spektrum dx4e en 3d vliegen

hallo,

ik koop binnenkort de mcpx met de spektrum zender dx4e en heb enkele vraagjes ivm met de zender.

ik heb al enige ervaring met een fp 4ch heli van walkera. dus niet met een 6 kanaals heli zoals de mcpx.

als ik het goed heb zijn de 2 bijkomende kanalen een stunt mode en throttle hold of heb ik het mis?

de throttle hold snap ik uit de handleiding van de zender.

maar de stunt mode blijft een raadsel in de handleiding staat er dat de throttle op 100% springt, maar dan vliegt de heli toch gewoon de lucht in en onbestuurbaar...

hoe word dit gebruikt dan? ik vraag me dan ook af wat er meer word gebruikt om te 3d vliegen dan? is nog een beetje een raadsel voor mij.

op de zender staan er ook nog switches onderaan om servos om te schakelen en een mixer, waarvoor dienen die dan?

Hey

Bijkomende kanalen zijn pitch en gyro-afstelling-via-zender. Met Stuntmode bedoel je idle up? Throttle hold is iig een aparte functie.

Bij idle up:
Throttle gaat op 100%, maar de pitch niet! Pitch verstel je zelf met de gasstick!

De rest van de switches zijn om kanalen te reversen, dus als je naar links stuurt en de heli gaat naar rechts, dan zet je de juiste switch om en stuurt hij weer de goede kant in!
De mixer durf ik niet zeker te zeggen wat ie doet, maar ik gok dat het een delta wing mixer is, voor vliegende vleugels is dat.

Groeten

Laatst bewerkt:
ok heb het bekeken maar snap het nog altijd niet ivm met 3d vliegen...

zoals ik al zei ik snap fixed pitch vliegen 4 kanaals, daarbij doen de sticks gewoon wat ze doen maar de overstap naar 3d vliegen snap ik niet. wat er dan veranderd of bijkomt.

zou je in het kort kunnen uitleggen verschil dan tussen normal mode en stunt mode ivm de throttle 100%

is het dan zo dat in stunt mode de gas op 100% staat en je met de stick voor de gas de bladen negatief of positief pitcht om omhoog of omlaag te gaan?

Zo ongeveer ja.

Wat jij dus hebt gevlogen zijn FP heli´s, door meer gas te geven gingen de bladen harder draaien en ging de heli omhoog, nietwaar?

De MCPX is een CP, collective Pitch heli. Met je gas stick regel je de hoek(=pitch) van de bladen, en daardoor ga je omhoog, en je regelt het gas er ook nog mee van 0% tot 100%.

Stunt mode, of zoals normaal gezegt, idle up, betekent niets anders dan: Als je het gas naar beneden doet, krijg je negatieve pitch, maar je gas blijft nog steeds op een vooraf ingesteld percentage dit hoeft geen 100% te zijn. Dit stelt je in staat de heli op zijn kop te kunnen laten vliegen.

Als je het niet snapt, vraag maar raak.

ik koop binnenkort de mcpx met de spektrum zender dx4e en heb enkele vraagjes ivm met de zender.

Misschien klein detail maar een MCPX is een CP heli, dus 6 kanaals.
Een Spectrum DX4e is een 4 kanaals zender. Ik mis dus twee kanalen.
Volgens mij gaat deze combinatie dus niet werken.
Correct me if I'm wrong.

ok het wordt al een stuk duidelijker...

mag ik dan veronderstellen dat als ik in normal mode vlieg de gas stick helemaal uit staat, bij het starten

maar bij stunt mode zal ik deze in het midden moeten houden bij het starten? of klopt dit niet

nog een vraagje hoe worden de pitch en throttle curves ingesteld met de dx4e zender?

Misschien klein detail maar een MCPX is een CP heli, dus 6 kanaals.
Een Spectrum DX4e is een 4 kanaals zender. Ik mis dus twee kanalen.
Volgens mij gaat deze combinatie dus niet werken.
Correct me if I'm wrong.

wordt samen rtf verkocht dus zou me verbazen mocht dit zo zijn...

ok het wordt al een stuk duidelijker...
mag ik dan veronderstellen dat als ik in normal mode vlieg de gas stick helemaal uit staat, bij het starten

maar bij stunt mode zal ik deze in het midden moeten houden bij het starten? of klopt dit niet

Dat klopt. Maar dit is afhankelijk of je meteen opstart in Idle Up of dat je optoert in Normal en dan overschakelt naar Idle Up.
In beide gevallen is de pitch 0 graden wanneer de stick in het midden staat.

Wanneer je in Idle Up de stick onderin houdt wordt de heli als het ware de grond in gedrukt. En in normal draait de motor niet wanneer de stick onderin staat.

grtz Erik

ok dankjewel is echt al een heel stuk duidelijker.

dan blijft mijn vraag nog de volgende;

nog een vraagje hoe worden de pitch en throttle curves ingesteld met de dx4e zender?

wat ik me ook af vraag is het volgende,

hoe het zit om te 3d vliegen met de rtf zender van de mxcp de dx4e
is zogenaamd een 4 kanaals zender maar je hebt toch een cp heli zoals de mxcp is toch 6 kanaals?

Je moet op de DX4e zender de AUX/ACT switch gebruiken om tussen normal en stuntmode te switchen.
AUX/ACT OFF – Normal Mode
AUX/ACT ON – Stunt Mode

Lees hier even de beschijving. Op bladzijde 8 en 9.
de 4 kanalen: throttle, rudder aileron en elevator. En door de aux/act switch aan te zetten wordt je throttle de pitch. Zoals ik het er uit begrijp....

Laatst bewerkt:
Normaal heeft een cp 6 kanalen nodig: 3servo's, een staartservo, gyro en regelaar (hoofdmotor)

De mcpx "ziet" welke zender hij aan zijn broek heeft hangen
Ziet hij de standaard dx4, gebruikt hij zijn eigen vooringestelde waarden.
Dus dan worden alleen de stickposities doorgegeven naar de heli, de heli zelf vertaald het naar een vliegbaar geheel.

Met een 6 kanaals zender, worden er vanuit de zender alleen servoposities doorgegeven, dus dan zit de omrekenslag in de zender

Maar met de dx4 kun je alleen trimmen. Er zit throttle hold op en een idle up, verder kun je niets.
Met een andere zender kun je ook de curves bijstellen en nog meer dingen

@Studerende, de dx4 is ook 6 kanaals!
Want je kunt naast de 4 propotionele kanalen nog een tr hold en stunt mode doorgeven aan de mcpx..

nee..
DX4e DSMX 4-Channel Full Range Tx only MD2/4 (SPMR4400): Spektrum - The Leader in Spread Spectrum Technology

throttle hold en de stunt modussen zijn mixen in de zender
Dus met throttle hold geeft de zender gewoon continu 0 gas uit.
en in idle up (stunt modus) volgt de zender een andere gascurve dan in de normal modus. De gascurve is iets wat ook in de zender bepaalt wordt, normaal gesproken.

Zou anders ook niet kloppen bij "grote" heli's
je hebt 6 kanalen nodig voor de servo's etc
welke van die kanalen zou dan benut worden om dat soort info door te seinen?
+ dan zou je in de ontvanger moeten regelen wat er moet gebeuren in een stunt modus (hoeveelheid gas, staart etc)

De mcpx ontvangt zijn signalen zoals een vliegtuig deze ook ontvangt (dus gewoon stickposities, dus 4 functies) en de mcpx zelf vertaald dit naar alle benodigde functies (6, 3 servo's op swash, staart, gain en gas)

Daarom is de mcpx één van de weinige cp heli's die met een 4 kanaals zender kunnen werken

nee..

- De act/aux switch is een extra kanaal.
- continue 0 gas, is volgas max neg pitch

Back