Spektrum DX6i range probleem

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Cornholio, 22 sep 2016.

  1. Cornholio

    Cornholio

    Lid geworden:
    9 jan 2005
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Mechelen, België
    Ik hoop dat er iemand hier mij kan verder helpen, want ik kom er zelf niet uit.

    Ik heb een DX6i zender (de versie met DSMX) die ik gebruik voor zowel de Blade Inductrix als een race quad.
    Bij beide toestellen ondervind ik een range probleem.

    - Bij de race quad (welke een spectrum satelliet als ontvanger gebruikt) verlies ik de controle op, ruw geschat, 70m. Met de "range test" functie haal ik amper +-15m...
    - Het bereik van de Inductrix heb ik ook net even getest mbv de "range test" functie van de zender, op +- 13m verlies ik de bediening.

    Ik vermoed dus dat er een probleem is met mijn zender?

    Zender:
    Nieuwe AA batterijen
    Power setting: A-EU 328
    Antenne naar boven gericht (dus niet in de richting van het model)

    Race quad:
    Volledig opgeladen 4S lipo
    Spektrum DSM2 satelliet als ontvanger (geen modelnr erop maar zat bij een AR6200 ontvanger) (draadjes rechtstreeks op de Spektrum aansluiting van de Naze 32 rev6 gesoldeerd) (Zender modulation type auto mode)

    Inductrix:
    Volledig opgeladen 1S lipo
    Standaard printplaatje (DSMX?) (Zender modulation type auto mode)

    Ik merk dat de zender ook soms een kort piepgeluidje maakt tijdens het gebruik (zelfs met nieuwe batterijen erin), geen idee wat dit wilt zeggen noch dat het belangrijk is.

    Iemand die mij kan helpen?
    (Ik heb de zender ooit 2dehands gekocht maar tot voor kort nooit gebruikt)
     
  2. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Zitten er echt AA-batterijen in? Of toch gewoon een accupakket met een connector?
    Losse batterijen (of accucellen) geven meer kans op een onbetrouwbare voeding dan een accupakket met connector.

    Verder: Ik zou bij één (of beide) model(en) de ontvanger uit halen.
    En deze verbinden met enkel een servo om een "schone" omgeving te creëren en kijken wat je bereik dan is.
     
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    De DX6i heeft standaard een batterijvak. 4 stuks AA penlights. Check of de connectors niet zijn geoxideerd.
     
  4. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Ik zie het.
    Niet een ontwerp met voorkeur, maar het is niet anders.

    Stap voor stap uitsluiten wat wel of niet goed is.
    Bottom up.
     
  5. Cornholio

    Cornholio

    Lid geworden:
    9 jan 2005
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Mechelen, België
    Bedankt voor het meedenken.

    De batterijen zitten goed vast in de zender, de contacten zijn ook nog heel proper, geen corrosie.

    Ik heb intussen de satelliet ontvanger in de race quad verplaatst en het bereik is lichtjes beter geworden, +- 30m in "range test" mode, maar dit is volgens mij nog verre van ideaal?
     
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Dat is wel het minimum wat je moet halen. Zou toch 300m tijdens vliegen moeten opleveren al haal je dat niet altijd laag bij de grond.
     
  7. Cornholio

    Cornholio

    Lid geworden:
    9 jan 2005
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Mechelen, België
    300m zou ik al heel blij mee zijn, morgen gaan testen.
     
  8. Cornholio

    Cornholio

    Lid geworden:
    9 jan 2005
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Mechelen, België
    Rangeprobleem lijkt opgelost te zijn (door de rx te verplaatsen), hij gaat nu ver genoeg :)
     
  9. robbin koot

    robbin koot

    Lid geworden:
    15 mei 2018
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb ook de probleem met mijn spektrum dx6i. Mijn antenne was gebroken, waarschijnlijk van het veel bewegen van de antenne, en heb hem vervangen. Via Aliexpress een nieuwe antenne gekocht, en die erop gezet. Het lijkt mij dat het niet veel uitmaakt of hij van AliExpress komt of vanuit Nederland.
    Het bereik is prima, maar zodra er iets tussen komt, bijvoorbeeld als iemand tussen mijn quad en dx6i in gaat staan, verlies ik meteen verbinding.
     

Deel Deze Pagina