Spektrum dx6i slecht bereik

Discussie in 'Model elektronica' gestart door robbin koot, 7 jan 2019.

  1. robbin koot

    robbin koot

    Lid geworden:
    15 mei 2018
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb problemen met mijn spektrum dx6i. Mijn antenne was gebroken, waarschijnlijk van het veel bewegen van de antenne, en heb hem vervangen. Via Aliexpress een nieuwe antenne gekocht, en die erop gezet. Het lijkt mij dat het niet veel uitmaakt of hij van AliExpress komt of vanuit Nederland.
    Het bereik is prima, maar zodra er iets tussen komt, bijvoorbeeld als iemand tussen mijn quad en dx6i in gaat staan, verlies ik meteen verbinding.
     
    coen_l vindt dit leuk.
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    De combinatie antenne / zender is heel kritisch op de 2,4GHz band. De antenne moet dus echt bij de zender, om precies de electronica, passen. Ook de soort antenne speelt hier een rol. Meestal staat er een spriet antenne op de zender die rondom ongeveer even sterk uitzendt. Naar boven, in het verlengde van de antenne, is het altijd minder. Er zijn ook antennes die richting gevoelig zijn. In één richting zenden die sterker uit dan in de andere richtingen. Zo'n antenne is meestal geen goed idee op een zender voor modelbesturing.
    In jouw geval zal de antenne hoogstwaarschijnlijk (elektronisch) niet goed bij de zender passen en wordt er dus een zwakker signaal uitgezonden. Het zendersignaal van 2,4GHz wordt heel makkelijk door water geabsorbeerd. Een mens bestaat voor een groot gedeelte uit water dus als er iemand tussen de zender en de ontvanger staat is het vrij logisch dat het signaal tegen gehouden wordt. Normaal zal er voldoende signaal "om" die mens heen gaan en uiteindelijk toch bij de ontvanger komen. Is het signaal echter erg zwak dan wordt dat een stuk moeilijker.
    Probeer dus de juiste antenne voor jouw zender te krijgen en de kans is groot dat dan alles weer goed zal werken.
     
  3. robbin koot

    robbin koot

    Lid geworden:
    15 mei 2018
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Rotterdam
    Wouw, echt super bedankt!
     
  4. robbin koot

    robbin koot

    Lid geworden:
    15 mei 2018
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb nu de originele antenne gekocht, met hetzelfde resultaat. Ik heb hem van rcracingtwente gehaald, die op de site van spektrum als officiële retailer is.
     
  5. Arragon

    Arragon

    Lid geworden:
    7 dec 2010
    Berichten:
    84
    Locatie:
    In het zuiden van Frankrijk
    Eens langsgaan bij de retailer met zender en antennne,
    misschien heeft hij een oplossing uit ervaring.
     
  6. robbin koot

    robbin koot

    Lid geworden:
    15 mei 2018
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat is het niet waard... Er zit nergens in de buurt een retailer. Dan zal ik 3 uur met het OV moeten... Ik denk dat ik helemaal stop met spektrum.
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Waarschijnlijk is er binnenin de zender iets defect, ik vermoed dat de antennedraad los is of iets in die richting. Spektrum is over het algemeen best wel bruikbaar spul, niet de top maar zeker ook geen prullenbakspul. Voor heel veel modelbouwers is het goed beginners apparatuur.
     
  8. robbin koot

    robbin koot

    Lid geworden:
    15 mei 2018
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik krijg nu in de testmodus, met de US power settings ongeveer 25 meter. Ik heb gebruik een sataliet ontvanger voor een race quad.
     

Deel Deze Pagina