,
Martijn

Ergens in dit forum staat een ander draadje over CE keuringen. Daar stond ook een linkje waar je kan zien of de afgegeven CE echt is voor een product. Dus als de zender daar staat, dan is het verhaal van Corrien geldig.

Deze zenders zijn overigens al jaren op de markt, als er een probleem zou zijn dan had de autoriteit allang ingegrepen.

Het nummer van de CE zegt weinig, dat betreft namelijk de keuringsinstantie. Bepaalde instanties voeren alleen keuringen uit voor zendapparatuur en anderen voor het soort gebruikte plastics. Kans is groot dat er een CE0189 op staat. :yes:

Ander soort CE-keur is het CE-logo met daarachter een rondje met een streep, het zogenaamde CE Alert symbool. Dat betekend dat de apparatuur wel goedgekeurd is maar voor bepaalde landen beperkingen kent (zoals voor wifi en rc-apparatuur in Frankrijk en Zweden).

Voor het type boot dat je gaat varen voldoet de DX5e prima. :yes:

Helaas kun je niet daadwerkelijk controleren of een apparaat aan de CE eisen voldoet. Vroeger lag de verantwoordelijkheid van keuringen bij de overheid, tegenwoordig bij de leverancier. Niet de CE, maar de conformiteitsverklaring geeft je daarom tegenwoordig zekerheid. Degene, die het produkt op de Europese markt brengt verklaart hiermee dat het aan de CE eisen voldoet en dat hij produktaansprakelijk is. Nu doe ik geen zaken met Spektrum (en aandelen heb ik er helaas ook niet van), maar hiermee is alles dik in orde.

Als je langer met de hobby bezig blijft is de keuze tussen een DX5E en een DX6i natuurlijk gemakkelijk gemaakt. Betaal dan maar iets meer voor heel veel meer zender en neem de DX6i. Dit geldt ook voor scheepsmodellen.

<knip>
Ander soort CE-keur is het CE-logo met daarachter een rondje met een streep, het zogenaamde CE Alert symbool. Dat betekend dat de apparatuur wel goedgekeurd is maar voor bepaalde landen beperkingen kent (zoals voor wifi en rc-apparatuur in Frankrijk en Zweden).
<knip>
Dat CE logo met uitroepteken-in-rondje staat achterop mijn DX3. Legt die uitroepteken de verantwoordelijk om te kijken of het produkt voldoet aan de landelijke wetten niet bij mij? Zoiets staat mij bij..

[offtopic]
Waarschijnlijk word het de DX6I, het display en functies zoals EPA staan mij wel aan, beide mist de DX5E.
[/offtopic]

mvg,
Martijn.

Zoals Sleur hierboven al aangeeft. Zo'n uitroepteken betekent dat er per land beperkingen kunnen zijn en daarop moet je inderdaad zelf letten. In Nederland zijn die beperkingen er niet.

Waarschijnlijk word het de DX6I, het display en functies zoals EPA staan mij wel aan, beide mist de DX5E.
Als je verstandig bent, wacht je nog tot Sinterklaas met de aanschaf van een DX6i (of DX7). Nu de DX8i uit is, zullen veel beginnende heli-piloten overstappen van de DX6i of DX7 naar de DX8i vanwege mooiere mix-mogelijkheden en telemetrie. Er komt dus straks waarschijnlijk een golf aan gebruikte maar gekoesterde zenders. ;)

Als je een DX6i neemt zijn daar ook weer twee versies in. De oudere EU-versie die via het menu de mogelijkheid heeft om het zendvermogen aan te passen (US- en EU-mode, waarbij de US-mode eigenlijk niet mag vanwege het dubbele zendvermogen!). Dan is er nog een sub-versie van waarbij je ook F-mode hebt voor Frankrijk en Zweden met minder kanalen. De nieuwere EU-versie kun je alleen kiezen tussen EU en F dus met een correct zendvermogen.

Om eerlijk te zijn zou dus een DX6i in US-mode beter zijn voor bootjes. Op het water heb je veel last van reflecties wat soms voor trager reageren van de besturing kan zorgen (latency). Met 2x zoveel vermogen zal de afstand tussen zender en ontvanger wat groter worden. En neem van mij aan, de Radio Controle Dienst gaat niet op locatie vermogen meten. Die hebben een spectrum analyzer mee om de band te scannen en zijn voornamelijk uit op bootjesvaarders die op 35MHz varen. De 35MHz band is uitsluitend bedoeld voor modelvliegtuigen en varen ermee is dus wel strafbaar!!!

rijden ze dan echt nog steeds in het rond met een meter, dacht dat dat alleen in de tijd van de zendpiraten gedaan werd!!!

rijden ze dan echt nog steeds in het rond met een meter, dacht dat dat alleen in de tijd van de zendpiraten gedaan werd!!!
Yep, dat doen ze echt. Gewoon nog met een busje of station met een kudde antennes op het dak. Good old times. :mrgreen:

-edit-
En nog wat over het CE Alert merkteken. ;) De europese versies van de Spektrum apparatuur voldoen aan de gestelde eisen in de normen van 2008 (daarvoor is inderdaad een nieuwe conformiteitsverklaring afgegeven!).

Laatst bewerkt:
Back