Spektrum DSM nu officieel toegestaan door Nomac

@m7h:

futaba attack ken je toch wel? :)
Das idd het goedkoopste zendertje wat er is.....

Het was even om als voorbeeld te geven, dat de frequentiemeter wel degelijk de frequenties er om heen laat zien, wat jij ook al zij:)

Een frequentieteller meet de gemiddelde waarde van het uitgezonden signaal.

Het lukt zo'n apparaat dus niet om AM-zenders te meten, vandaar dat zo'n meter daarbij allerlei getallen weergeeft. Er is dus niks mis met de gemeten zender, het apparaat kan deze gewoon niet meten (behalve de Simprop SSM Contest, die vrijwel niemand meer kent).

Bij ppm gemoduleerde fm-zenders geeft een frequentieteller ongeveer 1kHz lager aan dan de kristalfrequentie. Bij oudere MPX zenders zelfs nog iets lager. Ook in dit geval is er niets mis met de zender. Dit hoort nu eenmaal zo bij frequentiemodulatie. De meeste tijd wordt er op een 1,5 kHz lagere frequentie uitgezonden; alleen bij de modulatiepulsen wordt de frequentie 1,5 kHz hoger dan de kristalfrequentie.
Bij pcm gemoduleerde fm-zenders geeft een frequentieteller wel ongeveer de kristalfrequentie. Helemaal exact zal dit nooit zijn, kristallen hebben nu eenmaal altijd een zekere afwijking.

Synthesizer zenders zijn in wezen ook kristalgestuurd en zijn uiteraard absoluut niet breedbandiger dan andere zenders. De keuringseisen zijn nu eenmaal streng en voor alle zenders hetzelfde. Mensen, die beweren last te hebben van andermans zender hebben hun eigen spullen niet in orde.

Dat de Spectrum zenders zijn toegestaan in Nederland is verbazingwekkend én zeer verheugend. Ik ben zeeeeer benieuwd wat de ervaringen zullen zijn....

Het had niet lang mogen duren lijkt mij, de 2.4GHz band wordt tegenwoordig (net als de 433mhz)overal voor gebruikt dus waarom niet de modelbesturing.

Mijn zender kan het aan en lijkt het een overweging waard. Er hangt een klein nadeel aan, de normale antenne zorgt voor een balans in je zender, de aanbeveling is dan ook om de normale antenne te laten zitten en uit te schuiven mocht je last van die onbalans hebben.

Overigens denk ik dat de prijzen spoedig zullen dalen, laatst kon ik al een 11mbit WiFi kaartje voor 10 euro kopen.....

Dat er geen 2-richtingsverkeer toegestaan is is heel simpel, in de regelementen is telemetrie al verboden. Op zich wel jammer want er zijn veel stukkies bruikbaar techniek op de 433mhz band te vinden.

_cyclops_ Ik hoop niet dat jij [of iemand anders] speciaal voor deze 1hz nauwkeurig de desbetreffende zender gaat kopen. Als je een kristal gestuurde zender opstart dan is de drift van een goed kristal al meer dan 10hz en zeker zonder kristaloven, dus ik denk dat er ergens een komma-fout zit. Zelfs al zou hij 100hz driften dan is er nog niks aan de hand!!!

m.vr.gr. Per.

_cyclops_ zei:
@M7H, jij hebt dan toevallig een synth die het goed doet, er zijn er zo veel die storing geven, dat is echt niet leuk :(
..
Vassago zei:
Laat me raden, zo'n ding wat alleen je hoofd (sterkste) frequentie aangeeft, en niet alle troep erom heen?

Goed, mijn verhaal werd nog even goed onderbouw door Jan (Corrien) bevestigd, dus heren.......

_cyclops_ zei:
@m7h:

futaba attack ken je toch wel? :)
Das idd het goedkoopste zendertje wat er is.....

Ik weet het, wil dus alleen even aangeven dat het probleem niet in de synthesizer zit, maar in goede spullen.....
en dit is een slecht apparaat die ook nog eens met kristallen werkt,
m.a.w., kristallen maakt ook niet heilig......
mijn zenderset koste me 230 Euro......
een losse ontvanger kost 100-110 Euro.
daarmee wil ik zeggen dat dit zeker niet al te goedkoop is.......

Roelof zei:
Overigens denk ik dat de prijzen spoedig zullen dalen, laatst kon ik al een 11mbit WiFi kaartje voor 10 euro kopen.....

De prijzen zullen pas gaan dalen als er concurentie komt, zolang Spectrum de enige is kunnen ze vragen wat ze willen.

Even een vraagje wat betreft storing.
Nu is het verboden om met je mobieltje te bellen tijdens een Nomac evenement, de toeschouwers dit verbieden is wat lastig, maar de kans dat een mobieltje stoort op de 27 en 40 Mhz is vrij klein.

Hoe zit dat met dit verhaal?
mobieltjes zenden uit op 900/1800 Mhz, wat een stuk dichterbij de 2400 ligt dan bij 27/40......

Ook dan mag het niet storen, op frequentie dan teminste...

Een Nokia bv. staat bekend om een groot storingsveld. Beeldschermen staan te trillen en radio´s staan te zoemen vanwege dat veld en er is bij mij ook de vrees dat Spektrum hier ook last van kan hebben.

Toch lastig als je b.v. op de MACH het rechte stuk op wilt en hij stuurt ineens vol naar rechts......

maar misschien valt het allemaal wel mee.......

Roelof zei:
Ook dan mag het niet storen, op frequentie dan teminste...

Een Nokia bv. staat bekend om een groot storingsveld. Beeldschermen staan te trillen en radio´s staan te zoemen vanwege dat veld en er is bij mij ook de vrees dat Spektrum hier ook last van kan hebben.

Het 'inslaan' van een GSM op allerlei apparatuur heeft niets te maken met de frequenties waarop die dingen uitzenden (900/1800/(1900) mHz), maar met de manier waarop een GSM stroom bespaart. Ook GSMs doen aan frequency hopping, bunnen hun eigen band. Dit is om storing te voorkomen; als er 1 pakket met data mislukt omdat een frequentie stoort is dat niet zo erg. Om het hoppen te doen en stroom te sparen wordt de radio alleen ingeschakeld als er data verstuurd wordt. En aangezien het bij een GSM om een toch wel (relatief) krachtige zender gaat kan dat inslaan op gevoelige electronica. De frequentie van het zoemen wat je hoort als 'ie inslaat op een set luidsprekers is de frequentie waarmee de radio data pakketten verstuurt. Verder zitten GSMs net zo nauwkeurig op hun toegewezen frequentie als alle andere radio apparatuur. Ik zou me dan eerder zorgen maken over een magnetron in de kantine ofzo...

Qlone zei:
... Ik zou me dan eerder zorgen maken over een magnetron in de kantine ofzo...

Ja, da's waar die zitten op de 2.4 GHz....
Goed, de magnetron moet dan maar de keuken uit......

De duitsers denken er iets anders over:

Das Digital Spectrum Modulations System ( DSM ) wird in Deutschland von der Firma Graupner / GM angeboten und verkauft. Nach der derzeit uns inoffiziell vorliegender Mail hat die Firma Graupner auch die Zulassung dafür erhalten. Leider ist der zuständige Mann im Urlaub, somit haben wir noch nichts Schriftliches vorliegen.

Am Sonntag den 29.05.05 hat Heiner bei einem Elektro Tourenwagenlauf in Türkheim drei Fahrer mit der neuen Anlage, die im 2,4 GHz Band arbeitet,

Fahren lassen, es gab keine Störungen oder sonstigen Probleme.

Alle Hauptausschussmitglieder beschäftigen sich zurzeit mit der Frage, lassen wir die Anlage zu oder nicht. Gemäß unserem Reglement gibt es noch einige Probleme, d.h. wir müssen gewisse Dinge ändern oder ergänzen. Mir liegen noch nicht alle Antworten vor, aber einige sind der Meinung, bis zum Sportbundtag abwarten.

Welche Probleme kann es geben:

Im Programm kann keine Frequenz in der Gruppeneinteilung angegeben werden, somit muss der Zeitnehmer sich hier einen Handschriftlichen Vermerk machen.

Der Fahrer selber kann nicht sagen, welchen Kanal seine Anlage ausgewählt hat und wir können es nicht mit derzeit vorhandenen Messgeräten messen.

Meldet der Fahrer Störungen, muss der Zeitnehmer und Rennleiter passen. Das einzige was man sagen kann, Fahre bitte mit einer normalen Anlage. Und das könnte gemäß Reglement 5.1.4 zu Problemen führen, weil die Rennleitung nicht Sicherstellen kann, das gemäß Einteilung keine Frequenzstörungen auftreten können.

Zu anderen können die anderen Fahrer, weil noch keine Offizielle Zulassung vom DMC vorliegt, es bei der Fahrerbesprechung ablehnen, dass solche Anlage benutzt wird.

Theoretisch ist es auch möglich, wenn sehr viele WLAN – Netze in der Nähe der Strecke sind, das die Anlage von sich aus keine Verbindung zu ihren Empfänger herstellen kann. Für den Fahrer ist es daher sinnvoll wenn er ohne Probleme wieder Umbauen kann.

Hat auf Befragen keiner etwas dagegen, dürfte es später auch kein Problem geben.

Ich bin der Meinung, die bisherigen Erfahrungen reichen noch nicht aus um endgültig ja zu sagen. Wir haben bereits im März auf der Messe in Sinsheim erste Test durchgeführt, leider Negativ, die Fahrer von Graupner hatten Störungen. Daraufhin wurden alle Anlagen zum Hersteller zurückgesandt und umgerüstet. Ob es nun keine Probleme mehr gibt? Dafür ist die Zeit zu kurz, es müssen noch mehr Erfahrungen gesammelt werden.

Grundsätzlich bin ich der Meinung, wenn die Anlage Störungsfrei arbeitet, ist es für den Ausrichter eines Rennens ein Vorteil. Aber bis alle Fahrer umgestellt haben und ob sie es Überhaupt machen, vergeht noch einige Zeit.

Ich habe es bewusst sehr ausführlich erklärt, damit nicht der Eindruck entsteht, ich oder wir haben etwas gegen das neue System. Da wir es Offiziell aber noch nicht zugelassen haben, kannst du dich mit guten Recht auf unser Reglement berufen und sagen, nenne mir bitte zwei zugelassene Frequenzen gemäß unseren Reglement
mit den du Fahren könntest. Und zwar bewusst könntest, denn ob er es darf, entscheidet der Zeitnehmer oder Rennleiter.

Nu gaat het blijkbaar in Duitsland anders dan in Nederland....
Maar:
Im Programm kann keine Frequenz in der Gruppeneinteilung angegeben werden, somit muss der Zeitnehmer sich hier einen Handschriftlichen Vermerk machen.

Ze bedoelen dat je in je zender niet de frequenties kunt vastleggen van de groep waar je bij ingedeelt bent.
En waarom zou je, iedereen heeft zijn zender toch uit staan, alleen JOU groep is aan het rijden.......

Der Fahrer selber kann nicht sagen, welchen Kanal seine Anlage ausgewählt hat und wir können es nicht mit derzeit vorhandenen Messgeräten messen.

De rijder zelf kan niet zeggen op welke frequentie/kanaal hij rijdt, en de wedstrijdleiding is niet in staat om dit te meten.

Wederom vraag ik me af waarom je dit zou willen weten.......

Meldet der Fahrer Störungen, muss der Zeitnehmer und Rennleiter passen. Das einzige was man sagen kann, Fahre bitte mit einer normalen Anlage. Und das könnte gemäß Reglement 5.1.4 zu Problemen führen, weil die Rennleitung nicht Sicherstellen kann, das gemäß Einteilung keine Frequenzstörungen auftreten können.

Oke, heb je storing dan kan er alleen gezegd worden dat je dan maar met een "gewone" set moet gaan rijden....
Hier kan ik inkomen......

Conclusie is iig dat het nog even zal duren voor dit systeem goed kan gaan werken..............

Back