Spektrum AR6200 ontvanger

Discussie in 'Model elektronica' gestart door jaccies, 29 aug 2009.

  1. jaccies

    jaccies

    Lid geworden:
    20 jan 2009
    Berichten:
    323
    Als de DX6i zender aan staat merk ik bij het inschakelen van de AR6200 ontvanger dat enkele servo´s eerst een korte uitslag geven en dan naar het nulpunt teruggaan , terwijl ze op hun nulpunt stonden.
    Dit merk ik aan dat mijn 2 rolroeren servo's beide heel kort even een uitslag geven en dan naar nul positie gaan.
    Is dit normaal ??, terwijl de roer en hoogte servo's dit niet doen, en het zijn allemaal dezelfde servo's ( Hitec HS-82MG)
     
    Laatst bewerkt: 29 aug 2009
  2. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Ja, dat is "normaal". Mijn AR6200's doen dat ook.
     
  3. jaccies

    jaccies

    Lid geworden:
    20 jan 2009
    Berichten:
    323
    He bedankt, maar wel typisch dat van mijn A-10 met AR6200 de rolroeren dat doen en
    het hoogteroer en roer dat niet doen, heeft dat te maken met de lengte van de servo kabel of zoiets , die van de rolroeren zijn het langst.
    en die van andere roeren zijn maar 15cm

    Dus de kans is ook groot als je GEAR gebruikt je vliegtuig even door de knieen gaat?

    En wat ik wel merk mijn Couds Fly met een Ar6100 doet dat niet
    En mijn EZ* met Ar6200 doet dat ook, het roer doet het alleen en het hoogteroer niet.
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2009
  4. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik ken het verschijnsel, is inderdaad normaal - maar het is me nog nooit opgevallen dat sommige servo's het wel, en andere niet doen. Je hoort even bzzz bzzz en klaar...
    Ik heb geen toestellen met een landingsgestel dus dat "gear" risico heb ik niet... :)
     
  5. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Retracts gebruiken normaliter heel trage servo's. Wat er gebeurt is dat de servopuls start met een minimale en maximale uitslag op het moment dat de servo al spanning heeft. Je ziet de servo's dan heel kort verspringen. Dit wordt gedaan om "slimme" servo's te leren wat de minimale en maximale uistlagen zijn voor de servopuls.

    Ik heb een toestel waar digitale Graupner servo's in zitten en die hebben hier juist problemen mee. Die leren zichzelf ook de maximale uitslagen (als je ze niet programmeert) en onthouden die, ook als de spanning er af is. Een enkele keer bij het aanzetten mist de servo vanwege het opstarten van de processor in de servo de eerste positie waardoor de servo verkeerde uitslagen aanleert. Meestal een kwestie van nog een keer uit- en inschakelen en mee leren leven. :? ;)
     
  6. jaccies

    jaccies

    Lid geworden:
    20 jan 2009
    Berichten:
    323
    Bedankt
    En wat ik wel merk mijn Couds Fly met een AR6100 doet dat niet
    En mijn EZ* met AR6200 doet dat ook, het roer doet het alleen en het hoogteroer niet.
    Is het iets typisch van de AR6200 ?, omdat de Ar6100 dat niet doet?
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2009
  7. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    De AR6100 is een park flyer/indoor ontvanger maar doet het ook, althans de drie AR6100e's die ik heb wel (firmware v1.6). Overigens wel op alle kanalen. Ook mijn twee AR7000's en de AR6300 doen dit. Alleen mijn AR500 lijkt dit niet te doen (waarschijnlijk simpelere software ;)).
     

Deel Deze Pagina